بیش از 10 درصد کودکان دنیا نارس متولد می شوند

 تحقیقات این سازمان بین المللی نشان می دهد که کودکان نارس نجات یافته، در طول زندگی با مشکلات زیادی از قبیل مشکلات بینایی و شنوایی و اختلال در یادگیری مواجه می شوند. در ادامه این گزارش آمده است که 12 درصد نوزادان متولد شده در کشورهای کم درآمد، پیش از موعد به دنیا می آیند.این مطالعه به درک بهتری از اینکه چرا نوزادان نارس، در بزرگسالی در معرض خطر بیشتری از مشکلات عصبی، اختلالات کمبود توجه و اختلالات طیف اتیسم قرار دارند، می انجامد.

سن بارداری، سبک زندگی مادر، مصرف سیگار و الکل، عفونت در دوران بارداری، استرس و تنش های روحی و مصرف داروهای غیر مجاز در دوران بارداری از مهمترین علل تولد نوزاد نارس هستند. علاوه براین مطالعات محققان کینگز کالج لندن نشان می دهد که اتصالات اعصاب بین مناطق مهم مغز می تواند با تولد پیش از موعد نوزاد تغییر کند و زمینه را برای ابتلا به اتیسم و اختلالات رفتاری فراهم کند.

محققان این مطالعه می گویند: تولد زودهنگام، سبب تفاوت در الگوی اتصالات مغزی می شود. به گفته پزشکان شرکت کننده در این تحقیق بیشترین توسعه اعصاب مغز انسان در اولین سال تولد شکل می گیرد. مغز نوزاد در حدود 180 میلیارد نورون (سلول عصبی) دارد و در طول سال اول زندگی، تریلیون ها اتصال سلول عصبی در مغز بوجود می آید.

این اتصالات، سیناپس نام دارند که باید پس از تحریک، به یکدیگر سیم کشی شوند. اگر این سیم کشی در سال اول صورت نگیرد، سیناپس ها در اولین سال های مدرسه کودک از بین می روند. نتایج این تحقیقات در نشریه PNAS منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا