تعریف اخلاق پزشکی متناسب با فناوری های نوین تغییر کرده است

به گزارش ایرنا، دکتر محمد باقر لاریجانی روز سه شنبه در بیست و ششمین کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصصان داخلی ایران اظهار کرد:اخلاق پزشکی امروزه فقط شامل اخلاق پسندیده نمی شود بلکه بسیاری از تصمیم گیری های پزشکی جزو اخلاق پزشکی به شمار می رود. 

وی افزود:در اخلاق پزشکی نوین مواردی مانند استفاده از تجهیزات پیشرفته برای حفظ علائم حیات در بیمارانی که وارد فرآیند مرگ شده اند، مسایل متعدد اخلاقی در حوزه پیوند اعضا و توزیع عادلانه منابع بیمارستانی،گرفتن رضایت مکتوب و شفاهی از بیماران، رازداری و جداکردن دستگاه های حیاتی از بیمارانی که امیدی به زنده ماندن آنها نیست به دلیل اینکه بیماران دیگر نیازمند استفاده از این دستگاه ها هستند، مطرح است. 

لاریجانی گفت:اینگونه مسایل نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان با چالش های متعددی از نظر اخلاقی روبه است به عنوان نمونه در ژاپن هنوز پیوند اعضاء به طور کامل پذیرفته نشده است این درحالی است که در کشورهایی مانند هلند و بلژیک این عمل سال ها است که پذیرفته شده و انجام می شود.

عضو انجمن متخصصان داخلی ایران به تعریف پزشکی پرداخت و افزود:حرفه با شغل متفاوت است؛ پزشکی حرفه است و حرفه به معنای ارایه خدمات است نه کسب درآمد البته این تعریف به آن معنا نیست که پزشکان کسب درآمد نداشته باشند بلکه به این معنا است که نباید جهت گیری های پزشکان به سمت درآمدزایی باشد. 

لاریجانی با اشاره به منشور تعهد حرفه ای و ارتباط بین پزشک و بیمار گفت:تعهد صداقت با بیمار، رازداری، برقراری و حفظ روابط مناسب با بیمار، تعهد به توزیع عادلانه منابع محدود، تلاش در راستای ارتقای استانداردهای علمی و پژوهشی،تعهد به حفظ اعتماد جامعه از طریق مدیریت لازم در موارد تعارض منابع، تعهد به مسوولیت های حرفه ای در روابط بین همکاران از جمله موارد مطرح در منشور تعهد حرفه ای پزشکی است. 

وی ادامه داد: برخی موضوعات جدید مانند همانندسازی و سلول های بنیادی نیز در این زمینه مطرح است؛ به عنوان نمونه آیا می توانیم به منظور استفاده از سلول های بنیادی جنینی ایجاد کنیم و در خلقت الهی دستکاری کنیم که البته در کشور ما تنها استفاده از جنین های سقط شده برای این منظور مجاز است. 

لاریجانی گفت: خطرناک بودن و عوارض سوء ناشی از روش همانند سازی، پیوند اعضا، اصلاح نژاد و مهندسی ژنتیک و تهیه نقشه ژنوم انسانی از دیگر موضوعات مورد چالش در حوزه اخلاق پزشکی است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت به لزوم احترام متقابل به پزشکان اشاره کرد و افزود: در سه دهه گذشته احترام به پزشکان و حفظ جایگاه آنها در کشور ما ضعیف شده است این درحالی است که در مقابل تعهدات جامعه پزشکی نسبت به جامعه، جامعه نیز تعهداتی در قبال پزشکان دارد که باید به آن عمل کند. 

لاریجانی در مورد اخلاق پزشکی در ایران گفت: در کشور ما تلاش های زیادی در این زمینه درحال انجام است و از گذشته های دور از زمان بابلیان تاکنون بزرگان علم پزشکی در این مورد مطالب زیادی را مطرح کرده اند؛ از زمان رازی و ابن سینا نیز رساله های فراوانی در این مورد حتی نوشته شده است و حتی در آیین زرتشت مباحث زیادی در این زمینه مطرح شده است. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 40 تا 50 فارغ التحصیل رشته اخلاق پزشکی در کشور داریم ادامه داد:همچنین مرکز مطالعات و تحقیقات اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران راه اندازی شده است. 

لاریجانی با بیان اینکه گفته می شود، اخلاق پزشکی در کشور ما افت کرده است، افزود: شاید این مساله درست باشد اما امری طبیعی است در زمانی که اخلاقیات در کشور افت می کند، جامعه پزشکی نیز جزو این جامعه است و از این امر مستثنی نیست با این حال کشور ما در بین کشورهای همسایه وضعیت مناسبی دارد. 

وی ادامه داد: تدوین دستورالعمل هایی در زمینه اخلاق پزشکی، تعریف کدهایی در این زمینه، تدوین راهنماهای ملی تخصصی اخلاق در پزشکی، انتشار کتاب اخلاق در پژوهش های پزشکی، انتشار نشریه فارسی و انگلیسی اخلاق پزشکی، تدوین منشور حقوق بیماران و نصب آن در بیمارستان ها از دیگر اقداماتی است که در زمینه اخلاق پزشکی در کشور صورت گرفته است. 

بیست و ششمین کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران امروز 15 اردیبهشت ماه با حضور جمعی از مسوولان و متخصصان این رشته در مرکز همایش های بین المللی رازی آغاز شد. 

این کنگره سه روزه تا 18 اردیبهشت ماه ادامه دارد. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا