نهنگ ها دارای اعصاب ارتجاعی هستند

زمانی که یک نهنگ آبی (blue whale) گرسنه می شود ، با دم و انتهای دمش تلمبه زده و از این طریق با شتاب دسته ای از کریل ها krill (موجودات سخت پوست کوچکی شبیه میگو) و دیگر جانوران کوچک دریایی را با یک جهش و یک شکاف فک می تواند وارد بدن خود کند . پژوهشگران دریافتند که این جانوران قادرند اعصاب دهان و زبان خود را تا بیش از دو برابر اندازه اصلی بزرگ کنند .

یک خانواده از نهنگ های بی دندان ( baleen whales ) که بزرگ باله ایان (  rorquals ) با نام علمی (Balaenopteridae) خوانده می شوند ، همچون نهنگ های آبی (blue whale)، نهنگ تیغ باله (fin whale) و نهنگ گوژپشت یا کوهان دار (humpback whales) از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند که می توان به مفاصل فک بسیار انعطاف پذیر، زبان دگردیس پذیر که به صورت معکوس در میان یک کیسه ، آب دریا را نگه می دارد ، و شیارهای شکمی قابل ارتجاع که در زمان شکار همانند بادکنک باد شده و دوباره به حالت اول باز می گردد و این کار را چندین بار انجام می دهد ، اشاره کرد .

قابل ذکر است که پژوهش های جدید ؛ سازگاری دیگری را در این جانوران شناسایی کردند که اعصاب زبان و دهان نهنگ بوده و می تواند آنها را تا بیش از دو برابر اندازه اصلی بزرگ سازد .

با توجه به  اطلاعات علم زیست شناسی عصر حاضر،  کشش اعصاب مهره داران به طور معمول منجر به ایجاد درد، فلج و یا حتی جدا شدن ریشه های عصبی از نخاع می شود .

اعصاب نهنگ های rorquals یا بزرگ باله ایان ، بسته پیچیده ای از رشته های عصبی در هسته اعصاب است که توسط یک دیوار ضخیم از کلاژن و الاستین ( از پروتئین های ساختاری هستند که در بافت همبند وجود داشته و خاصیت الاستیک دارند ) احاطه شده است . هنگامی که این گونه نهنگ ها دهان خود را باز می کنند ، بسته پیچیده رشته های عصبی ، پروتئین های کلاژن و الاستین رها می سازند تا زمانی که کلاژن سفت و سخت شود و از کشش بیشتر جلوگیری کرده و الاستین همانند یک زه کمان کشیده شده و به حالت اولیه باز گردد. این عمل طوری صورت می گیرد که اندازه عصب به بیش از دو برابر اندازه اصلی خود بزرگ شده و دوباره با اندازه قبلی باز می گردد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا