آغاز هفته مبارزه با سرطان

 با توجه به اهميت اين بيماري لازم است در خصوص پيشگيري از آن به افراد مختلف جامعه اطلاعات لازم داده شود. در اين بيماري معمولاً برخي از سلولهاي بدن بصورت نامنظم و بدون تدبير خاص شروع به تکثير کرده و ميزان مرگ آن سلولها کاهش قابل ملاحظه اي مي يابد.

پزشکان براي جلوگيري از ابتلاي افراد به سرطان شيوه هاي مختلفي را پيشنهاد مي کنند که از آن جمله مي توان به مواردي از قبيل نکشيدن سيگار، پرهيز از رژيم غذايي کم چربي همراه با استفاده از مواد گياهي فراوان، معاينه مرتب توسط پزشک و دندانپزشک، توجه به هر برآمدگي و يا زخمي که تمايل به التيام ندارد و به هر نوع تغييري در اعمال طبيعي بدن حساس باشد، پرهيز از ايستادن در مقابل تابش مستقيم و شديد نور خورشيد، شناخت مواد سرطان زا و عدم استفاده از آنها در محيط کار و خانه و توجه به بهداشت و سلامت روان اشاره کرد.

هر ساله بيش از ۱۰ ميليون نفر مبتلا به سرطان تشخيص داده مي شوند. تخمين زده مي شود که تا سال ۲۰۲۰ اين رقم به ۱۵ ميليون در سال برسد. سرطان علت مرگ ۶ ميليون نفر در سال بوده که ۱۲ درصد کل مرگ و مير در دنيا را شامل مي شود. در حال حاضر اطلاعات زيادي در مورد علل سرطان وجود دارد که مي تواند باعث پيشگيري از يک سوم از سرطانها بشود.

سرطان ريه، روده بزرگ و معده جزء ۵ سرطان شايع در مردان و زنان در دنيا مي باشند. سرطان ريه و معده شايعترين سرطان در مردان و سرطان سينه و سرويکس شايعترين سرطان در بين زنان هستند. با وجود پيشرفت هاي فزاينده در زمينه پيشگيري و درمان سرطان، ميزان کل ابتلا به انواع سرطانها در سراسر جهان در ۲ دهه آينده ۵۰ درصد افزايش خواهد يافت که اين افزايش بيشتر به سبب کمبود امکانات بهداشتي در کشورهاي درحال توسعه است. لزوم توجه به علائمي که فرد را مشکوک به سرطان مي کند در حال حاضر از اهميت خاصي برخوردار است.

 

 

منبع:راسخون

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا