آرتروز زانو در ایران شیوع بیشتری دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر محسن سروش روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری یازدهمین کنگره انجمن روماتولوژی ایران اظهار کرد: علت شیوع آرتروز به ویژه آرتروز زانو در جامعه ایرانی بیشتر به نحوه نشستن، وزن زیاد، ضعیف بودن عضلات و کم تحرکی مربوط است؛ به طور کلی آرتروز زانو در کشورهای آسیایی و آرتروز لگن در کشورهای اروپایی شیوع بیشتری دارد.
وی افزود: بیماری آرتروز یکی از انواع روماتیسم ها است که طی آن بافت مفصلی در ناحیه غضروف ها دچار مشکل می شود زیرا غضروف ها حالت طبیعی و روان بودن خود را از دست می دهد و مفصل ها روی یکدیگر سائیده می شوند که همراه با سروصدا و درد است که این درد در هنگام حرکت بروز می کند و در حالت استراحت فرد درد ندارد.
 شیوع آرتریت روماتوئید 4 درصد
دبیر انجمن روماتولوژی ایران درخصوص شیوع بیماری آرتریت روماتوئید به عنوان یکی دیگر از انواع بیماری روماتیسم اظهار کرد: شیوع بیماری آرتریت روماتوئید در ایران حدود چهار درصد جمعیت کشور است؛ این بیماری شیوع زیادی ندارد اما بسیار ناتوان کننده است.
سروش درخصوص تشخیص این بیماری گفت: تشخیص این بیماری به صورت بالینی است و از طریق معاینات پزشکی و شرح حال گرفتن از بیمار می توان به بروز این بیماری پی برد و دیگر نیازی به انجام آزمایش هایی مانند آزمایش RF نیست.
وی ادامه داد: برخی افراد غیرمتخصص با استفاده از عناوینی مانند طب سوزی یا طب سنتی اسلامی اقدام به سوء استفاده از بیماران می کنند و به آنها توصیه می کنند که مصرف داروهایی که پزشک معالج تجویز کرده است، قطع کنند و داروهای گیاهی راکه آنها تجویز می کنند، مصرف کنند.
سروش گفت: قطع دارو برای بیماران روماتیسمی بسیار خطرناک است و سبب پیشرفت بیماری آنها می شود؛ بیماران نیز با این تصور که داروهای گیاهی ضرری ندارد، اقدام به مصرف اینگونه داروها کرده غافل از اینکه این داروها به ویژه اگر با دوز بالا و طولانی مدت مصرف شود، می تواند بسیار خطرناک باشد.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 100 نوع روماتیسم تاکنون در علم پزشکی شناخته شده است که هر کدام از آنها برای درمان نیاز به تشخیص های دقیق بالینی و تخصصی دارد و پیگیری های مداوم درمانی برای پیشگیری از پیشرفت بیماری دارد و به تعویق انداختن درمان یا قطع درمان می تواند مشکلات و عوارض جدی برای بیماران ایجاد کند.
یازدهمین کنگره انجمن روماتولوژی ایران با حضور متخصصان داخلی از سوم تا پنجم آبان ماه در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا