محققان:80 درصد خطر ابتلا به شیزوفرنی ارثی است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،شیزوفرنی به عنوان یک اختلال مزمن، شدید و ناتوان کننده روانی تلقی می شود که شمار زیادی را در سراسر جهان گرفتار کرده است.
با وجود این که سن متوسط ابتلا به این بیماری مشخص نشده است اما علائم شیزوفرنی معمولا در سنین میان 16 و 30 سالگی بروز می کند.
مشخص شده است که عوامل زیست محیطی و ژنتیک در خطر ابتلا به این بیماری دخیل هستند اما این مطالعه جدید به عنوان بزرگترین مطالعه ای که تا به امروز روی دوقلوها توسط محققان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک انجام شده است، نشان می دهد که تقریبا 80 درصد احتمال ابتلا به شیزوفرنی ژنتیکی است.
محققان در این مطالعه داده های بیش از 31 هزار جفت دوقلو را که در فاصله زمانی میان سال های 1951 و 2000 به دنیا آمده بودند بررسی کردند.
این مطالعه نمونه برای تقریبا 11 سال به صورت بالینی مورد پیگیری قرار گرفت و محققان با استفاده از الگوهای آماری میزان تشابه دوقلوها را بررسی کردند و متوجه شدند که تقریبا 79 درصد خطر ابتلا به شیزوفرنی وراثتی است.
همچنین زمانی که محققان اختلال های طیف شیزوفرنی مانند اختلال های اسکیزوافکتیو (یک اختلال روانی که با فرایندهای تفکر غیر طبیعی و احساسات بدون قاعده مشخص می‌شود) یا اختلال های شخصیت اسکیزوتایپال (وضعیتی که در آن فرد مشکلات بسیاری در ایجاد و حفظ ارتباط نزدیک با دیگران دارد) و اسکیزوئید (نوعی اختلال شخصیت که ویژگی اصلی آن بی تفاوتی نسبت به روابط اجتماعی است) را مورد بررسی قرار دادند متوجه شدند که میزان وراثتی بودن این اختلال ها نسبتا بالا و 73 درصد بود.
محققان خاطرنشان کردند که این نتایج برای جامعه تحقیقاتی پزشکی به ویژه برای مطالعات آتی مرتبط با ژنوم مهم است.
این یافته های جدید با تاکید بر یافته های مطالعه های قبلی نشان می دهند که میزان وراثتی بودن ابتلا به شیزوفرنی 79 درصد است که به برآوردهای قبلی درباره میزان وراثتی بودن خطر ابتلا به این بیماری بسیار نزدیک است.
به گفته محققان، این مطالعه اکنون جامع ترین و کامل ترین برآورد ارثی بودن خطر ابتلا به شیزوفرنی و تنوع شخصیتی را ارائه و نشان می دهد که خطر ژنتیکی ابتلا به این بیماری تقریبا در تمام طیف شیزوفرنی برابر است.
نتایج این مطالعه در مجله Biological Psychiatry منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا