راه‌هایی برای جلوگیری از فرسودگی بنیان‌گذاران کسب‌ و‌ کار

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، کارآفرینان به اندازه‌ای مشغله‌ی کاری دارند که به مرور زمان، مرز بین کار و زندگی شخصی‌شان کمرنگ می‌شود. تا جایی که حتی گاهی اوقات این مرز به‌خوبی قابل تشخیص نیست. این سبک زندگی به مرور زمان انرژی افراد را تحلیل می‌برد و باعث فرسودگی آن‌ها می‌شود. در چنین شرایطی بهترین کار این است که با خودتان مهربان باشید و تعادل مناسبی بین کار و زندگی برقرار کنید. با یک برنامه‌ریزی مناسب و برقراری تعادل نیز می‌توان به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کرد. هر انسانی رؤیا‌هایی در زندگی دارد که ترجیح می‌دهد به‌جای خوابیدن، آن‌ها را دنبال کند. تلاش و کار بی‌وقفه برای رسیدن به آن‌ها لازم و ضروری است؛ اما نباید عادت‌هایی در شما ایجاد کند که باعث تحلیل انرژی و فرسودگی شود.

goal

اجازه بدهید ابتدا بیشتر در مورد تعادل بین کار و زندگی صحبت کنیم. سیندی اسپیگل، مشاور کسب‌و‌کار و بنیان‌گذار شرکت Collective است. به عقیده‌ی او تعادل بین کار و زندگی زمانی حاصل می‌شود که شما کسب‌وکارتان را طبق سبک زندگی خود بسازید نه اینکه زندگی خود را بر اساس کارتان تعریف کنید. پایند بودن به تعادل بین کار و زندگی به مرور زمان و با رشد یک کسب‌و‌کار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. آیا شما هم تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که بین کار و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنید؟ ما در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت، ۵ راه انجام این کار را توضیح می‌دهیم.

priority-list

۱- لیست اولویت (نه لیست انجام کار) بسازید

سامارا زلنیکر مربی سلامتی و بنیان‌گذار شرکت Mindfulness Matters می‌گوید: «من هر روز صبح یک لیست اولویت‌بندی شده از کارهایی که باید انجام دهم می‌سازم. من هم مانند هر شخص دیگری دوست دارم کارهای موجود در لیست انجام کارم را تکمیل کنم؛ اما می‌دانم که این کار شدنی نیست. من هر روز ۳ مورد از مهم‌ترین کارها را انتخاب می‌کنم و در لیست انجام کار قرار می‌دهم. اگر وقت اضافه داشته باشم به مابقی کارها رسیدگی خواهم کرد.» زمانی که چشم‌اندازی برای خودتان تعریف کرده‌اید و می‌خواهید کسب‌و‌کاری که ساخته‌اید گسترش دهید، موج عظیمی از مسئولیت‌ها و کارها نیز به سمتتان حرکت خواهد کرد. بنابراین روی لیست اولویت‌بندی شده‌ی خود تمرکز کنید و بابت به پایان رساندن هر کاری خوشحال باشید.

۲- تا جای ممکن کارها را به دیگران بدهید

بعد از اینکه به بینش خوبی از اولویت‌بندی‌های خود دست پیدا کردید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید وظایف خود را به دیگران بسپارید. بسیاری از رهبران و بنیان‌گذاران موفق، بیرون سپاری کردن کارها را به‌عنوان یکی از عوامل موفقیت در نظر می‌گیرند. به افرادی که در کنارتان هستند اعتماد کنید و وظایف خود را به آن‌ها بسپارید. لزومی ندارد که همیشه کارها به وسیله‌ی شما انجام شود. گاهی اوقات انجام این کار به معنای استخدام مهارت و نیروی جدیدی است که می‌تواند در زمان و انرژی شما صرفه‌جویی کند. اسپیگل می‌گوید: «زندگی در عصر رایانش ابری این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به‌راحتی و در هر زمینه‌ای حمایت مورد نظر خود را دریافت کنید. از تولید یک طرح گرافیکی برای شبکه‌های اجتماعی گرفته تا استخدام دستیار مجازی برای مدیریت کارهای شخصی.» این کار باعث سازمان‌دهی امور مربوط به زندگی شخصی‌تان نیز خواهد شد. همچنین امروزه سرویس‌های زیادی برای تأمین مواد غذایی ارائه شده است که به شما کمک می‌کنند. این سرویس‌ها نیازهای شخصی و روزانه‌ی شما را بر طرف می‌کنند و در نتیجه در زمان و انرژی‌تان صرفه‌جویی خواهند کرد.

goal

۳- مرزهای واقع‌بینانه تعیین کنید

تعیین مرز یعنی به هر چیزی که در لیست اولویت‌هایتان قرار ندارد «نه» بگویید. دکتر لورن هازوری می‌گوید: «من به زندگی شخصی خود اهمیت زیادی می‌دهم و برای اینکه بتوانم روی خودم، کار و دخترم تمرکز داشته باشم، مرزهای محکم و مشخصی تعریف می‌کنم. بنابراین به شما توصیه می‌کنم ببینید چه روش و راه‌ حلی برایتان جواب می‌دهد. اگر احساس می‌کنید اوضاع غیرطبیعی شده است از خود واقعی‌تان فاصله بگیرید تا بتوانید به آن شخصیتی که می‌خواهید برسید.» تعیین مرز همچنین می‌تواند روی کارهای غیر قابل بحث نیز اعمال شود. همه‌ی ما در زندگی یک سری عادت‌هایی داریم که  حالمان را بهتر می‌کنند. به‌عنوان مثال برخی انسان‌ها با ورزش کردن و برخی دیگر با قرار گرفتن در طبیعت انرژی می‌گیرند. سعی کنید این کارها را از وظایف روزانه‌ی خود دور نکنید. زیرا باعث بالا رفتن میزان خلاقیت، قدرت تصمیم‌گیری و انرژی‌ می‌شود.

۴- به ندای درونی خود گوش بسپارید

حس ششم شما از چیزهایی که در عقل و قلبتان قرار دارد ناشی می‌شود. به این احساس خود اهمیت بدهید و بگذارید شما را راهنمایی کند. اسپیگل می‌گوید: «هیچ قانونی وجود ندارد که در مورد تمامی امور مربوط به کارآفرینی صدق کند. بنابراین بهترین کار این است که به غریزه‌ی خود اعتماد کنید. زمانی که احساس می‌کنید دچار عدم تعادل شده‌اید، بلافاصله به احساستان مراجعه کنید. به دانش خود از بدن و فکرتان اعتماد کنید و هر کاری می‌توانید انجام دهید تا دست کم به‌طور موقت به تعادل برسید. کسب‌وکار شما زمانی رشد پیدا می‌کند که شما در بهترین وضعیت خود باشید.» بنابراین هرازگاهی خودتان را از دنیای اطراف خارج کنید. به‌عنوان مثال بعد از ساعت ۹ ایمیل‌های خود را چک نکنید یا حداقل یک روز در هفته ناهارتان را پای میز کار صرف کنید.

۵- فراموش نکنید که کار همیشه هست

شما به‌عنوان یک کارآفرین هیچ موقع بیکار نخواهید بود. بنابراین همیشه برای خودتان و اولویت‌بندی‌هایتان زمان بگذارید. ایوا پالینگ، بنیان‌گذار برند Richer Poorer می‌گوید: «مدیریت امور مربوط به کارآفرینی، اولویت‌های شخصی و وظایف مادری بسیار سخت است. من هیچ چاره‌ای ندارم جز اینکه به اولیت‌بندی‌هایم وفادار بمانم؛ در غیر این صورت نمی‌توانم بین کار و زندگی شخصی تعادل ایجاد کنم. هر چقدر کسب‌و‌کاری بیشتر رشد می‌کند، مسئولیت‌های آن بیشتر می‌شود. رسیدن به این باور که برخی کارها می‌توانند تا فردا صبر کنند واقعا به من کمک کرد که بتوانم در میان وظایف سنگین به کارهای شخصی خودم هم رسیدگی کنم.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا