ترسیم ساختار ژنتیکی ماهی کپور

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مجله Nature ،  پژوهشگران این پروژه به مدت سه سال جهت انجام این امر تلاش کرده و در نهایت ترسیم ساختار ژنتیکی ماهی کپور با همکاری آکادمی علوم چین ، Chinese Academy of Sciences ، موسسه هیدروبیولوژی و مرکز ملی تحقیقات زنتیکی چین Institute of Hydrobiology and National Center of Gene Research و دانشگاه سون یات سن Sun Yat-sen University امکان پذیر شد . این ژنوم ، شامل ارگانیسم کامل دی ان ای و مولکول های پیچیده ای است که به طور مستقیم در شکل گیری و عملکرد تمامی موجودات زنده دخیل هستند . اندازه ژنوم یک اندام بر اساس تعداد پایه ها و بلوک های دی ان ای موجود در آن محاسبه می شود .

در همین زمینه وانگ یاپینگ Wang Yaping سرپرست این تیم پژوهشی اعلام کرد : " تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان این پروژه ، ما را قادر به درک بهتر روند تکاملی ماهی کپور علفخوار کرده و همچنین به ما این امکان را می دهد تا در آینده نسبت به تولید و پرورش گونه های مقاوم تر و مناسب تر از این حیوان ، اقدام کنیم . "

این موضوع از منظر پزشکی نیز بسیار مهم محسوب می شود زیرا مطالعه روی ماهی کپور علفخوار می تواند در پژوهش های پزشکی نیز کاربرد داشته باشد . لازم به توضیح است که باکتری ها و ویروس های فراوانی ، تاثیرات مشابهی روی انسان و این ماهی داشته و می توان از این ویژگی جهت انجام آزمایش های پزشکی استفاده کرد .

گفتنی است ماهی کپور علفخوار شانزده درصد از پرورش جهانی ماهی را به خود اختصاص داده و کشور چین نیز بزرگترین پرورش دهنده و مصرف کننده این ماهی به شمار می رود .

ماهی کپور علفخوار  شباهت زیادی به ماهی سفید دارد به طوری که آن را سفید پرورشی می‌نامند. این ماهی  عمدتاً از گیاهان آبزی و برخی حشرات و سختپوستان  تغذیه می‌کند.

این ماهی جز  کپور ماهیان چینی است و در زادگاه اصلی خود در چین ، در رودخانه‌های سیلابی با آب گل آلوده و بستر پوشیده از سنگریزه به صورت دسته جمعی تخم ریزی می‌کند . شرایط لازم برای به وجود آمدن لاروها ، غوطه‌ وری تخم‌ ها است که در رودخانه‌های طبیعی در فصل سیلابی چنین شرایطی فراهم می شود . ماهیان نر در زادگاه اصلی خود در ۶-۴ سالگی و ماده‌ها در ۷-۶ سالگی بالغ می‌شوند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا