تصویربرداری نمونه‌ها در هوا با میکروسکوپ نیروی اتمی ایرانی

دکتر سیدعباس شاه‌مرادی مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طراحی و ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM)، گفت: به منظور توسعه و ارتقای قابلیت‌های این میکروسکوپ‌ها مطالعاتی را در دستور کار قرار دادیم و در این راستا دستگاه "وکیوم" را عرضه کردیم.

وی با بیان اینکه این دستگاه امکان تصویربرداری از نمونه‌ها در خلأ را فراهم می‌کند، اظهار داشت: این دستگاه قادر است در خلأ تصاویر نانومتری بگیرد و در این محیط علاوه بر هوا از سایر گازها برای تصویر برداری استفاده کند.شاهمرادی با تاکید بر اینکه تا پیش از این محققان، تصویربرداری از نمونه‌ها را در محیط دارای هوا انجام می‌دادند، تصریح کرد: اندازه نانوذرات یک میلیونیوم یک میلیمتر است و از این رو گاهی وجود مولکول‌های هوا، صدا و نویزهای موجود در فضا، گرد و غبار و رطوبت کار تصویربرداری در اندازه نانومتر را مختل می‌کند ؛بنابراین در این میکروسکوپ امکان تصویربرداری در محیط خلأ را فراهم کردیم.

مجری طرح با اشاره به اختلالات تصویربرداری در زمان وجود صدا، خاطرنشان کرد: در زمانی که تصویربرداری از نمونه نانومتری انجام می‌شود، حتی در صورت عبور خودرویی و یا حرکت محقق در محیط آزمایشگاه، بر روی تصویر به دست آمده از این میکروسکوپ خطی ظاهر خواهد شد.

شاهمرادی در عین حال با بیان این که هر نمونه‌ای را نمی‌توان در محیط خلأ تصویربرداری کرد، ادامه داد: تصویربرداری روی ویروس و یا باکتری باید در محیط دارای هوا انجام شود؛ چرا که این موجودات زنده هستند و این قابلیت در این میکروسکوپ ایجاد شده است.