استفاده از سلول های بنیادی برای مداوای پارکینسون

ایوار مندز ( Ivar Mendez ) جراح مغز و اعصاب دانشگاه ساسکاچوان (University of   Saskatchewan ) در کشور کانادا راه درمانی جدیدی برای مداوای بیماری پارکینسون کشف کرده است . او روش درمانی خود را روی یک بیمار پارکینسون که داروهای خود را قطع کرده ، آزمایش کرد . بیمار ، مردی میانسال با چهره ای خسته از درگیری با بیماری پارکینسون بود . او به سختی به بلند کردن هر دست و یا باز و بسته ساختن انگشتان خود می پردازد . شرایط این بیمار بسیار نا به سامان بوده و حتی بدون بدون استفاده از دستانش قادر به انجام کار های ساده ای مانند بلند شدن از صندلی نیست .  

این بیمار به دلیل پیشرفتگی بیماری و ارتعاش شدید عضلات خود ، قادر به درست راه رفتن نبوده و در زمان پیاده روی او با آهستگی این کار را انجام داده و فاقد تعادل لازم برای گام برداشتن است .  این علائم و نشانه ها ، اصلی ترین عوارض  بیماری پارکینسون هستند که نوعی اختلال پیشرونده عصبی است و بیش از یک میلیون امریکایی که بیشتر آنها بالای 60 سال سن دارند، به آن مبتلا هستند .  

ایوار مندز برای درمان این بیمار ، سلول های دوپامین جنین را به مغز او پیوند زده است . این سلول های عصبی ، در مناطقی از بدن وجود دارند  که substantia nigra نامیده شده  و دوپامین انتقال دهنده عصبی را در آغاز حرکت ترشح می کنند تا هر گونه فعالیت حرکتس به درستی انجام شود . در واقع اختلال در عملکرد این سلول ها که عموما بر اثر مرگ و از کار افتادن آن ها عارض می شود ، عامل اصلی بیماری پارکینسون محسوب می شود .

پس از انجام این عمل جراحی ، فرد  بیمار همچنان مصرف  داروهای خود  را قطع کرده و علی رغم کهولت سن و سابقه بیماری ،  با انرژی بسیار زندگی کرده و از تحرک بدنی مناسبی برخوردار است . در حال حاضر نشانه ای از وجود پارکینسون در این بیمار دیده نشده و  او قادر است حرکات مشابه قبل در باز و بسته کردن انگشتان و بالا بردن بازو را به سرعت انجام داده و  در حالتی که بازوهایش بر روی سینه اش قرار گرفته اند ، با سهولت از روی صندلی بلند می شود .

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا