گرم کردن بدن؛ کلید رهایی از درد پهلو هنگام ورزش

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، حساس درد در ناحیه پهلو یا گرفتگی پهلو (side stitch/ side ache or side cramp) هنگام دویدن یا شنا کردن یکی از شایع ترین دردهایی است که به ویژه در کودکان و نوجوانان روی می دهد و گاه باعث دلزدگی آنان از تمرین های بدنی می شود. 
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم ورزشی و تربیت بدنی در مورد دلیل این درد می گوید: بدن با شروع فعالیت بدنی به اکسیژن بیشتر نیاز دارد، تپش قلب بالا رفته و خون بیشتری وارد بدن می شود. 
سعید نقیبی ادامه داد: یکی از عضلات فعال حین فعالیت بدنی عضلات تنفسی همچنین عضله دیافراگم بین قفسه سینه و ناحیه شکمی است. این عضله تنه ما را به دو بخش تقسیم کرده و عمل دم و بازدهم را انجام می دهد.
وی افزود: در فعالیت بدنی زمانی برای تطابق عضلات و اندام ها برای افزایش جریان خون در ناحیه شکمی نیاز داریم. اگر با شیب تند و بدون گرم کردن فعالیت را آغاز کنیم، خون کافی به این ناحیه نمی رسد و اسید لاکتیک جمع شده در این ناحیه باعث درد در ناحیه پهلو می شود.
متخصص فیزیولوژی ورزشی ادامه داد: بنابراین مهم ترین دلیل این عارضه آغاز فعالیت بدنی بدون مرحله گرم کردن است که اکسیژن کافی به عضلات نمی رسد و احساس درد می کنیم. 
وی در مورد بهترین راهکار برای رهایی از این درد گفت: مهم ترین روش پیشگیری گرم کردن است، باید در شروع فعالیت زمان کافی به عضلات بدهیم تا گرم شوند و به تدریج فعالیت را افزایش داده و در پایان فعالیت، سرعت انجام تمرین را کند می کنیم. 
استاد دانشگاه پیام نور ادامه داد: زمانی که دچار درد پهلو می شویم، باید شدت فعالیت را پایین آوریم، تا اکسیژن بیشتری به عضلات رسیده و درد رفع شود.
نقیبی در مورد اینکه آیا مصرف غذا پیش از ورزش مناسب است، توضیح داد: اگر فردی غذا مصرف کرده باشد، به دلیل برقرار شدن جریان خون زیاد در سیستم گوارشی، هنگام تمرین بدنی احساس درد خواهد کرد.

 لزوم رعایت 2 ساعت فاصله زمانی بین تمرین بدنی و غذاخوردن 
وی افزود: باید بین زمان غذا خوردن و ورزش کردن دستکم 2 ساعت فاصله باشد، البته وعده غذایی کم حجم مانند صبحانه سبک شامل یک لیوان شیر گرم و چند خرما مناسب است؛ به طور کلی نباید از قندهای غیرطبیعی مانند بیسکوئیت و شکلات استفاده کرد و بهتر است قندهای طبیعی مصرف کرد زیرا این قندها به تدریج در بدن آزاد می شود و استفاده آنها پیش از تمرین بدنی مناسب تر است.
نقیبی در مورد بهترین زمان برای ورزش کردن گفت: ورزش صبحگاهی برای بدن مناسب است، هر چند برخی افراد صبح ها روحیه بهتری دارند و برخی عصرها و هر فرد باید نسبت به روحیه خود زمان تمرین بدنی را تنظیم کند. با وجود این بهترین زمان برای ورزش های سنگین تر و حرفه ای ساعت 16 تا 18 عصر است.
نقیبی با تاکید بر اهمیت ورزش در تندرستی نیز توصیه کرد: در زندگی شهرنشینی محدودیت ها خیلی زیاد است و بهترین راهکار استفاده از یک دوچرخه ثابت در داخل منزل است. 
وی در این مورد که آیا این نوع ورزش به زانو آسیب نمی زند، گفت: دوچرخه ثابت هیچ آسیبی به زانو نمی زند و حتی وضعیت زانوی آسیب دیده را بهتر می کند و نسبت به راه رفتن فشار کمتری روی زانو وارد می کند.
نقیبی ادامه داد: هرچند فرد در استفاده از دوچرخه ثابت نسبت به دیگر وسایل ثابت و داخل منزل مانند تردمیل کالری کمتری می سوزاند، این مزیت را دارد که فرد می تواند حتی نشسته پشت میز کارش با آن ورزش کند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا