آفت دهان می تواند علامت بیماری کرون باشد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،بیماری‌ های التهابی روده یا IBD به گروهی از بیماری‌ ها گفته می‌شود که سبب التهاب جدار روده بزرگ و روده باریک می‌شوند و دو گروه عمده آن شامل کولیت اولسروز و کرون است. بیماری کرون ( Crohn's disease)یک بیماری مزمن است که قسمت‌های گوناگون دستگاه گوارش را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد.
دکتر محمد امانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: التهاب روده می تواند برای اعضای مختلف بدن، درگیری هایی ایجاد کند که آفت های دهانی و عوارض کبدی و چشمی، پوستی و مفصلی از جمله آنها هستند.
امانی ادامه داد: در برخی مواقع آفت های دهانی علت خاصی ندارد و در سال ممکن است یک یا دو بار رخ دهد که این موضوع می تواند در اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و عوامل ویروسی و میکروبی باشد، اما اگر این عارضه چندین بار در سال تکرار شود باید مورد پیگیری درمانی قرار گیرد.
ضرورت توجه جدی به اسهال بیش از یکماه
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر اسهالی بیش از یک ماه طول بکشد که به آن اسهال مزمن گفته می شود، یک علامت هشدار خیلی مهم است و نباید به راحتی از کنار آن گذشت.
فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد که اسهال مزمن که دارای خون، چرک و بلغم باشد و حتما باید این افراد مورد بررسی بیماری گوارشی قرار گیرند. افرادی که دچار این نوع اسهال هستند برای تشخیص علت اصلی عارضه باید به پزشک مراجعه کنند.
وی ادامه داد: خیلی از افراد ممکن است مدت ها به این وضعیت مبتلا باشند و اهمیت به آن ندهند که این موضوع می تواند مشکلاتی را برای آنان به وجود آورد.
 25 درصد ایرانی ها به کولیت عصبی مبتلا هستند
وی به شیوع کولیت عصبی یا سندرم روده عصبی در کشور اشاره کرد و گفت: از هر چهار نفر یک نفر معادل 25 درصد جمعیت کشور به سندرم روده عصبی مبتلا هستند.
امانی، درد شکمی، اسهال و یبوست را از جمله علائم این بیماری اعلام کرد و گفت: در اسهال این افراد، خون وجود نداشته و تواتر آن هم زیاد نیست و هر روز یک تا دو بار رخ می دهد.
وی با اشاره به اینکه بیماری سندرم روده عصبی سبب ایجاد برخی از بیماری ها مانند سرطان نمی شود ولی فرد مبتلا را اذیت می کند، گفت: بیماری کولیت عصبی با کولیت التهابی روده متفاوت است و این افراد با داشتن اسهال، نباید نگران ابتلا به بیماری التهابی روده باشند.
فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه استرس و تنش فکری می تواند این بیماری را تشدید کند، بیان کرد: روده این افراد هیچ مشکلی نداشته بلکه به دلیل واکنش های عصبی روده دچار کولیت عصبی شده اند. شدت بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است و برخی افراد علائم خفیف و برخی دیگر علائم شدید بیماری را دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا