طرح ابتکاری پژوهشگران ایرانی در کاهش حرارت ال.ای.دی‌ها

سیناپرس: مهدی رنجبر یکی از مبتکران این طرح گفت: نانومواد ابر رسانا دارای قابلیت‌های بالایی ازجمله تحمل توان حرارتی بالا و هدایت سریع و بدون مقاومت جریان الکتریکی هستند.

وی با اشاره به این که در سیستم‌های ال‌ای‌دی و ال‌سی‌دی از جامدهایی که خاصیت پردازش نور دارند استفاده می‌شود ادامه داد: دیودهای ساطع کننده نور یا ال‌ای‌دی‌ها در واقع جزیی از خانواده دیودها هستند که دیودها نیز زیر گروه نیمه هادی‌ها به شمار می‌آیند. 

رنجبر گفت: با عبور نور از این دیودها نور منتشر می‌شود و بخشی از آن به صورت گرما ظاهر می‌شود. 

وی افزود: در این تحقیق با استفاده از نانومواد سوپر رسانا که رسانایی خیلی بالایی دارند توانستیم با عبور جریان برق متوجه شویم که به دلیل مقاومت صفر در این ابر رساناها حرارت ایجاد شده نسبت به مواد غیر نانو بسیار کمتر است و این امر باعث می‌شود هنگام عبور گرما جسم مغنازیسی به هیچ عنوان گرم نشود.

مبتکر این طرح گفت: اگر به پشت تلویزیون‌های ال‌ای‌دی و یا سیستم‌های لپ‌تاپ دست بزنید می‌بینید که حرارت قابل ملاحظه‌ای از خود بروز می‌دهند و ما در صدد حذف این حرارت از سیستم‌های  الکترونیکی در جهت اینکه اولا عمر محصول بیشتر شود و بازده محصول الکترونیکی بالا برود و در ثانی اینکه حرارت ایجاد شده باعث آلودگی محیط زیست و طبیعت می‌شود بر آمدیم.

وی درباره مراحل اجرای طرح نیز گفت: در مرحله اول با ساخت نانومواد ابر رسانا و تست جریان ولتاژ از این مواد متوجه مقاومت صفر در این مواد شدیم و سپس متوجه شدیم می‌توان از این ابررساناهای نانو در صفحات ال‌ای‌دی در سیستم‌های تلویزیونی و لپ‌تاپ استفاده کرد.

وی ادامه داد: در مرحله بعد ضمن ساخت نانومواد ابر رسانا و تست جریان‌های ولتاژ متوجه خاصیت منحصر بفرد این نانومواد شدیم.

رنجبر گفت: مرحله سوم با تست‌های انجام شده در مانیتورهای ال‌ای‌دی و اندازه‌گیری حرارت ایجاد شده متوجه تولید حرارت بسیار ناچیز شدیم.

وی درباره ضرورت طرح افزود: همانطور گه بیان شد، ضرورت این‌کار برای افزایش عمر سیستم‌های الکترونیکی و ال‌ای‌دی‌ها و افزایش بازده ناشی از کاهش حرارت ایجاد شده در سیستم‌هاست.

رنجبر در پایان گفت: استفاده از دستگاه التراسونیک و امواج مافوق صوت برای ساخت نانومواد با پراکندگی یکنواخت و همگن که از جمله نکات بسیار مهم در ساخت نانومواد است و نانومواد همگن دارای خاصیت عبور الکتریسیته بسیار بالاتری نسبت به نانومواد غیر همگن دارند و این نکته بسیار مهم است.

گفتنی است این طرح این طرح به یک شرکت مونتاژ تلویزیون در شهرستان سیرجان معرفی شده است. 

مهدی رنجبر دانشجوی سال آخر دکترای علوم و فناوری نانو نانوشیمی است و تا کنون یک کتاب تالیفی و 14 مقاله آی‌اس‌آی از وی منتشر شده است. او در دانشگاه شهید باهنر کرمان تحصیل می‌کند.

با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد مواد نانوساختار، مطالعه و استفاده از آنها در چند دهه‌ گذشته افزایش یافته است. این خواص تا حد زیادی تحت تاثیر شکل، اندازه و حال کریستالی نانومواد قرار دارد. در این میان نانوذرات کربنات استرانسیم (SrCO3) و کربنات باریم (BaCO3) مواد پرکابردی در صنایع مختلف هستند. کربنات استرانسیم به عنوان یک جزء مغناطیسی در تولید شیشه، اجزای تولید رنگ تلویزیون و رنگدانه‌ها به کار می‌رود.

در این کار تحقیقاتی از روش آسان و کم هزینه‌ استفاده از امواج ماکروویو برای ساخت نانوذرات کربنات استرانسیوم استفاده شده است.

در این تحقیق با استفاده از بهینه سازی روش و بررسی توان و زمان انجام واکنش، نانوساختارهای میله مانند تولید شدند که از لحاظ خواص رسانایی و نوری، تفاوت بسیار چشمگیری نسبت به سایر شکل‌های نانومتری و ابعاد غیرنانومتری این ترکیب دارند. در روند این مطالعات پارامترهای مختلف مانند زمان و قدرت امواج مایکروویو بر اندازه و شکل محصول مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین خواص نوری محصول نیز مطالعه شد؛ به این منظور از آزمون‌های مختلف همانند XRD، SEM، TEM و PL جهت مشخصه‌یابی محصول استفاده شده است.

نتایج این کار تحقیقاتی در مجله‌ی Journal of Industrial and Engineering Chemistry (جلد 21، شماره 1، سال 2015، صفحات 1132 تا 1136) منتشر شده و از همکاری حسن جهانگیری، مهدی رنجبر، دانشجویان دکترای نانوشیمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر محمدعلی طاهر، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، و دکتر حنیف کازرونی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حاصل شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا دكتر رنجبر نابغه هستن من از دانشجوها ايشون بودم واقعا باسوادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا