ذوب شدن یخ های بخش غربی قطب جنوب شدت گرفته است

محققان توانستند به کمک ماهواره گرانشی، توده های بزرگ یخ را وزن کنند و با مقایسه اطلاعات بدست آمده از سال 2003 تا 2014 دریافتند که هر ساله 92 میلیارد تن یخ از بین می رود. نتایج محققان در مجله علوم زمین و سیارات Earth and Planetary Science Letters منتشر شده است. ارتفاع یخ اندازه گیری شده در قطب جنوب بیش از یک مایل است که نزدیک به 5 برابر ساختمان ایمپایر استیت ( ساختمان معروف واقع در محله منهتن نیویورک) است.

در کل، قطب جنوب به دو قسمت تقسیم بندی شده است. بخش غربی که کوچکتر است مقدار وسیعی از یخ را در سالیان اخیر از دست داده است. این مقدار سالانه به طور میانگین برابر با 121 میلیارد تن یخ بوده که دو برابر مقدار متوسط سالیان پیش بوده است. به گزارش این محققان قسمت شرقی قطب جنوب به دلیل ضخامت بیشتر پایدار تر بوده و نصف مقدار قسمت غربی یعنی 60 میلیارد تن یخ از دست داده است. مقایسه بین تمامی اطلاعات بدست آمده از روش های مختلف نشان می دهد که سرعت ذوب شدن یخ در قسمت غربی قطب بسیار بالاتر از قسمت شرقی آن است.

کرستوفر هریگ Christopher Harig محقق مقطع فوق دکتری در دانشگاه پرینستون، در این زمینه  می گوید: افزایش درجه حرارت آب اقیانوس های در تماس با قطب و جدا شدن تکه های بزرگ یخ از قطب جنوب، جلوگیری از ذوب شدن را اجتناب ناپذیر می کند.

محققان امید وار هستند که این آمار و ارقام کمک کند تا راهی برای جلوگیری از تغییرات بیش از حد تکه های یخ قطب جنوب بیابند.