روبات ها به کمک سربازان مبتلا به اختلال استرسی پس ازتروما می آیند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،اختلال استرسی پس از ضایعه روانی یا اختلال تنش‌زای پس از رویداد یا استرس پس از سانحه ( Posttraumatic stress disorder) سندرمی است که پس از مشاهده، تجربهٔ مستقیم یا شنیدن یک عامل استرس‌زا و آسیب‌زای شدید روی می‌دهد که می‌تواند به مرگ، تهدید به مرگ یا وقوع یک سانحهٔ جدی منجر شود.
محققان دانشگاه سوات کالیفرنیا پس از ماه ها تجزیه و تحلیل در مورد نحوه برقراری ارتباط عاطفی با سربازان موفق به طراحی و ساخت این درمانگر روباتیک شدند.
درحالیکه ارزیابی هایی برای بررسی سلامت روانی سربازان پس از ماموریت های نظامی انجام می شود اما افسران ارتش تمایلی به افشای مسائل مرتبط با سلامت روانی خود ندارند.کارشناسان حدس می زنند که این موضوع عمدتا ناشی از ترسی است که مبادا پاسخ های آنان چشم اندازهای حرفه ای آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
ارتش آمریکا در بحبوحه میزان رو به افزایش خودکشی ها، تیراندازی ها و تجویزهای ضد استرس مرتبط با اختلال استرس پس از تروما به دنبال روش های ابتکاری جدیدی است تا از این بی میلی سربازان در توضیح موضوعات مرتبط با سلامت روانی خود جلوگیری شود. اکنون ربات ها پاسخ مناسبی برای حل این بحران هستند.
محققان دانشگاه سوات کالیفرنیا پس از یک سری آزمایش و مصاحبه متوجه شدند که سربازان در زمان گفت و گو با یک درمانگر روباتیک انسان نما در قیاس با گفت و گو با یک درمانگر انسان پاسخ های دقیق تر و صادقانه تر و اطلاعات و جزئیات بیشتری ارائه می دهند. این موضوع به ویژه زمانی صادق بود که سربازان متوجه شدند پاسخ های آنها بی نام و نشان باقی خواهد ماند.
این روبات که 'الی' نامیده می شود و ظاهری شبیه انسان دارد، یک رابطه اجتماعی برقرار می کند.وی با سربازان و سربازان کهنه کاری که در میادین جنگی خدمت کرده اند، صحبت می کند.
این مطالعه نشان داد که احتمال افشای علائم ناشی از اختلال استرس پس تروما در نزد این روبات سه برابر بیشتر از افشای این علائم در یک نظرسنجی رسمی نظامی به نام ارزیابی سلامت بعد از بازگشت سربازان از ماموریت بود.
گایل لوکاس روانشناس پژوهشی در موسسه تکنولوژی خلاقانه در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس گفت: 'معتقدیم که این روبات می تواند برای سربازان ارزشمند باشد چرا که گفت و گو کردن حتی با یک رایانه به سربازان کمک می کند تا متوجه شوند که به مشکلاتی مبتلا هستند و البته تشخیص زخم های روانی ناشی از میدان نبرد اولین گام ضروری در جهت التیام آنهاست.این مطالعه در مجله Frontiers in Robotics and AI منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا