مقایسه کامل دو گوشی Mate 10 Pro و Galaxy Note 8

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،هواوی که حالا عنوان دومین شرکت بزرگ تولید کننده گوشی را یدک می‌کشد، مدتی پیش از جدیدترین پرچم‌داران خود یعنی Mate 10، Mate 10 Pro رونمایی کرد. Mate 10 Pro هواوی که دارای صفحه‌نمایش بزرگتری نسبت به Mate 10 است، توانایی رقابت با پرچم‌دارن بزرگی مانند گلگسی نوت ۸ سامسونگ و آیفون ۸ را دارد و تهدید بزرگی برای این دسته از گوشی‌ها محسوب می‌شود. در ادامه به مقایسه این گوشی با گلکسی نوت ۸ از ابعاد مختلف می‌پردازیم تا ببینیم در نهایت کدام یک پیروز میدان است.

Mate 10 Pro دارای صفحه‌نمایش لبه‌به‌لبه، دوربین دوگانه، پردازنده نسل جدید Kirin 970 و نرم‌افزار مجهز به هوش مصنوعی است. در مقابل گلکسی نوت ۸ دارای قلم دیجیتالی S pen، دستیار مجازی اختصاصی سامسونگ یعنی Bixby، صفحه‌نمایش منحنی و فناوری شارژ سریع Qi است.

مشخصات سخت‌افزاری

مشخصات سخت‌افزاری هر دو گوشی در یک سطح است و هیچ یک از این دو گوشی از این نظر برتری قابل‌توجهی نسبت به یکدیگر ندارند. همانطور که گفتیم Mate 10 Pro هواوی دارای پردازنده Kirin 970 و گلکسی نوت ۸ دارای جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده کوالکوم یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ است که در گوشی‌های V30 ال‌جی و HTC U11 نیز بکار گرفته شده است. در ضمن هر دو گوشی دارای رم ۶ گیگابایتی هستند. البته لازم به ذکر است که مدل ۶۴ گیگابایتی Mate 10 Pro مجهز به رم ۴ گیگابایتی است.

عملکرد پردازنده‌های هر دو گوشی تقریبا در یک سطح است و هر دو پردازنده دارای ۸ هسته بوده که چهار عدد از آن‌ها وظیفه مدیریت و اجرای اپلیکیشن‌های پس‌زمینه را بر عهده دارند و چهار عدد از آن‌ها برای اجرای اپلیکیشن‌های سنگین طراحی شده‌اند؛ اما اگر بخواهیم منصفانه به موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم که Kirin 970 برتری‌هایی نسبت به اسنپدراگون ۸۳۵ دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

مصرف Kirin 970 نسبت به پردازنده نسل قبلی خود یعنی Kirin 960 پنجاه درصد کاهش یافته و عملکرد آن نیز ۲۵ درصد بهبود پیدا کرده است. در ضمن، برخورداری این پردازنده از واحد اختصاصی پردازش عصبی (NPU) موجب شده است توانایی این پردازنده در انجام فعالیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی، به میزان ۲٫۶ برابر نسبت به پردازنده نسل قبلی خود افزایش پیدا کند. همچنین فناوری Cat. 18 LTE نیز با این پردازنده ادغام شده است که امکان دانلود اطلاعات با سرعت ۱٫۲ گیگابیت در ثانیه را برای کاربران فراهم می‌کند. این در حالی است که اسنپدراگون ۸۳۵ دارای فناوری Cat. 16 LTE است و کاربران گوشی‌های مجهز به این پردازنده می‌‌توانند اطلاعات را با حداکثر سرعت یک گیگابیت در ثانیه دانلود کنند. در ضمن یکی از مزایای بسیار خوب Kirin 970 پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت ۴G است. طبق گفته هواوی، پردازنده Kirin 970 نخستین پردازنده‌ای است که دارای این قابلیت است و از اتصال دوگانه VoLTE نیز پشتیبانی می‌کند.

اگرچه پردازنده Mate 10 Pro هواوی برتری‌های قابل توجهی نسبت به اسنپدراگون ۸۳۵ دارد، اما در موارد دیگر برتری با گلکسی نوت ۸ است. این گوشی با سه حافظه‌داخلی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه می‌شود، ولی پرچم‌دار هواوی تنها در دو نسخه ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود. در ضمن جک ۳ میلی‌متری هدفون در گلگسی نوت ۸ دیده می‌شود که Mate 10 Pro فاقد آن است و کاربران این گوشی که می‌خواهند از هدفون‌های قدیمی خود استفاده کنند، چاره‌ای جز استفاده از مبدل جک هدفون به پورت USB-C ندارند.

گوشی Mate 10 Pro دارای بلوتوث نسخه ۴٫۲ بوده و گلگسی نوت ۸ مجهز به بلوتوث ۵ با سرعت دو برابر و برد چهار برابر نسبت به بلوتوث ۴٫۲ است؛ بنابراین اگرچه پردازنده گلکسی نوت ۸ نسبت به Kirin 970 دارای توانایی‌های کمتری مانند فقدان هوش مصنوعی است و حداکثر سرعت این گوشی برای دانلود اطلاعات به‌اندازه پرچم‌دار هواوی نیست، اما در مقابل مجهز به بلوتوث جدیدتر و جک هدفون بوده و یکی از مدل‌های آن دارای حافظه‌ داخلی بیشتری نسبت به Mate 10 Pro هواوی است؛ بنابراین گلکسی نوت ۸ با اختلاف اندک برنده این بخش است.

برنده: گلکسی نوت ۸

طراحی و صفحه‌نمایش

قسمت جلوی Mate 10 Pro از جنس شیشه ساخته شده است و صفحه‌نمایش لبه‌به‌لبه ۶ اینچی LED این گوشی با وضوح Full HD و رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰، قسمت زیادی از فضای جلوی آن را پوشانده است و حاشیه نازکی در اطراف آن دیده می‌شود.

در قسمت بالای این گوشی نیز دوربین سلفی آن و محل خروجی صدا مشاهده می‌شود و در قسمت‌های کناری خمیده و نقره‌ای رنگ آن نیز به جز دکمه‌های پاور و تنظیم صدا، دو شکاف سیم‌کارت و پورت USB چیزی به چشم نمی‌خورد.

در مقابل، صفحه‌نمایش منحنی لبه‌لبه ۶٫۳ اینچی AMOLED گلکسی نوت ۸ با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ نیز تقریبا تمام فضای جلوی این گوشی را که اطراف آن خمیده به نظر می‌رسد، پوشانده است. میزان روشنایی صفحه‌نمایش این گوشی و توانایی آن در نمایش رنگ سیاه عمیق، از صفحه‌ نمایش بیشتر گوشی‌های موجود در بازار بهتر است. در ضمن، صفحه‌ نمایش این گوشی همانند نمایشگر Mate 10 Pro دارای فناوری HDR است که باعث می‌شود رنگ‌ها به واقعیت نزدیک‌تر باشند و با کنتراست بهتری نمایش داده شوند. در‌ حال‌ حاضر تعداد معدودی از ویدیوهای HDR در سرویس‌های یوتیوب و نتفلکیس موجود است.

حاشیه اطراف صفحه‌ نمایش گلکسی نوت ۸ درست همانند Mate 10 proباریک است و در قسمت‌های کناری بدنه آن نیز دکمه‌های پاور، تنظیم صدا و پورت USB-C دیده می‌شوند. قسمت پشتی این گوشی از جنس شیشه است که جای انگشتان کاربر می‌تواند بر روی آن باقی بماند. در قسمت پشت این گوشی، دوربین دوگانه، فلاش دوربین و حسگر اثر انگشت که به صورت عمودی تعبیه شده است، دیده می‌شوند. برخی از افراد معتقدند که حسگر اثر انگشت این گوشی در جای خوبی قرار نگرفته است و انگشتان کاربر در هنگام استفاده از آن سهوا بر روی لنزهای دوربین کشیده می‌شوند و باعث کثیف شدن آن‌ها می‌شوند.

قسمت پشتی Mate 10 Pro از جنس فلز و دارای دو رنگ بوده و در طراحی این قسمت از گوشی، از طراحی گوشی Mate 9 Porsche Design تقلید شده است. در این قسمت دوربین دوگانه گوشی تعبیه شده است که فلاش در سمت راست آن دیده می‌شود. در قسمت میانی نیز ماژول فوکوس خودکار لیزری و حسگر اثر انگشت جا خوش کرده‌اند.

هر دو گوشی از نظر مقاومت تقریبا در یک سطح قرار دارند. گلکسی نوت 8 دارای استاندارد IP 68 بوده که باعث می‌شود این گوشی بتواند تا عمقی در حدود ۱٫۵ متر و به مدت ۳۰ دقیقه در برابر آب شیرین مقاومت کند. گوشی Mate 10 Pro هواوی نیز دارای استاندارد IP 67 بوده که آن را قادر می‌سازد تا عمقی در حدود ۱٫۰۶ متر و به مدت ۳۰ دقیقه در برابر آب مقاومت کند.

بدنه هر گوشی در مقایسه با بدنه بیشتر گوشی‌های موجود در بازار از مقاومت خوبی برخوردار است؛ اما گلکسی نوت ۸  بر خلاف اینکه قسمت پشتی آن نسبت به Mate 10 Pro هواوی ساده‌تر بوده، در این قسمت هم برنده میدان است؛ زیرا هم دارای صفحه‌نمایشی بزرگتر با وضوح بیشتری بوده و در برابر آب نیز مقاوم‌تر است و هم قاب جلویی خمیده آن دارای ظاهر بهتری است.

برنده: گلکسی نوت ۸

دوربین

گوشی Mate 10 Pro دارای دوربین دوگانه بوده که از یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی رنگی RGB با قابلیت تثبیت اپتیکال تصویر و یک حسگر ۲۰ مگاپیکسلی سیاه‌ و سفید تشکیل شده است و هر دوی آن‌ها دارای لنز SUMMILUX با دریچه دیافراگم F/1.6 هستند که به گفته هواوی عریض‌ترین دریچه دیافراگم در میان دوربین سایر گوشی‌ها است. دوربین این گوشی دارای ویژگی‌هایی مانند فوکوس خودکار لیزری و پردازشگر دوگانه سیگنال تصویر است.

در طراحی نرم‌افزار دوربین این گوشی نیز از توانایی‌های سخت‌افزاری آن استفاده شده است. در ضمن دوربین این گوشی دارای حالتی شبیه به حالت Portrait mode در دوربین آیفون ۷ پلاس است که با ترکیب داده‌های تصویری هر دو حسگر، افکت بوکه (تار شدن پس‌ زمینه تصویر) را ایجاد می‌کند. از دیگر قابلیت‌های دوربین این گوشی می‌توان به حالت تصویر‌برداری سیاه‌ و سفید آن اشاره کرد که با استفاده از حسگر سیاه‌ و‌ سفید آن انجام می‌شود.

موارد ذکر شده تنها بخشی از قابلیت‌های دوربین این گوشی است. در دوربین این گوشی به لطف پردازنده Kirin 970 از توانایی‌هایی هوش مصنوعی نیز استفاده شده است. دوربین میت ۱۰ پرو قادر است با استفاده از هوش مصنوعی، اشیا و صحنه‌های مقابل خود را تشخیص دهد و تنظیمات را مطابق با آنچه در مقابل دوربین است، تغییر دهد. ضمن اینکه تشخیص حرکت با استفاده از هوش مصنوعی نیز به افزایش وضوح تصویر کمک می‌کند. اپلیکیشن‌های تصویربرداری زیادی در واحد اختصاصی پردازش عصبی قرار دارند که از توانایی‌های فناوری پردازش تصویر تسریع یافته برخوردار است. هواوی مدعی است این شبکه عصبی قادر است ۲۰۰۰ تصویر را تنها در عرض یک ثانیه پردازش کند.

در مورد دوربین گلکسی نوت ۸ هم باید گفت که این گوشی دارای دوربین دوگانه است که از یک لنز عریض با دریچه دیافراگم F/1.8 و یک لنز تله‌فوتو با دریچه دیافراگم F/2.4 تشکیل شده است که هر دوی آن‌ها ۱۲ مگاپیکسل و دارای فناوری تثبیت اپتیکال تصویر هستند و نحوه عملکرد آن‌ها نیز کمی با هم تفاوت دارد. دوربین این گوشی نیز دارای حالتی برای تصویربرداری سیاه‌ و سفید‌ است که به صورت نرم‌افزاری انجام می‌شود؛ زیرا هر دو لنز دوربین این گوشی رنگی RGB هستند. دوربین این گوشی دارای فیلتری برای ایجاد افکت بوکه بوده و دارای حالتی تحت‌ عنوان Live Focus نیز است که امکان تغییر میزان تاری پس‌زمینه قبل و بعد از آن را برای کاربران فراهم می‌سازد. در ضمن حالت Dual Shot هم این امکان را به کاربران می‌دهد که با استفاده از لنز عریض، به طور هم‌زمان تصویری با نمای بسته و زاویه عریض از یک شی یا منظره بگیرند.

برخلاف تفاوت‌های این دو گوشی از نظر دوربین، دوربین هر دو گوشی دارای ویژگی‌‌های یکسانی نیز هستند. دوربین هر دو گوشی قادر به فیلم‌برداری با وضوح ۴K و ۳۰ فریم در ثانیه بوده و هر دو گوشی دارای دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی هستند.

با همه این تفاسیر، می‌توان گفت که برنده این بخش Mate 10 Pro هواوی است؛ زیرا دریچه دیافراگم عریض F/1.6 دوربین آن عملکرد هر دو لنز در محیط‌های کم نور را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد و از سوی دیگر دوربین گلکسی اس ۸ فاقد حسگر سیاه‌وسفید دوربین این گوشی است.

فناوری تثبیت اپتیکال تصویر گلکسی نوت ۸ باعث می‌شود تصاویر در هنگام عکاسی کمتر تار شوند و در هنگام فیلم‌برداری نیز لرزش کمتری داشته باشند؛ اما در عوض، در دوربین این گوشی از توانایی‌های هوش مصنوعی استفاده نشده است.

برنده: Mate 10 Pro

عمرباتری و سرعت شارژ

هر دو گوشی دارای باتری بزرگی هستند. البته باتری Mate 10 pro دارای ظرفیت بیشتری است. Mate 10 Pro دارای باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری و گلکسی نوت ۸ نیز از باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپری برخوردار است. شاید ۷۰۰ میلی‌آمپر اختلاف فاحشی به نظر نرسد، اما با توجه به اینکه گلکسی نوت ۸ دارای صفحه‌نمایش بزرگ‌تر با وضوح بیشتری است، عمر باتری این گوشی در حد یک روز است؛ اما هواوی مدعی است عمر باتری Mate 10 Pro با استفاده متوسط در حد دو روز کامل است.

Mate 10 Pro هواوی از فناوری SuperCharge بهره می‌برد که باعث می‌شود باتری آن تنها در ۳۰ دقیقه بیش از ۵۸ درصد شارژ شود. این فناوری کمی سریع‌تر از فناوری شارژ سریع گلکسی نوت ۸ است. البته باتری این گوشی نیز حدود یک ساعت به طور کامل شارژ می‌شود. باتری و شارژر گوشی هواوی دارای گواهینامه‌ای تحت‌ عنوان TÜV Fast-Charge Safety Certification است که نشان از دوام بالای آن‌ها دارد و هواوی خود را نخستین شرکتی می‌داند که موفق به اخذ این گواهینامه برای باتری و شارژر گوشی‌های خود شده است. در ضمن، گلکسی نوت ۸ از فناوری شارژ سریع نیز بهره می‌برد که پرچم‌دار هواوی فاقد آن است. این گوشی با همه پدهای شارژ بی‌سیم Qi از جمله بد شارژ سریع بی‌سیم خود سامسونگ سازگار است.

برنده بی چون و چرای این بخش هم Mate 10 Pro است؛ زیرا بر خلاف فقدان فناوری شارژ سریع در این گوشی، از نظر سرعت شارژ باتری و ظرفیت آن در سطح بالاتری نسبت به گلکسی نوت ۸ قرار دارد.

برنده: Mate 10 Pro

نرم‌افزار و رابط کاربری

گوشی Mate 10 Pro هواوی دارای نسخه ۸ رابط کاربری EMUI بوده که جدیدترین نسخه آن است و بر پایه اندروید ۸ Oreo ایجاد شده است. در این رابط کاربری از واحد پردازش عصبی (NPU) برای بهبود عملکرد نرم‌افزاری استفاده شده است و پیشنهاداتی را نیز مطابق با شرایط و موقعیت‌های مختلف به کاربر ارائه می‌دهد؛ مثلا هنگام شب به کاربر پیشنهاد می‌دهد حالت نور کم صفحه‌نمایش را فعال کند.

عملکرد بسیار خوب رابط کاربری EMUI تنها مزیت نرم‌افزاری این گوشی نیست. هنگامی که گوشی را به صورت افقی می‌گیرید، صفحه‌نمایش گوشی به دو قسمت تقسیم می‌شود و کاربر می‌تواند دو اپلیکیشن را همزمان اجرا کند. در ضمن زمانی که این گوشی به یک نمایشگر متصل می‌شود، حالت خاصی اجرا می‌شود که گوشی را شبیه به یک کامپیوتر دسکتاپ می‌کند و آن را برای استفاده در هنگام اتصال به نمایشگرهای بزرگ بهینه‌سازی می‌کند؛ بنابراین برای تبدیل این گوشی به یک کامپیوتر دسکتاپ نیازی به لوازم جانبی خاصی مانند پایه Dex Station نیست.

گلکسی نوت ۸ نیز دارای رابط کاربری TouchWiz و اندروید ۷٫۱٫۱ است. رابط کاربری این گوشی از حسگرهای گلکسی نوت ۸ برای اسکن کردن چهره کاربر و همچنین دستیار مجازی Bixby پشتیبانی‌ می‌کند. گلکسی نوت ۸ دارای پایه Dex Station است که کاربران می‌توانند گوشی را به وسیله این پایه به موس، صفحه‌کلید و نمایشگر متصل کنند و از آن به عنوان کامپیوتر دسکتاپ استفاده کنند.

یکی از مزایای قابل‌توجه گلکسی نوت ۸، قلم دیجیتالی S Pen است که متاسفانه Mate 10 Pro هواوی فاقد آن است. ویژگی Screen Off این امکان را برای کاربران گلکسی نوت ۸ فراهم می‌کند که بدون نیاز به روشن کردن صفحه‌نمایش و باز کردن قفل گوشی، از قلم دیجیتالی گوشی برای نوشتن مطالب یا ترسیم تصاویر مختلف بر روی صفحه‌نمایش استفاده کنند.

ویژگی Smart Select هم این امکان را به کاربران می‌دهد که تصاویر، فیلم‌ها، نوشته‌های خود یا هر چیز دیگری را به وسیله S Pen انتخاب کنند و آن‌ها را در همان لحظه به فایل‌های GIF تبدیل کنند. زمانی که کاربر قلم دیجیتالی را از جای خود خارج می‌کند، ویژگی Air Command لیستی از میانبرهای اپلیکیشن‌‌ها را نمایش می‌دهد

ویژگی Magnify هم S Pen را به یک ذره‌بین دیجیتالی تبدیل می‌کند که با آن، نوشته‌ها و تصاویر اطراف نوک قلم بزرگ می‌شود.

البته تا زمانی که سیستم‌ عامل گلکسی نوت به اندروید ۸ ارتقا پیدا نکند، نمی‌توان این دو گوشی را از لحاظ نرم‌افزاری به صورت کاملا دقیق مقایسه کرد؛ اما به طور کلی باید بگوییم اگر علاقه‌مند به استفاده از قلم دیجیتالی هستید، گلکسی نوت ۸ را به شما توصیه می‌کنیم، اما اگر می‌خواهید از قابلیت‌های ایجاد شده بر اساس توانایی‌های هوش مصنوعی استفاده کنید، Mate 10 Pro هواوی انتخاب بهتری برای شما است؛ بنابراین این دو گوشی از لحاظ نرم‌افزاری رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند و نمی‌توان برای این بخش برنده‌ای تعیین کرد.

برنده: مساوی

نتیجه‌گیری

تردیدی نیست که Mate 10 Pro هواوی گوشی فوق‌العاده‌ای است و از امکانات بسیار خوبی از قبیل دوربین دوگانه با دو حسگر رنگی RGB و سیاه‌ و سفید، بهره‌گیری از توانایی‌های هوش مصنوعی در نرم‌افزار و باتری بسیار بزرگ برخوردار است؛ اما از سوی دیگر، گلکسی اس ۸ از ویژگی‌های قابل‌توجهی مانند صفحه نمایش بزرگ با رزولوشن بالا، فناوری شارژ سریع، قلم دیجیتالی S Pen برخوردار بود و در تعداد بسیار زیادی عرضه شده است.

حال، ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که کدام یک از این دو گوشی ارزش خرید دارند؟ پاسخ این سوال کمی دشوار است؛ اما به نظر می‌رسد گلکسی نوت ۸ کمی نسبت به رقیب خود برتر است. این گوشی که قیمت آن تنها کمی از ۱۰۰۰ دلار کمتر است، از امکانات و ویژگی‌های بسیار خوبی مانند پردازنده هشت هسته‌ای، پشتیبانی از کارت حافظه، جک هدفون و فناوری شارژ سریع بی‌سیم برخوردار است. بی تردید گوشی Mate 10 Pro دوربین بهتری دارد و دارای ویژگی‌هایی نظیر عمر باتری بالا و ویژگی‌های نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی است؛ اما توانایی رقابت با برخی از امکانات و ویژگی‌های گلکسی نوت ۸ مانند صفحه‌ نمایش خمیده، حسگر اسکن‌کننده عنبیه چشم و قلم دیجیتالی S Pen با ویژگی‌های مختلف را ندارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد گلکسی نوت ۸ انتخاب بهتری باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا