لهستان پلی برای انتقال فناوری های سبز به ایران

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، کاتز پزچک با معصومه ابتکار دیدار و در زمینه مسائل مربوط به محیط زیست و گسترش همکاری های دوجانبه گفتگو کرد.

ابتکار با اشاره به سابقه خوب و قدمت دیرینه همکاری ها و مناسبات ایران و لهستان، نگاه مثبت و حمایت خاص رئیس دولت یازدهم به محیط زیست و همچنین تاکید وی بر گسترش روابط و همکاری های بین المللی به ویژه در زمینه محیط زیست، گسترش صلح و امنیت، گفت: ایران آماده تبادل تجربیات و همکاری های دو طرفه است.

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری سفر وزیر محیط زیست لهستان در زمان مدیریت وی در دولت خاتمی به ایران و امضای یادداشت تفاهم محیط زیستی میان دو کشور در آن سفر، اظهار کرد: پیرو همان سفر و به منظور اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه منعقد شده میان ایران و لهستان، معاون سازمان حفاظت محیط زیست سفری به لهستان داشت و در جریان همان سفر با ساز و کار فعالیت صندوق محیط زیست در لهستان آشنا شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به شکل گیری صندوق ملی محیط زیست ایران و تصویب قوانین مربوط به آن در هیات دولت و مجلس اشاره کرد و افزود: با توجه به تبدیل صندوق محیط زیست لهستان به بانکی بزرگ و فعال، ایران علاقمند به استفاده از تجارب لهستان در این زمینه است.

***تاثیر تغییرات اقلیم بر بحران منطقه ای گرد و غبار

ابتکار تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، کاهش بارندگی، کاهش سطح آب در مناطق تالابی را برخی از چالش های فعلی محیط زیست ایران برشمرد و افزود: تغییرات اقلیم در غرب آسیا، تاثیر و عوارض شدیدی داشته که عمده ترین آن، گرد و غبارهای ناشی از این پدیده در منطقه است.

ابتکار ادامه داد: بخش عمده ای از گرد و غبار ایران از طریق کشور عراق به ایران وارد می شود و در واقع عراق، اردن، سوریه و عربستان اصلی ترین کانون های خارجی گرد و غبار در ایران هستند.

معاون رئیس جمهور گسترش همکاری های منطقه ای را یکی از مهم ترین راه حل های بحران گرد و غبار در منطقه برشمرد و تصریح کرد: این مهم به دلیل شرایط امنیتی منطقه و گسترش درگیری ها و مخاصمات منطقه ای به کندی صورت می پذیرد و در حال حاضر نخستین اولویت دولت های همسایه تامین امنیت در کشورها است.

***ضرورت گسترش همکاری های بین المللی برای حل بحران گرد و غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ورود سازمان ملل به بحران گرد و غبار منطقه آسیا و آغاز همکاری های بین المللی در این زمینه را گامی مثبت ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد: گسترش همکاری های بین المللی منجر به تسریع حل این بحران شود.

وی با اشاره به صندوق منطقه ای که برای تامین منابع مالی برنامه ریزی ها و پروژه های تدوین شده برای مدیریت بحران گرد و غبار پیش بینی شده است، گفت: تثیبت خاک با انواع مالچ های نفتی و بیولوژیک یکی از پروژه های پیش بینی شده در این خصوص است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی محیط زیست در تهران امسال نیز همچون سال گذشته در اسفندماه برگزار خواهد شد از متخصصان و شرکت های زیست محیطی کشور لهستان برای شرکت در این نمایشگاه دعوت کرد و تاکید کرد: حضور بخش خصوصی، جامعه مدنی و سازمان های مردم نهاد در کنار بخش دولتی در این نمایشگاه فرصتی مناسب برای انتقال تجربیات و دانش محیط زیستی میان کشورهای مختلف به وجود آورده است.

ابتکار ضمن یادآوری حضور وزیر محیط زیست روسیه و لبنان، قائم مقام وزیر محیط زیست ژاپن و معاون وزیر محیط زیست ایتالیا در مراسم افتتاحیه سال گذشته این نمایشگاه، گفت: ایران خوشحال می شود که امسال بتواند میزبان وزیر محیط زیست لهستان در مراسم افتتاحیه 15 نمایشگاه بین المللی محیط زیست تهران باشد.

***اعلام آمادگی لهستان برای گسترش همکاریهای محیط زیستی با ایران

کاتزپزچک نیز با بیان این که تصویر ذهنیم از ایران بسیار متفاوت از آن چیزی است که مشاهده کردم، گفت: در تصور من ایران تا این حد زیبا نبود.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع محیط زیست در لهستان، تصریح کرد: تجربه موفق لهستان در زمینه حفاظت از محیط زیست، تصفیه فاضلاب و مدیریت منابع آب می تواند با ایران به اشتراک گذاشته شود.

معاون وزیر امورخارجه لهستان افزود: البته لهستان نیز با مشکلات متاثر از پدیده تغییر اقلیم مواجه شده است و اگرچه در لهستان بارش باران وجود دارد ولی بارش برف به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: البته بارش باران نیز دچار تغییراتی شده که بعضا به دلیل در حال توسعه بودن شهرها مشکلات بسیاری همچون ایجاد سیل و تخریب مناطق شهری را پدید می آورد.

کاتزپزچک ضمن ابراز خرسندی از ایجاد صندوق محیط زیست در ایران، همکاری در این خصوص را از دیگر زمینه های مشترک کاری میان دو کشور برشمرد.

وی با استقبال از پیشنهاد معاون رئیس جمهور ایران مبنی بر حضور وزیر محیط زیست لهستان در افتتاحیه 15 نمایشگاه بین المللی محیط زیست تهران، گفت:تلاش خواهم کرد تا زمینه این حضور و همچنین امضای یادداشت تفاهم همکاری محیط زیستی جدید میان ایران و لهستان یا شناسایی نقاط مشترک همکاری جدید مطابق با مفاد تفاهم نامه ای که در گذشته میان دو کشور در این زمینه امضاء شده را ایجاد کنم.