کشاورزی چگونه در بین النهرین آغاز شد؟

بررسی و مطالعه برخی از دانه های گیاهی به دست آمده از مناطق باستانی خاور میانه به پژوشگران امکان داد تا به کشف این مساله بپردازند که چگونه برخی از نخستین شهرهای جهان به وجود آمده اند. در این مطالعات بقایای کوچک و زغال شده برخی غلات با پیشینه 8 هزار و 500 سال مورد بررسی قرار گرفته نشانه هایی از نحوه کشاورزی در این دوران و چگونگی تبدیل شدن روستا ها به شهر و رشد سریع و غیر منتظره آن ها بررسی شد.

بررسی غلات باستانی می تواند نشان دهنده چگونگی رشد سریع شهرها و افزایش نیاز ساکنان آن به مواد غذائی و محصولات کشاورزی باشد. به این ترتیب شاهد اختصاص زمین های بیشتری جهت کشت محصولات و تولید غذا در این زمان هستیم.

 موضوع فوق از این منظر دارای اهمیت است که بسیاری از این روستاها در خاور میانه با رشدی سریع در عرض چند سده به شهرهایی بسیار بزرگ تبدیل شدند. بیشتر شهرهای مورد مطالعه قرار گرفته در این پژوهش، در کشورهای عراق و سوریه امروزی قرار دارند.

بررسی این غلات می تواند نشان دهنده چگونگی رشد سریع شهرها و افزایش نیاز ساکنان آن به مواد غذائی و محصولات کشاورزی باشد. به این ترتیب شاهد اختصاص زمین های بیشتری جهت کشت محصولات و تولید غذا در این زمان هستیم.

در همین رابطه مت ماری هالد (Mette Marie Hald) باستان شناس و پژوهشگر موزه ملی دانمارک و از اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: «این کشف جدید بسیار هیجان انگیز است زیرا تا کنون تمامی نظریات بر این اصل مبتنی بودند که با رشد شهرها، زمین های کشاورزی متعددی به زیر کشت رفته اند. این پژوهش به ما شواهدی غیر مستقیم از کنترل سیاسی شهرهای باستانی  در خاور میانه داده و به کمک آن قادر هستیم  تصویری دقیق تر از نحوه استقرار و شکل گیری شهرهای باستانی داشته باشیم.»

در این مطالعات از نمونه های غلات کشف شده در محوطه های باستانی شمال بین النهرین استفاده شده و نحوه توسعه و رشد کشاورزی در این مناطق مورد بررسی قرار گرفته است.  سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده آمی استرینگ (Amy Styring) از محققان دانشگاه آکسفورد قرار داشته و طی این پژوهش ایزوتوپ های پایدار بیش از 276 دانه غلات و نمونه های کشف شده در محوطه باستانی تل البراک در کشور سوریه و چهار محوطه باستانی دیگر در شمال بین النهرین در بازه زمانی 6 هزار و 500 پیش از میلاد تا 2 هزار پیش از میلاد مورد تجزیه و تحلیل و آزمایش قرار گرفت.  

در ادامه، پژوهشگران به مقایسه و تطبیق این نمونه ها با غلات امروزی پرداخته و برخی از این دانه ها را در شرایطی کنترل شده پرورش دادند که به دانشمندان امکان ارزیابی میزان کود استفاده شده را برای کشت آن ها می داد.

در این مطالعات مشخص شد همزمان با رشد روستاها و شهرها، زمین های کشاورزی بیشتری مورد استفاده قرار گرفته و کود کمتری استفاده شده است. این مساله دقیقا متفاوت با شرایط حاکم بر کشاورزی جنوب بین النهرین در بازه زمانی مشابه است.

پژوهش فوق از این نظر دارای اهمیت است که منطقه موسوم به هلال حاصلخیزی در خاورمیانه که بخش هایی از غرب ایران، بین النهرین و سوریه را در بر می گیرد به عنوان نقطه آغاز کشاورزی در جهان محسوب می شود که زمینه ساز یکجا نشینی، ایجاد روستاها و پیدایش شهرها شد.   

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: sciencenordic

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا