بررسی رفتار خوردگی فولاد کربنی در خطوط انتقال نفت و گاز

 احسان درویش‌پور، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد گرایش مهندسی خوردگی و حفاظت مواد دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا با راهنمایی دکتر سید مهدی میرهادی در پایان‌نامه خود به بررسی "رفتار خوردگی فولاد کربنی استفاده شده برای خطوط انتقال محصولات نفت و گاز در حضور گازهای هیدروژن سولفید و کربن دی ‌اکسید در دماهای متفاوت به وسیله آزمون‌های الکتروشیمیایی پلاریزاسیون تافل و امپدانس" پرداخته است.

امروزه به دلیل افزایش مصرف محصولات نفت و گاز در صنایع مختلف نیاز به استخراج و پالایش این محصولات بیشتر بوده و با افزایش استخراج این محصولات، منابع ذخیره نفت و گاز شیرین رو به اتمام هستند، بنابراین به ناچار بیشتر کشورهای جهان به منظور تأمین انرژی سوختی لازم خود به استخراج منابع نفت و گاز ترش روی آورده‌اند.

مطابق این تحقیق استخراج محصولات نفت و گاز ترش که دارای مقادیر زیادی گازهای کربن دی‌ اکسید و هیدروژن سولفید هستند، خطرات و مشکلات فراوانی دارد. یکی از این مشکلات احتمال وقوع خوردگی به دلیل حضور گاز کربن دی‌ اکسید و هیدروژن سولفید به صورت محلول در محصولات استخراج شده است.

هم‌چنین امکان فعالیت مکانیزم‌های خوردگی در سراسر مراحل استخراج، انتقال و تصفیه محصولات ترش وجود دارد، بنابراین لازم است که این مشکلات به دقت مورد بحث و تحلیل قرار گیرد.

 این تحقیق، رفتار خوردگی فولاد کربنی استفاده شده برای خطوط انتقال محصولات نفت و گاز در حضور گازهای هیدروژن سولفید و کربن دی ‌اکسید در دماهای متفاوت به وسیله آزمون‌های الکتروشیمیایی پلاریزاسیون تافل و امپدانس را بررسی کرد.

برای این منظور آزمون‌های خوردگی در محلول‌هایی حاوی سه درصد وزنی سدیم کلرید اشباع از گاز کربن دی ‌اکسید و در حضور/ عدم حضور گاز هیدروژن سولفید در دماهای 25، 45، 65 و 85 درجه سانتیگراد انجام شد.

 نتایج این پژوهش نشان می‌دهد: افزایش دما نرخ خورگی این نوع فولاد را به شدت افزایش می‌دهد و هم‌چنین حضور هم‌زمان گازهای کربن دی اکسید و هیدروژن سولفید در محلول نیز منجر به تسریع خوردگی می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا