کشف یک گونه جدید مخمر

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رییس این مرکز در خصوص این کشف جدید گفت: این جنس مخمری متشکل از 26 گونه منتشر شده است که اعضای آن از زیستگاه‌های متفاوتی چون خاک، گیاهان، پرندگان مهاجر، دستگاه گوارش حشرات جداسازی شده‌اند و برخی از اعضای این جنس مانند W. anomalus به عنوان پاتوژن فرصت‌طلب انسانی مطرح هستند.
وی افزود: اعضای این جنس همچنین دارای کاربرد بیوتکنولوژی هستند و برخی گونه‌های آن مانند W. bisporus  و W. pijperi به ترتیب جهت تولید آنزیم لیپاز و ترکیبات طعم‌دهنده بکار گرفته شده‌اند. با در نظر گرفتن پتانسیل بیوتکنولوژیک اعضای این جنس، دستیابی به گونه‌های جدید می‌تواند حائز اهمیت باشد.
دکتر فاضلی خاطرنشان کرد: در پژوهش اخیر که با مشارکت دو تیم پژوهشی از ایران و لهستان با مدیریت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام شد، به ترتیب یک سویه از نمونه خاک در جزیره خارک و 4 سویه مخمری از سطوح میوه در سریلانکا جداسازی و شناسایی شدند. تشابه بالای نمونه‌های زیستی، زمینه‌ساز معرفی این تاکسون جدید با همکاری دو تیم پژوهشی شد و این تاکسون جدید با بکارگیری استراتژی شناسایی پلی فازی، شناسنامه‌دار و معرفی شدند.
براساس اعلام روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، این گونه جدید مخمری به عنوان سومین تاکسون جدید مخمری در میان 54 تاکسون بومی ایرانی در مجموعه کلکسیون نمونه‌های زیستی بانک میکروارگانیسم‌ها با شماره دسترسی IBRC-M 30103 جای گرفته است و می‌تواند برای مطالعات بیشتر در اختیار تیم‌های پژوهشی در سراسر کشور قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا