سالروز تشکیل سرن؛ محل تولد وب و بوزون هیگز

سرن یا سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای در چنین روزی در سال 1954 در بخش شمال‌شرقی شهر ژنو در کشور سوییس در مجاورت مرز فرانسه وبا همکاری 12 کشور اروپای غربی ایجاد شد. پیمان نامهٔ تأسیس سرن در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۱۹۵۴ توسط 12 کشور اروپای غربی امضا  شد.

عبارت خلاصه شده  CERN در اصل بر گرفته از عبارت فرانسوی Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire به معنای انجمن پژوهش‌های هسته‌ای اروپا است.اما بعدا این نام جدید سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای، به پیشنهاد ورنر هایزنبرگ نام سرن روی این سازمان باقی می‌ماند.

این سازمان در حال حاضر دارای 20 عضو و 8 عضور ناظر است و فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در زمینه پژوهش ذرات بنیادین انجام می‌دهد. همچنین بیشتر از بیست کشور غیر اروپایی به عنوان مشارکت کننده در سرن شناخته می‌شوند، که ایران هم جزء آن‌ها است. عضویت رسمی ایران در سرن در سال2001 میلادی و همکاری با سرن در زمینه پروژه بزرگ LHC و ساخت و تامین قطعاتی از این پروژه آغاز شد. این همکاری منجر به اعزام چندین دانشجوی دکترا و پژوهشگر به این مرکز تحقیقاتی بزرگ از سوی ایران شده است.

در این مرکز تحقیقات فیزیک هسته ای و ذرات بنیادی که مهمترین هدف آن کشف رازهاى مبداء جهان تعریف شده است هم اینک بیش از 3000 فیزیکدان و مهندس بعنوان کارکنان مقیم در زمینه های مختلف نظری و آزمایشگاهی مشغول بکار هستند.در سرن همچنین بیش از 6500 دانشمند از 500دانشگاه از 80کشور دنیا بصورت بازدیدهای کوتاه مدت به سرن می آیند که خود نشان از همکاری بزرگ و بی نظیر علمی دانشمندان و پژوهشگران عرصه علمی جهان دارد.

شتاب دهنده بزرگ هادرونی به عنوان بزرگترین آزمایش و ساختار آزمایشی جهان به عنوان بخشی از پروژه بزرگ سرن ایجاد شده است.  این پروژه در ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی  پس از ۲۰ سال آماده‌سازی، آغاز به کار کرد. هدف از ساختن آن  آزمون مدل استاندارد ذرات، کشف اجزای یافت نشدهٔ مدل استاندارد، آزمون نظریه ابرتقارن و نظریه وحدت بزرگ است. از دیگر اهداف مهم این پروژه کشف ذره بنیادی هیگز بود که محقق شد. ذرهٔ هیگز یا بوزون هیگز دخیل در ایجاد جرم در ذرات بنیادی است.

در این آزمایشگاه، پروتونها و هسته اتم ها در یک تونل ۲۷ کیلومتری شتاب گرفته با انرژی‌های بسیار زیادی به هم برخورد می‌کنند. چهار آشکارگر اتلس و CMS LHCb و آلیس بقایای این برخوردها را ثبت می‌کنند. اخیرا در نتایج این ثبت‌ها شواهدی از نوعی فیزیک جدید ماورای مدل استاندارد به دست آمده است.

جدا از سابقه سرن در زمینه تحقیقات هسته‌ای و فیزیک وب؛ یکی از پدیده‌هایی که دنیای ما را به کلی متحول کرد نیز محصول بستر سازی و امکانات این مرکز است. وب در سال ۱۹۸۹ توسط تیم برنرز لی و تحت پروژه‌ای به نام ENQUIRE در سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا طراحی شد. این فناوری در ابتدا بر اساس مفهوم فرامتنی ساخته شد و در ۳۰ آوریل ۱۹۹۳ سرن اعلام کرد که وب می‌تواند توسط همگان مورد استفاده قرار گیرد. یکی دیگر از دستاورهای اخیر سرن در زمینه کامپیوتر، فناوری پردازش موازی و شبکه‌ای است. به این ترتیب اطلاعات آزمایش‌های و مشاهدات حس‌گرهای برخورددهنده بزرگ هادرون بین شبکه‌ای از کامپیوترها در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی جهان پردازش و نگهداری می‌شود.