واژه واکسن کاملا اشتباه است!

در سال 1796، ادوارد جنر پزشک انگلیسی یک پسر جوان را به آبله گاوی مبتلا کرد. این جوان وقتی بعدا در معرض ویروس کشنده آبله قرار گرفت، به آن ابتلا نیافت. در این زمان بود که نخستین واکسن ایجاد و منجر به نجات جان میلیون ها انسان و سالم سازی گاوها شد.

روایت ها حاکی از آن است که واژه واکسن از واژه لاتین vacca  به معنی گاو نشات گرفته است. اما این داستان بر اساس گزارش نشریه مدیسین احتمالا اشتباه است.

محققان به عنوان دلیل برای این امر می گویند که در قرن پیش از واکسن آبله اسب و نه آبله گاو برای جلوگیری از بیماری آبله در انسان استفاده می شد. تازه ترین شواهد برای این مساله از ظروف تاریخی بدست آمده که یک واکسن آبله ساخت شرکت فیلادلفیایی H. K. Mulford در سال 1902 را در خود نگه داشته است.

اگرچه این واکسن یک قرن پس از کشف جنر ساخته شده، اما قدیمی ترین گونه واکسنی است که تا به امروز مورد بررسی قرار گرفته است. دانشمندان با توالی دی ان ای آن دریافتند که بسیار شبیه ژنوم آبله اسب است. خود جنر در یادداشت هایش نوشته که در تجربیاتش از مواد گاو اسب استفاده کرده بود و یافته های جدید نشان داده که واکسن مذکور احتمالا از اسب ساخته شده و نه گاو.

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: sciencemag

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا