نور امیدی در مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی

مقاومت آنتی‌بیوتیکی یکی از مشکلات اصلی دنیای مدرن داروسازی و پزشکی است که موجب می‌شود تا پس از مدتی باکتری‌ها در مقابل داروها مقاوم شده و امکان درمان را از پزشکان بگیرند. دانشمندان توانسته‌اند تا در طول چند سال اخیر تنها به پیشرفت‌های اندکی درزمینهٔ غلبه بر این مقاومت نائل شوند ولی به نظر می‌رسد که این شرایط در حال تغییر است.

دانشمندان فعال در دانشگاه پلی‌تکنیک سن‌پترزبورگ توانسته‌اند که مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتریایی را به کمک روش پروتئینی ویژه‌ای که مهارکننده پپتیدی نامیده می‌شود، مهار کنند. متخصصان این دانشگاه با همکاری با انستیتوی ملی خروشچف توانستند تا نوع خاصی از پپتید را ایجاد کنند که برای بدن انسان به‌هیچ‌عنوان مضر نیست. درعین‌حال نیز این پپتید می‌تواند یک کاتالیست کلیدی در جلوگیری از پاسخ پیام هشدار در باکتری‌ها باشد. نتیجه به‌دست‌آمده در این تحقیقات نیز در ژورنال تحقیقات اسید هسته‌ای در روسیه منتشر شده است.

این محققان گزارش کرده‌اند که روش محاسباتی‌ای را برای طراحی یک پپتید منحصربه‌فرد طراحی کرده‌اند که می‌تواند حداکثر پایداری ممکن را داشته و درعین‌حال نیز ساختاری فضایی فعالی بیولوژیکی داشته باشند. تعداد آنتی‌بیوتیک‌هایی که در دنیای امروزی ما ساخته می‌شوند، سال‌به‌سال کمتر می‌شود و اثربخشی این داروها نیز رو به نزول است. الکساندر یاکیمف (Alexander Yakimov) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محققان این پروژه دراین‌باره می‌گوید: «کشورهای دیگر نیز در حال انجام تحقیق برای یافتن روشی جهت مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی هستند ولی هنوز نتوانسته‌اند تا نتایج مثبتی را به دست بیاورند.»

اخیرا دولت روسیه نیز راهکارهایی برای مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی را در روسیه معرفی کرده‌اند که تا سال 2030 تنظیم شده است. این استراتژی‌ها برای تحلیل مکانیزم مقاومت آنتی‌بیوتیکی، نظارت سیستماتیک بر گسترش این موضوع، بهبود مولفه‌های موردنیاز برای محدودسازی، جلوگیری از انتشار پاتوژن‌ها در مقاومت آنتی‌بیوتیکی و ایجاد داروها و روش‌های مناسب برای یافتن ایراد و درمان بیماری‌های عفونی طراحی‌شده‌اند.

انتظار می‌رود که این اختراع محققان روسی بتواند در پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی در انسان‌ها، حیوانات و گیاهان، تاثیر بسزایی داشته باشد و میزان آسیب این بیماری‌ها را کاهش بدهد. همچنین امید است که این روش بتواند طول دوره درمان را نیز کاهش بدهد.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا