جراحی مغز، نوازندگی بیمار

قطعا تاکنون با انواع جراحی ها از جمله جراحی مغز که در آن بیمار کاملا هشیار بوده و در حال آواز خواندن یا نواختن ساز است رو به روشده یا درباره آن خوانده و شنیده اید. در این نوع از جراحی ها زمانی که تیم جراحی در حال انجام عمل روی مغز بیمار جهت درمان یا خارج کردن تومور هستند، از بیمار خواسته می شود تا فعالیت هایی از قبیل نواختن ساز، آواز خواندن یا تماشای تلوزیون انجام دهد.  ممکن است این نوع از عمل برای مردم بسیار شگفت آور بوده و نحوه اجرای آن بر خلاف تصورات رایجی است که بیمار باید در بیهوشی کامل مدت زمان عمل را سپری کند.

در بسیاری از موارد در حین جراحی مغز اگر بیمار در بیهوشی باشد، جراح نمی داند که کدام رشته عصبی در حال جراحی است زیرا در مغز هزاران رشته عصبی وجود دارد که با یکدیگر مشابه هستند. از سوی دیگر زمانی که بیمار در حالت هوشیاری باشد تمامی فعالیت های مغز وی توسط سیستم رصد شده و بسیار ساده تر می توان بخش های مورد نظر را شناسائی کرده و اطلاعات جدیدی در حوزه جراحی مغز به دست آورد.

 مطمئنا اطلاعات بیشتر مردم در این رابطه بسیار اندک است و به همین دلیل ما از دکتر بی . هانومان شریناواس ردی (Dr B Hanuma Srinivas Reddy) استادیار رشته پزشکی و جراح در بیمارستان دولتی گونتور (Guntur Govt hospital) که به تازگی تجربه انجام چنین جراحی را داشته، درخواست کردیم توضیحاتی در رابطه با این نوع از جراحی ارائه کند. وی به تازگی زنی را جراحی کرده که از نوعی تومور مغزی موسوم به cavernoma رنج می برده که این غده در سمت چپ کورتکس مغز وی قرار داشت. این بخش مغز مسئول اعمال مرتبط با دست راست، زبان، لب ها عضلات گلو و بخش گفتاری هستند.  به دلیل اهمیت این بخش از مغز، لازم است که بیمار در حین عمل هوشیار بوده و به همین دلیل در این مورد خاص دکتر شریناواس از بیمار درخواست کرد تا در حین جراحی به تماشای تلوزیون بپردازد.

  • آیا لزومی برای هوشیاری بیمار در حین جراحی وجود دارد؟

در بسیاری از موارد در حین جراحی مغز اگر بیمار در بیهوشی باشد، جراح نمی داند که کدام رشته عصبی در حال جراحی است زیرا در مغز هزاران رشته عصبی وجود دارد که با یکدیگر مشابه هستند. از سوی دیگر زمانی که بیمار در حالت هوشیاری باشد تمامی فعالیت های مغز وی توسط سیستم رصد شده و بسیار ساده تر می توان بخش های مورد نظر را شناسائی کرده و اطلاعات جدیدی در حوزه جراحی مغز به دست آورد. به این ترتیب در صورت مشاهده هر نوع ضعف و اختلال در یکی از عملکردهای بیمار، ما جراحی در بخش مرتبط با آن عمل در مغز وی را متوقف کرده و جراحی را از مسیر دیگری ادامه می دهیم.  به همین دلیل انجام جراحی زمانی که بیمار در حالت هوشیاری است، بسیار ساده تر از زمانی است که وی بیهوش باشد.

  • آیا این نوع جراحی روشی امن محسوب می شود؟

برخی مطالعات نشان می دهد نواختن یک ساز موسیقی در حین جراحی، ایده خوبی محسوب نمی شود زیرا این عمل ممکن است موجب حواس پرتی پزشکان و کادر اتاق عمل شود. از سوی دیگر برخی از پژوهشگران اعتقاد دارند هیچ دلیل قابل توجهی برای این عدم استفاده از روش نواختن موسیقی در حین جراحی مغز وجود نداشته و این روش مناسب است. به هر حال اصلی ترین هدف جراحی، اجرای نقشه تعیین شده و درمان فرد بیمار است. این روش جراحی، موضوعی جدید محسوب نشده و در حقیقت جنبه های مختلف این روش تماما کشف شده و انجام ان از نظر پزشکی حرفه ای؛ بی خطر و امن محسوب می شود. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که این سبک از جراحی باید توسط متخصصین با تجربه انجام شود.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا