900 میلیون نفر در جهان از گرسنگی آشکار رنج می‌برند

امسال نیز به رسم سال های گذشته انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران درهمایشی که با حضور دکتر هدایت حسینی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران، دکتر سعید فردوسی نماینده FAO، دکتر ربابه شیخ الاسلام دانشیار و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و بنیان گذار دفتر بهبود تغذیه در وزارت بهداشت و نگار گرامی، نماینده برنامه جهانی غذا در ایران و اساتید این حوزه برگزار شد.

دکتر هدایت حسینی، رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران در خصوص این روز عنوان کرد: سرمایه گذاری در بحث امنیت غذایی و توسعه روستایی از مباحث مهمی است که نگاه جهانی را به سمت خود کشانده است.

دکتر هدایت حسینی در ادامه عنوان کرد: بی عدالتی در توزیع مواد غذایی در جهان، پیروی از الگوهای ناسالم غذایی و تغذیه ای و ضایعات قابل توجه مواد غذایی، شرایطی را بوجود آورده است که بخش عمده ای از جمعیت جهانی را در شرایط ناامنی غذایی قرار داده است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به موضوع امنیت غذایی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی با مفهوم دسترسی اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی همه آحاد جامعه در تمام اوقات به غذای سالم و کافی برای تامین نیازهای تغذیه ای بمنظور داشتن زندگی سالم و فعال موضوعی فراتر از بحث گرسنگی ظاهری است و به ابعاد تامین نیاز ریز مغذی ها و درشت مغذی ها در سطح سلول با صورتی استطاعت پذیر و توسط منابع غذایی پایدار، سالم و باکیفیت تاکید دارد.

وی  در ادامه افزود: با بیان این که در جهان امروز حدود 900 میلیون تا یک میلیارد نفر از گرسنگی ظاهری و نا امنی غذایی آشکار و نزدیک به 2 میلیارد نفر از گرسنگی پنهان بدلیل عدم تامین ریز مغذی ها در سطح سلول رنج می برند، اما اینها در حالی است که چاقی و اضافه وزن به عنوان یکی از مشکلات نظام سلامت سرباز کرده است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: براساس آخرین گزارش ها 650 میلیون نفر در جهان بدلیل چاقی مستعد ایجاد بیماریهای غیر واگیر هستند که امروزه بار زیادی از بیماریها را فراهم آورده است و یکی از علل عمده مرگ ومیر است و در ایران نیز 76 درصد علل مرگ و میر را بیماریهای غیر واگیر شامل می شود.

وی با بیان این که روز جهانی غذا مصادف با سالروز تاسیس سازمان جهانی خواربار و کشاورزی است، گفت: این روز، فرصتی برای توجه جهانی به موضوع غذا، اهمیت امنیت غذایی در مفهوم واقعی، عدالت در توزیع مواد غذایی و کاهش ضایعات آن را فراهم می آورد.

دکتر حسینی با اشاره به موضوع شعار روز جهانی غذا که به سرمایه گذاری و توسعه جوامع روستایی و توجه به امنیت غذایی در جوامع روستایی دارد گفت: این موضوع در کاهش مهاجرت از روستاها تاثیر دارد.

وی در عین حال تاکید کرد: موضوع امنیت آب در کنار امنیت غذایی بویژه در روستاها جهت تولید محصولات کشاورزی نیز از مسائلی است که در سال اقتصاد مقاومتی با عنایت به تاثیر آن بر جوامع روستایی و شهری باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. تا با برنامه ریزی دقیق از طریق اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی زمینه را برای اصلاح الگوهای غذایی و تغذیه ای جامعه فراهم کرد.

به گفته دکتر حسینی، توجه به الگوهای کشت و محصولات متناسب با منابع آبی و ترویج الگوی غذایی سالم و پایدار یا متناسب با این شرایط از اولویت های مهم است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در پایان ابراز امیدواری کرد: با سرمایه گذاری هدفمند و برنامه ریزی راهبردی در روستاهای کشور عزیزمان شاهد توسعه امنیت غذایی پایدار در سطح ملی و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی در بخش ها و روستاها باشیم.

 گرسنگی را به صفر برسانیم

نگار گرامی نماینده برنامه جهانی غذا در ایران در خصوص فعالیت های این آژانس و روزجهانی غذا عنوان کرد: در روز جهانی غذا، برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد بر روند به صفر رساندن گرسنگی با وجود شدت گرفتن بحران های متعدد جهانی تاکید می‌کند.

وی افزود: هر ساله ما شاهد تاثیرات مخرب گرسنگی روی خانواده‌ها، جوامع و اقتصاد جهانی هستیم اما علی رغم بحران شدیدی که مناطق مختلف درگیر آن هستند ما پیشرفت چشمگیری در مبارزه پایدار با گرسنگی و پایان بخشیدن به سوتغذیه حاد داشته‌ایم.

نماینده برنامه جهانی غذا خاطرنشان کرد: برنامه جهانی غذا بزرگترین آژانس بشردوستانه دنیا در مبارزه با گرسنگی است که با ارائه کمک های غذایی و همکاری با جوامع در هنگام بحران به بازسازی وضعیت معیشت آسیب دیدگان می پردازد. این سازمان در سال 2013 به بیش از 80 میلیون نفر در سراسر دنیا امداد غذایی رساند.

وی افزود: از آنجائیکه تعداد قابل توجهی از مردم برای فرار از جنگ خانه هایشان را ترک می کنند، نگرانی از سیر معکوس غلبه بر گرسنگی در جهان رو به افزایش است.

گرامی در ادامه افزود:  طبق گزارش سالانه سازمان ملل متحد در مورد امنیت غذایی و تغذیه ای که ماه گذشته انتشار یافت از 815 میلیون گرسنه در جهان، 489 میلیون نفر در کشورهای درگیر جنگ زندگی می کنند.

 نماینده برنامه جهانی غذا در ایران گفت: "در حال حاضردرجمهوری اسلامی ایران برنامه جهانی غذا به 30،000 نفر از پناهندگان افغان و عراقی که در طی 30 سال گذشته به خاطر جنگ و درگیری از کشورشان گریخته اند، امداد غذایی می رساند. منابع مالی WFP به طور کامل از کمک های داوطلبانه تامین می گردد و تامین بودجه این پروژه همواره چالش بوده است. از ماه ژانویه سال آینده، WFP قصد دارد به پناهندگان تحت پوشش خود ترکیبی از وجه نقد و غذا ارائه نماید که بودجه سالانه مورد نیاز این پروژه 6 میلیون دلار است.

در کشورهای جنگ زده که کشاورزی و تجارت مختل شده و اقتصاد سقوط می کند، هزینه یک بشقاب غذای ساده و مغذی می تواند بیش از درآمد یک روز باشد. WFP شاخصی معرفی کرده که طبق آن هزینه یک بشقاب غذای ساده برای مردم 33 کشور درحال توسعه سهم درآمد متوسط روزانه شان را تعیین می نماید.

مهاجران به توسعه اقتصادی کشور مبدا و مقصد کمک کنند

دکتر سعید فردوسی نماینده سازمان نماینده FAO،نیز  در ادمه این همایش خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۴ تعداد ۲۴۴ میلیون نفر در کل دنیا مهاجرت می‌کنند که دلیل مهاجرت تعداد ۷۴۴ میلیون نفر امکانات در داخل کشورشان است و همچنین ۶۵ میلیون نفر نیز به اجبار نقل مکان می‌کنند. در این سال  بیش از ۲۲ میلیون نفر به خاطر مسائل امنیت غذایی و امکانات به اجبار مهاجرت کردند.

وی بیان کرد: پدیده مهاجرت به خاطر مسائلی چون فقر، ناامنی غذایی و تبعیض نژادی و همچنین برای دست یافتن به امکانات بهتر صورت می گیرد. همچنین مهاجرت روستایی در مناطق فقیر بیش از الگو بوده و اگر اقدامی صورت نگیرد فرصت‌های اشتغال به خاطر مهاجرت روستاییان کاهش می یابد.

وی عنوان کرد: تحق توسعه پایدار سبب کاهش فقر می شود و بیانیه سازمان ملل برای یک پیمان جهانی در قبال مهاجرت ایمن است.

نماینده فائو تاکید کرد: مهاجران به توسعه اقتصادی کشور مبدا و مقصد کمک کنند و ۴۰ درصد انتقال پول و نقدینگی را انجام می‌دهند و ضمن ایجاد سرمایه گذاری، اقتصاد را بهبود می بخشند.

وی اظهار کرد: سیستم های حمایتی با برخورداری از امکانات ریسک می تواند روشی مناسبی برای مقابله با بحران ها پیدا کند. همچنین سازمان فائو از سازمان مهاجران حمایت کامل می‌کند و به عنوان رئیس گروه جهانی انتخاب شده است. فائو همکاری لازم در توسعه کارهای  بشردوستانه انجام می دهد و همکاری لازم و خوب با سازمان پناهندگان دارد.

دکتر فردوسی خاطرنشان کرد: فائو به افرادی که به اجبار محل زندگی خود را ترک کرده کمک می کند تا امنیت غذایی و بهداشت در بین آنها ایجاد شود و توسعه پایدار و  انتقال دانش در روستاها صورت بگیرد.

تامین نشدن امنیت غذایی، دلیل مهاجرت روستاییان به شهرهاست

دکتر ربابه شیخ الاسلام نیز در این همایش ملی عنوان کرد: ریشه‌های اصلی مهاجرت‌های داخل کشورها را می‌توان به خوبی شناسایی کرد؛ اگر از فقر و ناامنی غذایی کاسته شود، می‌توان مهاجرت‌های ناشی از آن را نیز کاهش داد. اگر طی دو، سه دهه اخیر به جای گسترش و زیباسازی کلانشهرها در کشور به توسعه روستایی توجه می‌شد، امروز شاهد کوچ روستاییان گرسنه و عمیق‌تر شدن فاصله طبقاتی نبودیم.

وی عنوان کرد: مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ یا حاشیه آنها به دلیل تامین نشدن امنیت غذایی، امروز تبدیل به نگرانی شده است؛ تا جایی که سازمان‌های بین المللی مانند فائو موضوع شعار امسال روز جهانی غذا را سرمایه‌گذاری روی توسعه روستا و تامین امنیت غذایی آنها انتخاب کرده است؛ موضوعی که تغییر اقلیم و سیاستگذاری نادرست منابع آبی و خاک در آن نقش اول را ایفا می‌کنند.

 

 

گزارش: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا