آزمایش اسنپ دراگون X50، نخستین مودم واقعی 5G جهان

بسیار از ما با توجه به فاصله نسل‌های 3G و 4G به این نتیجه رسیده‌ایم که اینترنت 5G هنوز زمان زیادی تا تحقق فاصله دارد ولی در حقیقت امر شرکت‌های سازنده فناوری 5G، از هم‌اکنون آزمایش‌های نهایی خود را بر روی این فناوری ارتباطی آغاز کرده‌اند.

در این میان شرکت کوالکام با معرفی مودم ویژه‌ای به نام اسنپ دراگون X50 توانسته است تا به‌صورت غیررسمی، عنوان نخستین مودم 5G واقعی جهان را به خود اختصاص بدهد. اینترنت 4G می‌تواند سرعت متوسط دانلود 15 مگابیت بر ثانیه را به همراه بیاورد ولی این رقم به‌هیچ‌عنوان حتی نزدیک به پتانسیل واقعی اینترنت 5G نیست و به همین دلیل نیز کوالکام سرمایه فراوانی را به این موضوع اختصاص داده است.

مودم اسنپ دراگون X50 می‌تواند به‌راحتی مرزهای اینترنت گیگابیت بر ثانیه را درهم‌شکسته و شرایط را برای نسل آینده ارتباطات همراه آماده سازد.  این مودم به‌تازگی مراحل ساخت مدل‌های پروتوتایپ خود را پشت سرنهاده و کوالکام آماده آزمایش آن است. در هر حال به نظر نمی‌رسد که پیش از سال 2019 شاهد رونمایی از همراه‌های هوشمند مجهز به فناوری ارتباطی 5G باشیم و به همین دلیل نیز کوالکام در حال استفاده از یک سال و چند ماه باقی‌مانده برای آزمایش نقاط ضعف و قوت معماری این مودم ویژه است.

مودم X50 قرار است تا در حقیقت در پردازنده‌های اسنپ دراگون 855 یا 856 مورداستفاده قرار بگیرد و به‌این‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌هایی مانند سامسونگ از آن برای همراه‌های هوشمند نسل دهم سری گلکسی اس و گلکسی نوت استفاده کنند.

دیگر مشکل موجود این است که در حال حاضر تنها 15 درصد از کاربران شبکه‌های همراه به اینترنت 4G مناسب دسترسی دارند و در صورت عرضه اینترنت 5G، این آمار می‌تواند بسیار فاجعه بارتراز این رقم باشد و به همین دلیل نیز باید هزینه فراوانی در بخش زیرساخت شبکه‌های صرف شود.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا