طرح هدفمندی یارانه ها آسیب جدی به مراکز رادیولوژی وارد کرد

به گزارش ایرنا،دکترعلی رضا زالی امروز سه شنبه در مراسم آغاز به کار سی و یکمین کنگره رادیولوژی ایران افزود:از آنجا که تامین انرژی و برق این مراکز نیازمند حمایت هایی از جمله یارانه ترجیحی بود که متاسفانه اعمال نشد و مراکز تصویر برداری طی سال های اخیر با خسارت های فراوانی روبرو شدند.

وی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر، مراکز تصویر برداری با شرایط استثنایی رو برو بودند که تاکنون مشابه آن را تجربه نکرده بودند،گفت : بسیاری از این مراکز که توان خسارت های وارد آمده را نداشتند، مجوز های خود را برای فروش ونقل و انتقال به انجمن رادیولوژی ایران عرضه کردند. این درحالی است که تا پیش از طرح هدفمندی یارانه ها کسب مجوز تاسیس مراکز رادیولوژی جنبه رقابتی داشت و تمایل به واگذاری مجوز ها نشان از چالشی بزرگ در این عرصه داشت.

زالی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که بر سر راه این رشته وجود داشت از جمله نوسانات ارزی و افزایش ناگهانی قیمت ها که بر مواد مصرفی این رشته تاثیر منفی برجای گذاشت، بسیاری از مراکز رادیولوژی هر چند به سختی ، اما خود را سرپا نگه داشتند.

وی از تعرفه های رادیولوژی به عنوان دیگر چالش این حوزه نام برد و گفت: نیازمند تغییر مفهوم تعرفه گذاری و ارزش گذاری رشته رادیولوژی هستیم.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: رشد تکنولوژی هرچند دیگر عرصه های پزشکی را طی سال های اخیر دگرگون ساخته است، اما به دلیل متکی بودن دستگاه های رشته رادیولوژی بر تکنولوژی های نوین و ورود نسل جدید تجهیزات به داخل کشور، مراکز رادیولوژی نیازمند به روز سازی دستگاه های خود هستند که این امر نیازمند سرمایه گذاری های کلانی در این حوزه است.

وی با تاکید بر نقش رادیولوژیست ها در حوزه مشاوره های پزشکی اظهار داشت:بی توجهی به این موضوع غفلتی تاریخی بوده و این نگاه که رادیولوژی تنها رشته ای مربوط به لوازم و تجهیزات است، می بایست تغییر یافته و وقت و دانشی را که رادیولوژیست صرف درمان می کند در نظام تعرفه گذاری لحاظ کرد. 

زالی با بیان اینکه جوانان رشته رادیولوژی با مشکلات فروانی رو برو هستند، یاد آور شد، این رشته جزو رشته های سخت پزشکی است که داوطلبان علاوه بر اشراف در حوزه بالینی می بایست به واسطه کار با دستگاه های تصویر برداری بر فیزیک و دیگر رشته های علوم پایه نیز واقف باشند. بنابراین ضروری است با رفع موانع بر سر راه جوانان رادیولوژیست امکان شکوفایی استعداد آنان را فراهم ساخت.

در این مراسم دکتر جلال جلال شکوهی، رییس انجمن رادیولوژی ایران نیز خبر از آغاز قطب رادیولوژی در کشور داد و گفت: هم اینک پرونده ای در معاونت علمی- فناوری ریاست جمهوری برای این منظور تشکیل شده است که قطب رادیولوژی ایران با شرکت یک هیات امنا و کارگردانی پروفسور حسین قناعتی تشکیل شود.

وی همچنین از اعطای جایزه ای به رادیولوژیست های جوان از سوی انجمن رادیولوژی خبر داد که دکتر بنکدار از پیشکسوتان این رشته آن را پایه گذاری کرده است.

سی و یکمین کنگره رادیولوژی ایران تا روز جمعه 18 اردیبهشت ماه در محل برج میلاد به کار خود ادامه می دهد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا