بی توجهی به خدمات توانبخشی بیماران روانی وضرورت تدوین بسته های مداخلاتی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر محمدتقی جغتایی افزود: ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت بهداشت باید نسبت به بومی سازی تست های ارزیابی های شناختی این بیماران و تدوین مداخلات روانی و شناختی بیماران اسکیزوفرنی اقدام کنند.
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی ادامه داد: خدمات درمانی دارویی و مراقبتی درحال حاضر به بیماران اسکیزوفرنی ارائه می شود اما همراه با این اقدامات باید خدمات توانبخشی روانی و شناختی در اختیار آنان قرار گیرد.
جغتایی با اشاره به اینکه توانبخشی بیماران روانی، معمولا توانبخشی شناختی است، گفت: انواع توانبخشی فیزیکی و روانی برای بیماری هایی مانند سکته مغزی و قطع نخاع در نظر گرفته شده و نیاز است برای بیماران روانی هم خدمات توانبخشی شناختی در نظر گرفته شود.
 ضرورت ایجاد بخش های توانبخشی در بیمارستان های روانی کشور
وی اظهار کرد: بخش های توانبخشی باید در مراکز روانی و بیمارستان های اختلالات روانی ایجاد شود تا خدمات مطلوب تری به این دسته از بیماران روانی ارائه شود.
جغتایی افزود: در بیمارستان های روانی خیلی از کشورهای پیشرفته، بخش های توانبخشی به صورت روزانه ایجاد شده اما در کشور ما این کار به صورت خیلی محدود بوده و باید گسترش یابد.
وی، ایجاد بخش های توانبخشی در بیمارسیتان روانی را ضروری دانست و گفت: مهمترین چیزی که این بیماران بعد از مرخص شدن از بیمارستان ها نیاز دارند، خدمات مداوم توانبخشی است.
جعتایی با اشاره به اینکه بیماری اسکیزوفرنی می تواند عود کند، گفت: ادامه خدمات توانبخشی شامل روانی و شناختی می تواند از عود بیماری جلوگیری و همچنین از مراجعه مجدد بیماران به مراکز درمانی بکاهد.
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی اظهار کرد: با توانبخشی روانی و شناختی، بیماری فرد کنترل شده و وی بهبودی نسبی پیدا می کند و این کار نیاز به بستری مجدد را کاهش می دهد.
وی با اشاره به اینکه بیماران اسکیزوفرنی، درصد عمده ای از بیماران روانی هستند که در بیمارستان ها بستری می شوند، گفت: درصد زیادی از تخت های بیمارستان های روانی برای این افراد در نظر گرفته می شود.
 افسردگی در ایران کمتر از اروپا است
جغتایی با اشاره اینکه افسردگی در ایران کمتر از کشورهای غربی است اظهار کرد: سایر بیماری های روانی از جمله اسکیزوفرنی همانند میانگین جهانی است. شیوع بیماری اسکیزوفرنی در دنیا حدود 5 تا 7 دهم درصد است که ایران هم تقریبا همین مقدار می باشد
وی گفت: اسکیزوفرنی از پیچیده ترین نوع بیماری های روانی می باشد که درمان آن مشکلات زیادی به همراه دارد.
جغتایی با اشاره به اینکه هنوز علت خاصی برای ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی مشخص نشده است، گفت: شروع بیماری معمولا از حدود 20 سالگی به بعد است و این بیماری دارای درجات متقاوتی می باشد.
وی، هذیان گویی را از مهمترین علائم این بیماری اعلام کرد و گفت: اسکیزوفرنی از جمله بیماری های کشنده نسیت ولی فرد بیمار را دچار افسردگی می کند و به همین دلیل می تواند برای خود یا دیگران مشکل ایجاد کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا