روزی برای آگاهی در مورد ویروس ها

هدف از نامگذاری 3 اکتبر (11 مهر) به نام روز آگاهی در مورد ویروس (Virus Appreciation Day)، توجه بیشتر به نقش و تأثیرات باور نکردنی ویروس ها در جنبه های مختلف زندگی انسان است.

ویروس با باکتری چه تفاوتی دارد؟

ویروس و باکتری هر دو قادر به ایجاد بیماری هستند، اما از لحاظ بیولوژیکی باهم تفاوت دارند. به طور کلاسیک، باکتری ها زنده هستند، یعنی دارای تمام معیارهای تعریف کننده حیات – از همه مهمتر ساختار سلولی – هستند. اما ویروس ها کاملا زنده نیستند؛ آنها قطعه ای DNA درون پوششی از پروتئین هستند.

با مرگبارترین ویروس های جهان آشنا شوید

  • ویروس ماربورگ (Marburg virus): این ویروس در سال 1967 شناسایی شد. این ویروس مشابه ویروس ابولا بوده و با تب هموراژیک و خونریزی شده همراه است که منجر به شوک، نارسایی اعضای بدن و مرگ می شود. میزان مرگ و میر در شیوع اولیه این ویروس 25 درصد بود، اما در شیوع دوم طی سال های 2000-1998 در جمهوری دموکراتیک کنگو 80 درصد مبتلایان جان خود را از دست دادند.

  • ویروس ابولا (Ebola virus): نخستین شیوع این ویروس در انسان، سال 1976 در سودان و جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش شد. ابولا از طریق تماس با خون، بزاق، بافت بدن افراد یا حیوانات آلوده به سایر افراد انتقال پیدا می کند. میزان مرگباری دو سویه این ویروس شامل Bundibugyo و Sudan به ترتیب 50 و 71 درصد است.

  • ویروس هاری (Rabies virus): این ویروس از طریق ورود بزاق حیوان مبتلا به هاری در محل گاز گرفتگی، به بدن انسان منتقل می شود. این بیماری همچنان در برخی نقاط آفریقا و هند، یک مشکل جدی محسوب می شود. درصورت عدم درمان، بیمار 100 درصد جان خود را از دست می دهد.

  •  ویروس HIV: مرگبارترین ویروس در دنیای مدرن؛ از زمان شناسایی این ویروس در دهه 1980 میلادی تاکنون، 36 میلیون نفر جان در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

  • ویروس آبله (smallpox virus): سال 1980 میلادی، سازمان بهداشت جهانی (WHO) رسما ریشه کنی آبله را اعلام کرد، درحالیکه هزاران سال انسان با این بیماری دست به گریبان بوده و از هر 3 مبتلا، یک نفر جان خود را از دست می داد.

  • هانتا ویروس (Hantavirus): سندرم ریوی هانتاویروس  (HPS)در اثر تماس با مدفوع موش آلوده منتقل می شود. این بیماری نخستین بار در سال 1993 در آمریکا شناسایی شد.

  • ویروس آنفلوانزا (Influenza): مرگبارترین شیوع آنفلوانزا به سال 1918 باز می گردد. در این دوره که به نام Spanish flu نیز شناخته می شود،40 درصد جمعیت جهان به این بیماری مبتلا شده و 50 میلیون نفر جهان خود را از دست دادند.

  • ویروس دانگ (Dengue): تب دنگی عفونتی است که توسط ویروس دنگی ایجاد می‌شود. سالانه 50 تا 100 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می شوند.

آیا همه ویروس ها مضر هستند؟

با شنیدن نام ویروس، اغلب افراد به یاد عفونت، بیماری، مرگ و میر می افتند، اما شاید ندانید که یک ویروس نه تنها مفید است، بلکه توانسته جان میلیون ها نفر را نجات دهد.

بیماری Cow Pox یک بیماری عفونی وحشتناک و دردناک است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می شود. این بیماری قابل انتقال بین گونه ها (حیوان به انسان) است؛ اما چگونه چنین بیماری دردناکی می تواند مفید باشد؟ این بیماری تاحدود زیادی با آبله (Small Pox) مرتبط است. پزشکان در تحقیقات خود دریافتند، افرادی که شیر دام ها را می دوشند، هیچگاه به آبله مبتلا نمی شوند.

تحقیقات مشخص کرد که آنتی بادی هایی بر علیه ویروس Cow Pox وجود دارند که از این افراد در برابر آبله محافظت می کند؛ از این طریق نخستین واکسن آبله به لطف این ویروس تولید شد.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: healthable / livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا