تولید 48 قلم تجهیزات فناوری‌ ازدیاد برداشت توسط متخصصان ایرانی

رضا عزلتی، رییس هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان سازنده این تجهیزات در گفت‌وگو با ایسنا، طراحی و ساخت تجهیزات بالادستی صنعت نفت و توسعه فناوری‌های مربوط به ازدیاد برداشت از مخازن نفتی را از زمینه‌های فعالیت این شرکت دانست و گفت: روش‌های میکروبی، شیمیایی و حرارتی از جمله روش‌های ازدیاد برداشت از مخازن است.

وی با بیان این که تجهیزات مورد نیاز در این زمینه عمدتا از سوی سه شرکت‌آمریکایی، فرانسوی و آلمانی عرضه می‌شود، اظهار داشت: در آسیا و کشورهای خاورمیانه هیچ سازنده‌ای وجود نداشت و از این رو در این شرکت به پشتوانه سال‌ها تحقیق در دانشگاه شیراز و سپس دانشگاه صنعتی شریف اقدام به اجرای پروژه‌های تحقیقاتی برای بومی‌سازی این فناوری کردیم.

عزلتی به جزئیات تجهیزات ساخته شده در زمینه ازدیاد برداشت اشاره کرد و ادامه داد: این دستگاه با اندازه‌گیری پارامترهای مختلف سنگ و سیال و شبیه‌سازی مخازن، امکان مطالعات جامع مخزن را به وجود می‌آورد که بر اساس آن روش‎های بهینه ازدیاد برداشت، پیشنهاد می‌شود.رییس هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان از طراحی و ساخت 48 دستگاه با فناوری بالا در زمینه ازدیاد برداشت خبر داد و خاطرنشان کرد: با مطالعات انجام شده توانستیم به فناوری مجموعه کامل دستگاه‌های مورد نیاز جهت بررسی و مطالعات جامع مخزن دست پیدا کنیم.

عزلتی با اشاره به تفاهم‌نامه ازدیاد برداشت از مخازن نفتی که بین وزارت نفت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امضا شده است، ادامه داد: با امضای این تفاهم‌نامه تعدادی از مخازن جهت توسعه فناوری و مطالعات ازدیاد برداشت به دانشگاه‌های برتر کشور واگذار شد که اولین گام در جهت تحقق این موضوع تجهیز مراکز پژوهشی این دانشگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه این دستگاه به صورت صنعتی و پژوهشی تولید شده است گفت: این دستگاه‌ در شرکت‌ مناطق نفت خیز جنوب، پژوهشگاه صنعت نفت تهران و اهواز کاربردی شده است. همچنین در دانشگاه‌های مختلف از جمله شیراز، صنعت نفت آبادان و اهواز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، آزاد اسلامی، علم و صنعت تهران، حکیم سبزواری، اصفهان، تربیت مدرس، لرستان، زنجان، بوعلی سینای همدان، خلیج فارس و بوشهر به بهره‌برداری رسیده است.

عزلتی به بیان اهمیت ساخت این دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ذخایر نفت ایران 550 میلیارد بشکه نفت در جا تخمین زده می‌شود که از این مقدار تنها حدود 150 میلیارد بشکه آن با روند فعلی بهره‌برداری، قابل استحصال است و مقدار عظیمی از این ذخایر که بالغ بر 400 میلیارد بشکه برآورد می‌شود در مخازن باقی خواهد ماند که بهره‌برداری از آن نیاز به استفاده از فناوری‌های نوین در این زمینه دارد.

وی اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم میزان برداشت را یک درصد افزایش دهیم و قیمت هر بشکه نفت 50 دلار باشد سالانه 200 میلیارد دلار به درآمد ارزی کشور افزوده خواهد شد.عزلتی همچنین با اشاره به موفقیت این شرکت در صادرات محصولات دانش‌بنیان اظهار داشت: تجهیزات ازدیاد برداشت این شرکت به عنوان یک برند ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان و یکی از کشورهای اروپایی صادر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا