درمان افسردگی با قارچ جادوئی

پژوهشگران در مطالعات اخیر خود دریافتند که ماده ای به نام سیلوکیبین (Psilocybin) در ترکیبات نوعی قارچ موسوم به قارچ جادوئی یا magic mushroom وجود دارد که به مدارهای عصبی موجود در مغز که ایجاد کننده افسردگی هستند کمک می کند تا به طور عادی عمل کرده و فعالیت داشته باشند.

در این تحقیقات به هریک از افراد داوطلب، دوزهای 10 و 25 میلی گرم از داروی  سیلوکیبین ارائه شده و از عملکرد مغزی آن ها اسکن به عمل آمد. نتایج مطالعات نشان می داد که پس از دریافت دارو، فعالیت های بخش هایی از مغز کاهش پیدا می کند که این بخش ها عبارتند از آمیگلادا (amygdala) که نقش مهمی در پردازش و فرایند اضطراب، ترس و افسردگی ایفا می کند.

این موضوع در حالی است که قارچ جادوئی در بسیاری از جوامع به عنوان یک ماده روانگردان که با ایجاد توهم و احساسات متفاوت مورد استفاده غیر قانونی قرار دارد از این پس می تواند به عنوان منبعی برای ساخت داروی اعصاب استفاده شده و ماده موسوم به سیلوکیبین آن قادر به درمان افسردگی است.

در سال گذشته میلادی روبین کارهارت هریس (Robin Carhart-Harris) از پژوهشگران ایمپریال کالج لندن به همراه تیمی از دانشجویان خود برای نخستین بار به بررسی عملکرد بالینی سیلوکیبین در درمان افسردگی پرداخته و نتایج امیدوار کننده ای به دست آوردند.  در این پروژه تنها 12 نفر تحت درمان قرار گرفته و هیچ گروه کنترلی تعریف نشده بود اما تیم تحقیقاتی فوق دریافتند که پس از دو فصل درمانی توسط ماده سیلوکیبین، نشانه های افسردگی در تمامی افراد شرکت کننده کاهش یافت.

در حال حاضر کارهارت هریس و تیم تحقیقاتی وی موفق به اثبات تغییرات مثبت ایجاد شده توسط سیلوکیبین در مغز افراد دارای افسردگی شده اند. در مطالعات جدید 19 نفر فرد داوطلب بدون دریافت روش های درمانی مرسوم، توسط وی و همکارانش درمان شدند.

بازسازی حوصله

در این تحقیقات به هریک از افراد داوطلب، دوزهای 10 و 25 میلی گرم از داروی  سیلوکیبین ارائه شده و از عملکرد مغزی آن ها اسکن به عمل آمد. نتایج مطالعات نشان می داد که پس از دریافت دارو، فعالیت های بخش هایی از مغز کاهش پیدا می کند که این بخش ها عبارتند از آمیگلادا (amygdala) که نقش مهمی در پردازش و فرایند اضطراب، ترس و افسردگی ایفا می کند. شرکت کنندگان اعلام کردند که در نتیجه دریافت این دارو، بهبودی سریع و فوری در حالات روحی آن ها پدیدار شده و برای دستکم 5 هفته تداوم داشت.

کارهارت هریس در این رابطه اعلام کرد: «ما برای نخستین بار موفق شدیم با کمک داروی سیلوکیبین در مغر افراد مبتلا به افسردگی تغییراتی ایجاد کنیم که منجر به بهبود شرایط آن ها شود در حالی که پیش از این روش های مرسوم درمانی در آن ها مثمر ثمر نبود. بسیاری از بیماران در توصیف حال خود اعلام کردند که گویا دوباره متولد شده و سیستم اعصاب آن ها مانند روز نخست در حال عملکردن است.»

پاول موریسون (Paul Morrison) از کینگ کالج لندن دیگر پژوهشگر حاضر در این مطالعات  اعلام کرد: «این شواهد جدید نشان دهنده تاثیر مثبت داروی سیلوکیبین بر انواع افسردگی است.  ایجاد تحولات در این حوزه یکی از اولویت های روانپزشکی است. زیرا بعضی افراد می توانند سال ها رنج  برده و در برابر تمام درمان های استاندارد مقاومت کنند.»

این تیم تحقیقاتی در پایان توضیحات خود به همه هشدار داد که به هیچ عنوان به طور خودسر از این دارو یا قارچ های جادوئی استفاده نکنند زیرا این استفاده کنترل نشده می تواند تاثیرات بسیار بدی بر سیستم اعصاب و ذهن افراد داشته باشد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی گزارش های علمی (Scientific Reports) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 ترجمه: فاطمه کردی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا