حیرت زیست شناسان از تنوع زیستی در بام جهان

زندگی در قله های مرتفع ترین کوهستانهای زمین بیشتر شبیه یک چالش است. در ارتفاعات نور خورشید شدت بیشتری دارد، بادهای بسیار سردی می وزد و به دلیل وجود حجم اندکی از اکسیژن در هوای محیط اطراف عملا نفس کشیدن کار بسیار دشواری است.

اما به رغم وجود چنین شرایطی، حیات همچنان ادامه دارد. اگر در قامت یک کوهنورد راهی قله اورست به عنوان مرتفع ترین نقطه زمین یا همان بام جهان شوید، حیات را در سطوح مختلفی مشاهده خواهید کرد. در اینجا دیگر خبری از جنگل نیست و تنها صخره های پوشیده از برفی دیده می شود که اگر بدانید کجا دنبال جانور یا گیاه بگردید، آنها را خواهید یافت.

مدتها پیش در کوهستانهای هیمالیا جنگلهایی وجود داشته است اما بسیاری از درختان آنجا به دلیل راهسازی برای مزارع کوهپایه قطع شده است. مناطق جنگلی باقیمانده نیز هم اکنون زیستگاه مناسبی برای فیلهای آسیایی و کرگدنهاست. انواع گربه های وحشی و گاوهایی که بی شباهت به بز نیستند از دیگر گونه های جانوری این مناطق است. زیست شناسان دریافته اند بیش از 340 گونه پرنده نیز در کوهستانهای هیمالیا زندگی می کنند.

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد در حد فاصل ارتفاع 2980 تا 5150 متری از سطح دریا در کوهستانهای هیمالیا "گربه وحشی برفی" در قالب دسته های کوچک و بزرگ زندگی می کنند.

همچنین در ارتفاع حدود 5 هزار متری این نقطه از جهان نیز گونه ای از مارها موسوم به "مار بهار داغ" زندگی می کند.

اما سلطان تمامی این جانوران چیزی نیست جز نوعی عنکبوت جهنده که در ارتفاع 6700 متری قله اورست زندگی می کند. این جانور از حشراتی که در ارتفاعات پایین تر زندگی می کند تغذیه می کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا