تالاب‌های استان گیلان پاکسازی می‌شود

دکتر قربانعلی محمدپور، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در گفتگو با پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران گفت: «این دستگاه مکانیکی به جهت پاکسازی تالاب انزلی از زباله‌های ورودی به تالاب و همچنین مبارزه فیزیکی با گیاهان مهاجم از قبیل آزولا و سنبل آبی خریداری شده است.»

او همچنین گفت که پس از تحقیقات فراوان در مورد نحوه کاربری و کارآیی این دستگاه، آن را از کشور کانادا خریداری کرده‌ایم.

این دستگاه پیشرفته پاکسازی قابلیت جمع‌آوری و بسته‌بندی مقدار زیادی از زباله‌های رها شده در یک تالاب را دارد. همچنین کمک قابل توجهی به جمع‌آوری گیاهان مهاجمی می‌کند که پهنه زیادی از تالاب را فرا گرفته‌اند. دو گونه گیاه مهاجم که به کمک این دستگاه از تالاب‌های استان گلستان جمع‌آوری خواهند شد، «سرخس آبی» و «سنبل آبی» هستند.

آزولا یا سرخس آبی (Azolla filiculoides) یک گونه از آزیریان بومی و گیاهی شناور است که معمولاً در آب‌های راکد و آرام نهرها، تالاب‌ها و شالیزارها از نواحی معتدل گرفته تا نواحی گرمسیری یافت می‌شود. این گیاه با ریشه‌های نازکی که دارد همانند فرشی است که روی سطح آب گسترش پیدا کرده‌ می‌کند. برگ‌های این گیاه، ظریف و کوچک و حساس است و بسته به این‌که در چه مقطعی از زمان رشد باشد، رنگ‌های متفاوتی دارد. آزولا به شوری آب حساس است و در آب دریا از بین می‌رود.

این گیاه در سال ۱۳۶۰ برای تقویت مزارع برنج از فیلیپین به ایران آورده شد اما در سال‌های اخیر در مناطق شمالی ایران این گیاه به‌صورت آفت و بلایی برای زمین‌های زراعی برنج و مناطق مردابی درآمده است زیرا با ایجاد پوششی متراکم در برکه‌ها و مرداب‌ها مانع رسیدن نور خورشید به آن‌جا شده و مانع رشد دیگر ارگان‌های حیاتی مردابی می‌شود.

و اما سنبل آبی با نام علمی Eichhornia crassipes  یک گونه از تیره غلافیان است. این گیاه در دو سال گذشته وارد تالاب‌های استان گیلان خصوصأ تالاب بین‌المللی انزلی، تالاب عینک رشت و چند آب بندان شهرستان شفت شده است.

سنبل آبی یک گونه غیربومی است و گسترش سریع آن و پوشش کامل سطح آب موجب بروز مشکلات عدیده زیست‌محیطی خصوصأ کاهش تنوع زیستی و مرگ تدریجی تالاب‌ها می‌شود.

دستگاه پیشرفته خریداری‌شده روش مناسبی برای ریشه‌کنی و مبارزه با سنبل آبی در تالاب‌ها است. این دستگاه علاوه بر تالاب انزلی، دیگر تالاب‌های استان گیلان را نیز از این دو گونه مهاجم گیاهی پاکسازی خواهد کرد.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا