ارزش دیدن را دریاب

بزرگداشت روز جهانی بینایی در حقیقت اقدام جهاني مشترکي است که توسط آژانس بين‌المللي پيشگيري از نابينايي، سازمان بهداشت جهاني و بعضي از سازمان‌هاي غيردولتي بين‌المللي انجام می‌شود.

این روز اولین بار در سال 2000 توسط آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی بنیانگذاری شده است. از سال 2005 هرسال برای این روز جهانی یک شعار در نظر گرفته شده است که با آن شعار این روز گرامی داشته می‌شود.

هدف بزرگ آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی و دیگر عوامل برگزارکنندۀ این مناسبت این است که تا سال 2020 از تمام نابینایی‌های قابل پیشگیری در جهان جلوگیری به عمل آید. این هدف تحت عنوان «هدف بیست-بیست» نام‌گذاری شده است.

تلاش روز جهاني بينايي در این است که توجه عمومي را به اين مسأله جلب کند که 80% از موارد نابينايي قابل پيشگيري يا قابل درمان است. این روز می‌خواهد تا دولت‌ها و ساير منابع مالی را در جهان برای سرمایه‌گذاری در پيشگيري جهاني از نابينايي تشویق کند، چراکه تخمین زده می‌شود هزينه اقتصادي سالانۀ پيشگيري از نابينايي در جهان حدود 28 بيليون دلار است.

باتوجه به وجود چنین هزینه‌ای برای اجراي اين طرح بزرگ تا سال 2020، مشارکت فعال آژانس‌هاي سازمان ملل متحد، دولت‌ها، سازمان‌هاي مسئول مراقبت از چشم و بينايي و مؤسسات بشردوستانه ضروری است.

در حال حاضر بر اساس آمارها از 7.3 میلیارد نفر جمعیت کره زمین، 36 میلیون نفر کاملاً نابینا هستند و 217 میلیون نفر نیمه‌نابینا. همچنین در هر پنج ثانيه يک نفر به تعداد نابينايان افزوده می‌شود و در هر دقيقه يک کودک نابينا مي‌شود که در صورت عدم انجام اقدامات پيشگيرانه تا سال 2020 يکصد ميليون نفر ديگر به دلايل نه چندان مهم دچار نابينايي يا کم‌بينايي خواهند شد که عمده‌ترين اين علل کاتاراکت (آب مرواريد) است.

به جز کاتاراکت (آب مروارید)، بیماری‌های دیگری که بیشترین نقش را در ایجاد نابینایی افراد دارند، تراخم، انکوسرکيازيس و نابينايي کودکان است.

گفتنی است که شعار امسال روز جهانی بینایی "Make Vision Count" (ارزش دیدن را دریاب) در نظر گرفته شده است. این شعار درواقع فراخوانی است برای رسیدن به هدف بزرگ بیست-بیست در شرایطی که تنها 3 سال تا آن زمان فرصت باقی است.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا