تغییر آینده مهاجرت: سرمایه‌گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی

هدف اصلی از گرامیداشت این روز افزایش آگاهی عمومی پیرامون چالشهای غذا و تغذیه و تشویق مردم دنیا به انجام اقداماتی برای ریشه کنی گرسنگی است.

شعار این روز در سال ۲۰۱۷ میلادی  تغییر آینده مهاجرت: سرمایه‌گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی ” است که هدف آن مشخص نمودن نقشی است که حمایت اجتماعی در تغییر روند مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در بخش توسعه روستایی و افزایش امنیت غذایی دارد.

جهان در حال حرکت است و امروزه، بیش از هر زمانی در دوره پس از جنگ جهانی دوم، مردم اجبار بیشتری برای ترک خانه ها و فرار از سرزمینشان دارند که ناشی از افزایش درگیریها و بی ثباتیهای سیاسی است. از سوی دیگر گرسنگی، فقر و افزایش حوادث شدید مرتبط با تغییرات آب و هوایی، از دیگر عوامل مهمی است که به چالش مهاجرت کمک می کند. باید دانست مهاجرت بخشی از روند توسعه است، زیرا نظامهای اقتصادی تحت تحول ساختاری قرار می گیرند و از اینرو مردم برای یافتن فرصت های شغلی بهتر در داخل و بین کشورها، تلاش و جستجو می کنند.

در چند سال اخیر، تعداد افراد مهاجر در سراسر جهان افزایش چشمگیری داشته است. بخش اعظم مهاجران دارای سنین پایینی بوده و در حدود یک سوم آنها بین ۱۵ تا ۳۴ ساله هستند. در سال ۲۰۱۵، در حدود ۲۴۰ میلیون مهاجر بین‌المللی در جهان وجود داشتند و این در حالیست که در سال ۲۰۱۳ در حدود ۷۶۰ میلیون نفر نیز در داخل مرزهای کشور خودشان جابجا شدند. به عبارت دیگر به جای خروج از کشور، درون کشورشان از روستا به شهر  مهاجرت کردند.

مهاجرتهای امروز مردم چالش های پیچیده ای را پدید آورده است که رویارویی با آنها تلاش و اقدامات جهانی را می طلبد. بسیاری از مهاجران به کشورهای در حال توسعه وارد می شوند که موجب بروز تنشهای ناشی از کمبود منابع در آن کشور می شود. اما همانطور که گفته شد اکثریت مهاجران، در داخل کشور خود مهاجرت می کنند که مشکلات خاص خود را به دنبال دارد و نیازمند انجام اقدامات اساسی از جمله توسعه روستایی است.

 از آنجائیکه سه چهارم اساس امرار معاش افراد بسیار فقیر روستایی بر پایه کشاورزی و یا دیگر فعالیت های روستایی است، ایجاد شرایطی که به آنها به ویژه جوانان اجازه بدهد تا در روستای خود بمانند، جزء مهمی از هر برنامه مقابله با چالش مهاجرت است، زیرا این افراد احساس می کنند امنیت شغلی دارند و امرار معاش آنها از انعطاف پذیری و ثبات بیشتری برخوردار است.

توسعه روستایی می تواند عواملی که افراد را مجبور  به مهاجرت می کند با ایجاد فرصت های تجاری و شغلی برای جوانان، تحت الشعاع قرار دهد زیرا این امر موجب می شود مشاغل تنها بر پایه محصولات، مانند کارگاههای تولیدی لبنیات کوچک و یا تولید مرغ، تولید مواد غذایی و یا شرکت های باغبانی نباشند.

توسعه روستایی همچنین می تواند به افزایش امنیت غذایی، امرار معاش انعطاف پذیرتر، دسترسی بهتر به حمایت اجتماعی، کاهش درگیری بر سر منابع طبیعی و به کارگیری راهکارهایی برای کاهش تخریب محیط زیست و رویارویی با تغییرات آب و هوایی منجر شود.

از دیگر فواید مهم سرمایه گذاری در زمینه توسعه روستایی این است که در این صورت جامعه بین المللی فرصت خواهد داشت پتانسیل مهاجرت را برای حمایت از توسعه و ایجاد انعطاف پذیری در جوامع مهاجر و کشورهای میزبان، مهار کرده و به این ترتیب زمینه رشد مناسب و پایدار جوامع را فراهم آورد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا