افزایش 2 برابری سقط جنین و تولد نوزاد نارس در اثر بیماری های لثه

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر محمدرضا طالبی امروز چهارشنبه در حاشیه هفدهمین کنگره انجمن پریودنتولوژی ایران اظهار کرد: شایع ترین بیماری های دهان و دندان ابتدا پوسیدگی ها و بعد بیماری های لثه است؛ پوسیدگی ها معمولا به علت مصرف زیاد شیرینی ها، میکروب های موجود در دهان و میزبان مستعد ایجاد می شود.
وی افزود: همچنین بیماری های لثه به دلیل ایجاد جرم و میکروب های داخل دهان ایجاد می شوند؛ این بیماری ها در مراحل اولیه به صورت التهاب لثه بروز می کند که در بسیاری از موارد با جرم گیری ساده قابل درمان است اما اگر جرم پیشرفت کند و به استخوان فک برسد، این مساله باعث ایجاد پیوره و شدت بیماری می شود.
طالبی ادامه داد: امروزه مشخص شده است که بیماری های لثه می توانند عوارضی را در بخش های مختلف بدن ایجاد کنند؛ به عنوان مثال در زنان بارداری که بیماری پیشرفته لثه دارند، بین 2 تا 2 و نیم برابر سقط جنین و تولد نوزاد نارس بیشتر است.
وی افزود: بیماری های لثه همچنین می تواند سبب بروز بیماری التهاب مفاصل و بیماری های ریوی شود؛ زیرا ماهیت بیماری های لثه به گونه ای است که با مسواک زدن خونریزی رخ می دهد و در اثر خونریزی میکروب ها وارد بدن می شوند. حتی ثابت شده است که رابطه مستقیمی بین بیماری های پریودنتال و بیماری های قلبی وجود دارد و بسیاری از میکروب هایی که در پلاک های قلبی وجود دارد، انواع آن در پلاک میکروبی لثه ها نیز دیده می شود.
شیوع بیماری های پریودنتال
دبیر علمی هفدهمین کنگره انجمن پریودنتال ایران اظهار کرد: بیماری لثه شیوعی بالای 80 درصد در ایران و جهان دارد و از جمله بیماری های عفونی شایع در جهان است.
طالبی افزود: بیماری های پیشرفته پریودنتال نیز شیوعی حدود 60 درصد در کل جهان دارند؛ بنابراین همین مساله اهمیت پیشگیری و درمان به موقع این بیماری ها را کاملا نشان می دهد.
وی گفت: میزان شاخص پوسیدگی دندان (DMF)در کشور ما 2 تا سه برابر متوسط جهانی است؛ امروزه درمان در کشور ما خیلی خوب انجام می شود اما به مساله پیشگیری آن چنان که باید توجهی نمی شود.
طالبی پوسیدگی های دندانی پیشرفته را عاملی در بروز بیماری های پریودنتال دانست و افزود: افرادی که بهداشت دهان را به خوبی رعایت نمی کنند و پوسیدگی های زیاد و پیشرفته دندانی دارند، به دلیل عدم رعایت بهداشت، به بیماری های لثه نیز دچار خواهند شد.
وضعیت ایمپلنت در کشور
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخصوص وضعیت مواد ایمپلنت موجود در بازار ایران و میزان تقلبات در این حوزه نیز اظهار کرد: در حوزه ایمپلنت چند مساله مختلف داریم؛ ابتدا دندانپزشکانی که خواهان فعالیت در این حوزه هستند، باید آموزش های لازم را در این زمینه دیده باشند و این آموزش ها در دانشگاه ها یا شرکت های دانش بنیان و شرکت های تجاری فعال در این زمینه ارائه می شود اما اگر این آموزش ها کامل نباشد، ممکن است صدمات جبران ناپذیری به بیمارن وارد شود.
وی افزود: موضوع دوم در خصوص انواع ایمپلنت هایی است که وارد بازار ایران شده است؛ در ایران تقریبا 70 نوع سیستم ایمپلنت وجود دارد که این سیستم ها از شرکت های مختلف و با هزینه ها و طراحی های مختلف هستند؛ دندانپزشکانی که در زمینه ایمپلنت کار می کنند باید به بیماران خود بهترین خدمات را ارائه دهند و بهترین مواد را از بازار تهیه کند و در کنار آن باید وزارت بهداشت نظارت خوبی در این زمینه داشته باشد.
طالبی گفت: برخی موادی که در بازار است، دارای تاییدیه های مختلف مانند FDA است و وظیفه هر دندانپزشک این است که از موادی استفاده کند که تاییدیه ها واستانداردهای بین المللی را داشته باشد؛ با این حال مانند سایر حوزه ها که موادی به صورت غیراستاندارد و قاچاق وارد کشور می شود، بخشی از مواد دندانپزشکی نیز ممکن است به صورت قاچاق وارد کشور شود که وظیفه حوزه نظارتی دولت است تا آن را در مبادی اصلی کنترل کند.
وی ادامه داد: موادی که از سوی شرکت های تجاری معتبر عرضه می شوند، عمدتا موادی هستند که استانداردهای بین المللی را دارند و به طورکلی احتمال تقلب در این زمینه بسیار ضعیف است.
عوارض استفاده از ایمپلنت های غیراستاندارد
طالبی در خصوص عوارض ایمپلنت های غیراستاندارد نیز گفت: استفاده از مواد غیراستاندارد می تواند ایجاد برخی عفونت ها یا عوارض را به همراه داشته باشد که نیاز به درمان های پیچیده تری خواهد داشت.
وی ادامه داد: اگر لثه ها در اثر این مواد عفونت کنند، عفونت ها باعث می شود که بخشی از استخوان های فک از بین برود که درمان های پیشرفته تر و هزینه بالاتری برای بیمار خواهد داشت.
 حضور 15 سخنران برجسته خارجی در کنگره پریو
دبیر هفدهمین کنگره انجمن پریودنتال ایران از حضور 15 سخنران برجسته خارجی و 47 سخنران مطرح داخلی در این کنگره خبر داد و افزود: 24 کارگاه از سوی انجمن و 30 کارگاه از سوی شرکت های تجاری در طول چهار روز برگزاری کنگره (25 تا 28 مهرماه) ارائه می شود.
طالی گفت: محورهای کنگره شامل سه موضوع است؛ بحث اول بر پیشگیری متمرکز است، بعد از آن بیماری های لثه و پریودنتال و نحوه بروز این بیماری ها، راه های پیشگیری و روش های درمان نوین آنها و محور سوم بر درمان های ایمپلنت و روش های بازسازی استخوان به هر دلیل مانند بیماری های لثه یا بیمارانی که در اثر تصادفات و تروماهای مختلف استخوان های خود را از دست داده اند و نیاز به قرار دادن ایمپلنت دارند، تمرکز دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا