شهرسازی هندسی سرخپوست ها در آمریکای باستان

پژوهش های باستان شناسی در سایت باستانی Nixtun-Ch’ich در نزدیکی منطقه پاتین Petén واقع در کشور گواتمالا ، نشان می دهد که شهر های ساخته شده توسط این اقوام باستانی و سرخپوست ، دارای نقشه ای از پیش تعیین شده و به صورت شبکه منظم بوده است  . تیموتی پوگ Timothy Pugh باستان شناس دانشگاه کوئین در کاووش های خود با اسنادی که نشان دهنده وجود نقشه شهر سازی در بین اقوام سرخپوست باستانی است ، برخورد کرد .

وی در گفتگو با Live Science  اعلام کرد : " سازماندهی تاسیسات و فضاهای شهری از بالا به پائین است و در بسیاری از این نقاط واقعا طراحی دقیقی مشاهده شده و گوئی از خط کش برای ترسیم این خطوط استفاده می شده است . این موضوع نشان دهنده وجود یک قدرت مرکزی است . "

لازم به توضیح است که شهرهای اولیه مایا ها در فاصله زمانی سال های 600 تا 300 پیش از میلاد ساخته شده اند و این شهر نیز در همین دوره زمانی به وجود آمده بود . راه ها و مسیر های خیابان بندی داخل شهر ، عمدتا در مسیر شرقی – غربی قرار داشته و همگی مستقیم هستند و در برخی موارد تنها سه درجه انحراف به شرق مشاهده می شود .

به گفته این باستان شناس و پژوهشگر ، در بخش مرکزی تشریفات شهر شما می توانید شاهد حضور پانزده سازه مسکونی در امتداد یکدیگر و به صورت مستقیم باشید . در بخش انتهائی شهر و در قسمت پایانی خیابان شرقی ، گروهی از هرم ها و ساختمان های مختلف به صورت رو به روی یک دیگر ساخته شده اند و همگی روی سکوهایی قرار دارند . این تکنیک و روش در بسیاری از شهرهای اقوام مایا مشاهده می شود .  بسیاری از سازه ها و خانه های این شهر رو به سمت شرق هستند که احتمالا دلیل این موضوع مشاهده خورشید و تعقیب آن در آسمان باشد . در بسیاری از خانه های این شهر نیز ، آثار لایه های اندود درخشان گچ سفید رنگ دیده می شود .

تیموتی پوگ در خاتمه توضیحات خود افزود : " بیشتر شهرهای تمدن مایا ها دارای گسترش بسیار مناسب و زیبائی هستند . خیابان های اصلی شهرهای این تمدن  همگی مشابه این شهر جدیدا  کشف شده بوده ولی ساختار هندسی کامل موجود در این شهر منحصر به فرد بوده و در سایر شهرهای باستانی مایاها مشاهده نمی شود . "