اغلب حیوانات خانگی چاق هستند!

تاریخ 11 اکتبر (19 مهر) به نام روز هشدار درباره چاقی حیوانات خانگی (Pet Obesity Awareness Day) نامگذاری شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بین سال‌های 2015-2007 در كشور آمريكا، چاقی در گربه‌ها ١٧٨٪‏ و در سگ‌ها ٧٤٪‏ افزايش پیدا کرده است. هرچند که در کشور ما آمارگیری علمی دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما می‌توان حدس زد که این معضل گریبانگیر حیوانات کشور ما نیز شده است.

درواقع آن‌چه که باعث چاقی بیش از حد حیوانات خانگی شده است، سوءرفتاری است که از جانب صاحبان آن‌ها رخ می‌دهد. گویا انسان‌ها در نگهداری و محبت کردن به حیوانات نیز دچار افراط شده‌اند که این مسأله در برابر تفریطی که در بسیاری از نقاط دنیا در زمینه حیوان‌آزاری وجود دارد بسیار عجیب است. البته بهتر است بدانیم که محبت بیش از اندازه به حیوان نیز خود مصداقی از حیوان‌آزاری است چراکه با غذا دادن زیاد به حیوان خانگی آن را چاق کرده و درواقع آزارش داده‌ایم.

چاقی حیوانات عمدتاً بدليل پرخوری است، اما در بعضی موارد بیماری‌های ثانویه می‌توانند عامل ایجاد چاقی باشند

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که غذایی که در جهان صرف تغذیه حیوانات خانگی می‌شود، سهم عمده‌ای در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد.

امروزه با وجود بیشتر از 600 میلیون گربه و 200 میلیون سگ در جهان، تغذیه آن‌ها جای بحث و بررسی دارد. باید دانست که تغذیه این تعداد گربه و سگ در جهان به خودی خود در تولید گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن زمین مؤثر خواهد بود و دیگر تغذیه بیش از اندازه آن‌ها و نیز چاق شدن این حیوانات مزید بر علت خواهد بود.

تخمین زده شده است که حداقل نیمی از حیوانات خانگی دچار چاقی هستند. همین آمار نشان‌دهنده آن است که روزانه چه حجم عظیمی از موادغذایی بی‌دلیل صرف تغذیه این حیوانات می‌شود.

 چاقی حیوانات عمدتاً بدليل پرخوری است، اما در بعضی موارد بیماری‌های ثانویه می‌توانند عامل ایجاد چاقی باشند. همچنین نقش عوامل تربیتی در این مورد پررنگ است، به این ترتیب که اغلب صاحبان حیوانات خانگی در حین آموزش حیوان خود، به کرات از جایزه‌های خوراکی استفاده می‌کنند و رژیم تغذیه‌ای آن‌ها را نادیده می‌گیرند. اما به طور کلی دلایل عمده چاقی حیوانات دو دسته‌اند:

*دسته اول عوامل مرتبط با شیوه زندگی حیوان هستند که از جمله می‌توان به موازنه نبودن میزان انرژی مصرفی و میزان انرژی دریافتی، پرخوری، استفاده کنترل نشده از موادغذایی پرکالری و کم تحرکی اشاره کرد. همچنین حیوانات خانگی‌ای که عقیم می‌شوند تا حدودی کم‌تحرک‌تر و آرام‌تر می‌شوند که این موضوع نیز باعث چاقی آن‌ها می‌شود.

*دسته دوم عواملی که سبب چاقی می‌شوند، عوامل فیزیولوژیکی هستند که در نتیجه اختلال در عملکرد ارگان‌های بدن به وجود می‌آیند و از نمونه‌های آن می‌توان به کم‌کاری تیروئید و یا سندروم کوشینگ اشاره کرد.

در حالی‌که در بسیاری از موارد صاحب حیوان حتی متوجه مشکل چاقی حیوان خود نمی‌شود، این مسأله برای حیوان مضر و خطرناک است. چربی اضافی برای سلامتی ضرر دارد و باعث کاهش طول عمر می‌شود.

دامپزشکان برای تشخیص چاقی حیوانات از روش‌ها و جداول خاص خود استفاده می‌کنند. درمان مؤثر چاقی درمانی است که در طولانی‌مدت و برنامه‌ریزی شده صورت گرفته باشد. معمولاً حیوانات چاق توانایی جنب‌وجوش کردن زیاد را ندارند و کم‌تحرکند. یکی از راه‌های درمان چاقی، بالا بردن تحرک حیوان از طریق پیاده‌روی، بازی کردن، دویدن دنبال غذا و … است.

همچنین در کنار فعالیت بدنی حیوان باید رژیم غذایی مناسبی را برای او طراحی کرد که با توجه به وزن و وضعیت حیوان تنظیم شده باشد و نیازهای حیوان را به درستی تأمین کند و از طرفی کالری اضافی در اختیار حیوان قرار ندهد.

اما باید دانست که حتی بعد از کاهش وزن و رسیدن به وزن متعادل در حیوانات، باز هم حیوان باید تحت نظر دامپزشک باشد چراکه ممکن است در صورت بروز تداخل در برنامه‌های غذایی حیوان، اضافه وزن دوباره برگردد.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا