استفاده از اطلاعات سازمانی در پایان نامه ها بدون اخذ مجوز غیرقانونی است

 دکتر محمدحسین مدرسی با بیان اینکه پایان نامه دانشجویان پس از تدوین به عنوان منبع در اختیار متقاضیان و دیگر دانشجویان در سراسر دنیا قرار می گیرد، گفت: اگر دانشجویان بدون گرفتن مجوز اقدام به استفاده و انعکاس از اطلاعات سازمان ها، شرکت ها و نهادها در پایان نامه خود کنند، این مراکز می توانند از دانشجو، استاد راهنما و در نهایت از دانشگاه مربوطه در مراجع قانونی شکایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از نتیجه و مدل سازی حاصل از پایان نامه ها در مرکز مربوطه بر ارزش پایان نامه خواهد افزود بنابراین باید دقت شود تا مجوزهای لازم برای استفاده از اطلاعات آن مراکز اخذ شود.
مدرسی ادامه داد: برخی از دانشجویان به واسطه حضور بستگان خود در مراکز دولتی و خصوصی فقط به کسب اطلاعات از آنها اکتفا می کنند و نسبت به گرفتن مجوز این اطلاعات سهل انگاری می کنند که این امر در صورت شکایت سازمان مربوطه، می تواند برای دانشجوی مربوطه و دانشگاه مشکل ساز شود.

وی با بیان اینکه صدها پایان نامه در واحد علوم و تحقیقات با توجه به زمینه انتخابی از ارزش بالایی برخوردار هستند که خود باعث افزایش اعتبار دانشگاه می شود، گفت: اگر دانشجویان بدون مجوز اقدام به استفاده از اطلاعات شرکت ها کنند نه تنها از لحاظ اخلاقی صحیح نیست بلکه منجر به هدر رفتن تمام تلاش و فعالیت آنها در تدوین پایان نامه خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات یادآور شد: یکی از نتایج پایان نامه ها، انعقاد تفاهم نامه های همکاری با شرکتها و سازمانها است و در صورت کاربردی شدن نتایج حاصل از پایان نامه ها می توان با مرکز مربوطه تفاهم نامه همکاری منعقد کرد که هم برای دانشجو و هم دانشگاه و سازمان های فوق مفید است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا