دخانیات عامل بروز 80 تا 90 درصد سرطان ریه

 دکتر نصیر دهقان در گفت وگو با ایرنا افزود: با وجود پیشرفت های چشمگیر و ارزشمندی که محققان و پژوهشگران در تشخیص و درمان سرطان ریه به دست آورده اند اما این بیماری هنوز هم شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان در دنیا محسوب می شود.

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهند که از هر 10 نفری که به سرطان ریه مبتلامی شوند، 9 نفر ( 90درصد) سیگاری بوده اند و از هر 8 نفری که به علت این بیماری فوت می کنند، 7 نفر ( 87 درصد) سیگار استعمال می کرده اند که آماری بسیار هشدار دهنده است.

دهقان با بیان اینکه مردان سیگاری حدود 20 برابر مردان غیرسیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند گفت :این آمار در مورد زنان پنج برابر است.

وی اظهار کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که مصرف سیگار در هنگام بروز سرطان و در سیر درمانی، میزان پاسخ به درمان و میزان موفقیت پروتکل های درمانی مانند اعمال جراحی برداشتن ضایعه سرطانی، شیمی درمانی و پرتو درمانی تاثیر منفی می گذارد.

عضو انجمن مبارزه با استعمال دخانیات به عوارض استعمال سیگار بر سلامتی اشاره کرد و گفت:مصرف سیگار می تواند عوارضی مانند اختلال عملکرد ریه ها و دستگاه تنفسی بیماران، بیماری های قلبی ــ عروقی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و مخاطرات در بیهوشی بیمار، عدم موفقیت جراحی و بر داشتن ضایعات سرطانی در افراد سیگاری است .

**استعمال دخانیات و مواد مخدر عامل یک سوم سرطان ها در کشور

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مصرف دخانیات و مخدر عامل یک سوم سرطان های کشور شناخته شده است اظهار کرد: جلوگیری از مصرف آن درصد قابل توجهی از شمار مبتلایان به این بیماری را کاهش خواهد داد.به گفته وی رشد توده های سرطانی در بدن یکی از عارضه های شایع استفاده از سیگار است.
دهقان اضافه کرد :دود سیگار شامل حدود 4 هزار عنصر شیمیایی است که 60 مورد آنها سرطان زا شناخته شده اند. فرد سیگاری در معرض بیش از 20 نوع سرطان چون مری، لوزالمعده، مجاری ادراری، دهانه رحم، مغز استخوان، دهان و غیره است.وی اظهار کرد: از بین عوامل مستعدکننده شناخته شده برای سرطان مانند سن، جنس، تماس با مواد شیمیایی و صنعتی، آلاینده های محیطی به خصوص در کشور آلودگی هوا و عوارض شغلی را می توان نام برد .

** استعمال مواد دخانی و سیگار عامل ابتلا به انواع سرطان ها

وی با بیان اینکه سیگار و مواد مخدر در ابتلا به انواع سرطان ها نقش دارد یاد آور شد :تحقیقات اخیر نشان داد، تومور مثانه در مردان چند برابر زنان شایع تر است که تحقیقات دلیل عمده ابتلا به این سرطان را مصرف تریاک اعلام کرده است که خطر ابتلا در مردانی که مصرف کننده تریاک به همراه سیگار هستند، بیشتر است.

دهقان افزود :در تحقیق دیگری در زمینه تاثیر سیگار در ابتلا به سرطان گردن رحم مشاهده شده که احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم در زنان سیگاری بیشتر است.وی اضافه کرد :تحقیقات دیگر در حوزه سرطان نشان داد که شیوع سرطان بیضه در مردانی که به مدت طولانی از ماری جوانا یا حشیش استفاده می کنند، به مراتب بیش از دیگر مردان است.
عضو انجمن تحقیقات و سیگار امریکا افزود: سرطان های دهان، حنجره، حلق و مثانه، شایع ترین سرطان هایی هستند که افراد مصرف کننده قلیان به آنها مبتلا می شوند.

وی ادامه داد: اعتیاد به مصرف الکل نیز، با افزایش بروز سرطان مری، حنجره، سینه و کبد همراه است.نکته حائز اهمیت دیگر، افزایش مصرف موادمخدر صنعتی مانند کراک و شیشه است که علاوه بر آثار سوء روانی و اجتماعی، بروز سرطان را در کشور افزایش داده است.

به گفته وی مصرف کراک و شیشه با تاثیر مستقیم بر روی قسمت های مختلف مغز، موجب رشد یا ناکارآمدی در تنظیم چرخه سلولی در بدن شده و نهایت موجب شکل گیری توده های سرطانی در بدن می شوند.وی هشدار داد: در دهه های آینده نیازمند مدیریت و کنترل رفتارهای پرخطری چون مصرف بی رویه مواد دخانی و مخدر به ویژه در میان جوانان است.
دهقان با بیان اینکه پیامدهای منفی اعتیاد و زیان های جبران ناپذیری که مصرف دخانیات برای سلامت فرد به همراه دارد گفت : مسئولان و کارشناسان مسائل اجتماعی باید با ارائه راهکارهای مختلف از گسترش این مشکل جلوگیری کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا