چرا بعد از خوردن نعنا احساس خنکی در دهان می کنیم؟

سیناپرس: طعم تندی و احساس طراوت و خنکی، هر دو مکانیسم مشابهی به هم دارند و آن هم تغییر در سیستم عصبی شماست. آنوشا قوش، محقق دانشگاه روچستر در مورد این اتفاق توضیح می دهد:

" اعصاب انسان ها شامل رشته های عصبی در مغز انسان است که سیگنال های الکتریکی را منتقل می کنند. کل سیستم عصبی ما یعنی مجموعه  کامل رشته های عصبی در زیر پوست ما برای انتقال داده ها به مغز، به تغییر درجه  حرارت حساس هستند. جذب کننده پروتیئن که حساس به تغییر درجه  حرارت است، TRPM8 نام دارد که در تمام رشته های عصبی مرتبط با دریافت حس خنکی یافت می شود ."

 

زمانی که درجه حرارت دهان شما پایین می آید، TRPM8 به یون های کلسیم تغییر شکل می دهند و سلول های عصبی این یون های کلسیم را به مغز منتقل می کنند که این همان حس خنکی و طراوت در دهان شماست. اما برخی از مواد شیمیایی می توانند TRPM8 را فعال کنند. یکی از این مواد، عصاره  نعنا (Menthol)  است که در قرص های نعنا و آدامس های نعنایی از آن استفاده می شود. در واقع برای اولین بار پاسخ مغز به عصاره  نعنا منجر به کشف TRPM8 شد که بعد ها دانشمندان متوجه شدند وجود دما باعث بوجود آمدن این احساس می شود.

غذا های تند نیز همانند نعنا کار می کنند ولی جذب کننده  گرما در بدن ما VR1 نام دارد که با کپسایسین (Capsaicin) فعال می شوند و دقیقا همان ماده شیمیایی است که در فلفل های تند یافت می شود.

و همچنین عصاره نعنا(Menthol)  و کپسایسین (Capsaicin) هر دو سنسور های حرارتی پوست بدن را فعال می کنند و می توانند شما را بی حس کنند و نیز علاوه بر بوجود آوردن انواع طعم و مزه، یک منبع بزرگ برای مسکن های موضعی هستند.

منبع

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا