کنترل گازهای گلخانه ای با CD و DVD

درحالی که نسل جدیدی از سیستم های صوتی و تصویری و حافظه ها روانه بازار شده و به تدریج عرصه برای CD و DVD ها تنگ می شود این نگرانی مطرح می شود که با تبدیل شدن به زباله و سردآوردن از تالابها به تهدیدی جدی برای محیط زیست تبدیل شوند.

اما حالا قرار است از آنها به عنوان عاملی تعیین کننده برای کنترل حجم فزاینده گازهای گلخانه ای استفاده شود.

گروهی از محققان از هلند و آمریکا شیوه ای ابداع کرده اند که در آن این صفحات فشرده به ماده ای تبدیل می شود که دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب می کند. این گاز در زمره مهمترین گازهای گلخانه ای و مخرب برای لایه اوزون قرار می گیرد.

محققان به این نکته اشاره می کنند که تولیدکنندگان صنعتی این محصولات از منابع طبیعی نظیر ذغال و چوب برای تولید کربن فعال استفاده می کنند. این ماده در ادامه در طیف گسترده ای از امور مورد استفاده قرار می گیرد. به تازگی دانشمندان به تکنیک نوینی روی آورده اند که در آن کربن فعال از محصولات پلاستیکی مورد استفاده در امور روزمره خارج می شود و حالا محققانی که در پروژه اخیر با یکدیگر همکاری می کنند در تلاش هستند تا همین نگرش را درخصوص CD و DVD به عنوان محصولی کربنی که به تعداد بیشمار از آنها در دنیا وجود دارد به کار بندند.

آنها مواد و ریزبخشهای تشکیل دهنده این محصولات را به دو نوع از کربن فعال با ویژگیهای مهمی نظیر سطح زیاد و انبوهی از خلل و فرج تبدیل می کنند.

این ویژگیهای خاص به ماده فرآوری شده این امکان را می دهد تا حجم قابل توجهی از دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب کند.