گوگل و IBM تنها بازیگران رایانش کوانتومی بودند

به گزارش سیناپس به نقل از ایتنا، گوگل و IBM پیش از این تنها بازیگران رایانش کوانتومی بودند.همان طور که احتمالاً می دانید، پیش از این دنیای رایانش کوانتومی تنها دو بازیگر اصلی به نام های گوگل و IBM داشت که پروژه گوگل بر اساس تحقیقات پروفسور «جان مارتینیس» از دانشگاه سانتا باربارای کالیفرنیا شکل گرفته، و IBM نیز کامپیوتر کوانتومی خود را بر مبنای پژوهش های پروفسور «رابرت شولکوف» از دانشگاه یِیل کنتیکت توسعه داده است.

در این بین اینتل برای آزمایش چیپست جدید خود، به مرکز تحقیقاتی «QuTech» در هلند رفته و جالب است بدانید که این شرکت برای رسیدن به توان 17 کیوبیت، دمای پردازنده را تا 20 میلی کلوین (250 برابر سردتر خلأ) کاهش داده تا محاسبات بدون اشکال انجام شوند.

لازم به ذکر است که علاوه بر دما، اندازه و توان پردازشی چیپست های کوانتومی نیز از عوامل محدود کننده بوده و با اضافه شدن هر کیوبیت، احتمال اختلال در روند پردازش بالاتر می رود.

گفتنی است تمرکز تمام شرکت های فعال در حوزه رایانش کوانتومی، بر توسعه یک چیپست با توان پردازشی 50 کیوبیت معطوف شده که نسبت به ابر رایانه های موجود، بسیار قدرتمندتر خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا