چگونه مصرف خانگی انرژی خورشیدی محقق می‌شود؟

چالش دیگری که در استفاده از صفحات خورشیدی می‌تواند وجود داشته باشد این است که ممکن است انرژی ذخیره شده توسط آن‌ها برای تقاضای زیاد ساکنان منزل جوابگو نباشد، مگر آن‌که تولید انرژی خورشیدی به قدری رونق بگیرد که کاملاً جایگزین روش‌های دیگر تأمین برق شود. اتفاقی که در بعضی از ایالت‌های آمریکا مثل کالیفرنیا و آریزونا رخ داده است.

در این دو ایالت آمریکا تلاش مستمر برای تولید باتری‌هایی در جریان است که بتوانند تا حد بسیار زیادی انرژی خورشیدی را در خود ذخیره کنند. هدف از ساخت این باتری‌ها آن است که خانه‌ها و مؤسسات تجاری از منبع تامین انرژی خورشیدی به طور دائم بهره‌مند شوند. این نوع از باتری‌ها با قابلیت ذخیره‌سازی بالا به‌راحتی در منازل نصب خواهند شد و برای چندین دهه می‌توانند به عنوان تأمین‌کنندۀ انرژی برق از طریق خورشید کاربرد داشته باشند.

از کاربردهای دیگر این روش تأمین برق استفاده در نواحی سانحه‌دیده به علت وقوع سیل، توفان و زلزله است. یکی از شرکت‌هایی که به‌تازگی در این زمینه فعال شده، شرکت Mandalay Homes است که برای ساخت ۴۰۰۰ منزل با مصرف بهینه انرژی برنامه‌ریزی کرده است. این شرکت با نصب باتری‌هایی با توان ۸ کیلووات ساعت در منازل خود باعث خواهد شد که این منازل کاملاً نسبت به استفاده از برق شهری بی‌نیاز شوند. هرچند که هنوز راهی طولانی تا تکمیل این نوع فناوری‌ها پیش رو است.

و اما در ایران داوطلبان استفاده از انرژی خورشیدی در منازل با چالش دیگری نیز مواجه هستند و آن این است که قیمت تمام‌شدۀ این تجهیزات در ایران بسیار زیاد است. دلیلش هم این است که استفاده خانگی از این نوع وسایل شامل معافیت‌های مالیاتی و گمرکی نمی‌شود. یک سرمایه‌گذار خصوصی برای تأسیس یک نیروگاه می‌تواند از طریق سازمان انرژی‌های نو اقدام کند و با مجوز وزارت نیرو برای وارد کردن محصولات خود از معافیت گمرک و مالیات بهره‌مند شود اما مصرف‌کنندۀ خانگی مجبور است تجهیزات استفاده از انرژی تجدیدپذیر را از شرکت‌هایی تهیه کند که مجوز واردات این شرکت‌ها لزوماً مورد تأیید وزارت نیرو نیست. بنابراین به دلیل وجود موارد گمرکی و مالیلتی، قیمت تمام‌شدۀ این تجهیزات برای مصرف‌کنندۀ خانگی بسیار بالا خواهد بود.

کاری که مجلس برای توسعه استفاده از تجهیزات خانگی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند انجام دهد، درنظر گرفتن طرح معافیت مالیاتی برای این‌گونه از وسایل است تا از این طریق تهیه این تجهیزات برای مصرف‌کنندگان با صرفه اقتصادی همراه باشد و از این طریق استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در مصارف خانگی گسترش پیدا کند و جایگزین منابع فعلی شود.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا