آیا نشانه های گنج از نظر علمی صحت دارند؟

دنیای افرادی که عمر و زمان ارزشمند خود را صرف کشف گنجینه های خیالی کرده و در جستجوی نشانه های این گنجینه ها هستند بسیار عجیب و کاملا به دور از منطق و اندیشه است. این افراد عموما با صرف هزینه های گزاف، تلاش می کنند یک روزه راهی چند صد ساله را رفته و از طریق پیدا کردن گنج هایی که قطعا هیچگاه ، هیچ کسی به آن ها دست پیدا نخواهد کرد، صاحب ثروت های افسانه ای شوند. این افراد در دنیای موهوم خود در پی نشانه ها و علائم خاصی هستند که اعتقادشان، دال بر وجود گنج بوده و بر پایه آن می توان محل دفینه ها را تشخیص داد.

غارتگران و مخربان آثار تاریخی با ذهنی مسخ شده و قوه تخیلی نسبتا قوی به مشاهده شرایط طبیعی منطقه پرداخته و در ذهن خود تصاویری از این شرایط خلق می کنند.

 در وهله نخست باید به این موضوع اشاره کنیم که هیچ یک از داستان سرائی های فوق از نظر علمی کوچکترین ارزشی نداشته و به هیچ عنوان بر اساس علائم تخیلی نمی توان به وجود آثار باستانی در منطقه ای خاص پی برد و باستان شناسان تنها به کمک آنالیز اطلاعات موجود در منطقه که می تواند شامل تصویر برداری هوائی، ایجاد گمانه آزمایشی، بررسی متون تاریخی، بررسی نوع پوشش گیاهی منطقه و مطالعه آثار و عوارض سطحی زمین باشد، درباره وجود احتمالی آثار باستانی در یک محل بحث کرده و هیچگاه این موارد شامل نشانه هایی از قبیل نقوش حیواناتی چون شیر و شتر و عقاب و … یا شکل گیری ساختاری خاص در عوارض سطحی زمین نمی شود. نکته جالب در دنیای غارتگران و مخربان آثار تاریخی این است که آن ها با ذهنی مسخ شده و قوه تخیلی نسبتا قوی به مشاهده شرایط طبیعی منطقه پرداخته و در ذهن خود تصاویری از این شرایط خلق می کنند.

در روان شناسی نوعی آزمون شخصیت شناسی به نام آزمون رورشاخ وجود دارد که روان شناس مقداری جوهر روی برگه ای کاغذ ریخته و آن را تا می کند، در این کاغذ نقش در هم پیچیده جوهر بر کاغذ پخش شده و هر کس بر اساس تخیلات ذهنی خود در این تصویر موضوعاتی را مشاهده می کند. مشابه این مساله نیز در ذهن افراد فوق و قاچاقچیان و مخربان فرهنگ و میراث فرهنگی کشور رخ داده و آن ها با تصویرسازی ذهنی خود از مجموعه طبیعی سنگ ها و صخره ها به نقوش خیالی می رسند. از سوی دیگر برخی از افراد سودجو نیز با دامن زدن به این عطش گنج یابی و بر پایه سادگی افراد فوق، برای خود منبع درآمدی بسیار خوب درست کرده و با فروش و گاه ایجاد نشانه های این چنینی، از افراد ساده لوح مبالغ کلانی گرفته و نقوش بی معنی گفته شده را تفسیر یا معرفی می کنند. با کمی بررسی و مشاهده دنیای این افراد می توان نتیجه گرفت که عمده ترین مواردی که به عنوان نشانه های گنج از ان یاد می شود شامل موارد زیر هستند:

عوارض سطحی زمین به هیچ عنوان در طول سال های متمادی ثابت نبوده و بر اساس عوامل مختلفی از قبیل باد، باران، عبور انسان و حیوانات و فرسایش در حال تغییر بوده و قطعا سطح زمین یک منطقه نمی تواند از دوران باستان تا امروز به شکل مشابه باقی مانده باشد که امروزه با تفسیر نقوش هندسی داخل آن به وجود احامالی گنج پی برد.

آثار طبیعی و عوارض سطح زمین

در بسیاری از موارد، افرادی که در پی نشانه های گنج و دفینه های خیالی هستند، به طور بیمار گونه ای به بررسی سطح زمین و ساختار سنگ ها و صخره های موجود در محل پرداخته و همانطور که گفته شد به کمک ذهن خیال پرداز خود مجموعه ای از نقوش هندسی همچون مثلث و دایره و مربع و …. در آن کشف می کنند که در ادامه بر اساس تفسیر این نقوش می خواهند به محل گنج دسترسی پیدا کنند. این موضوع به اندازه ای بچه گانه و ساده است که شاید باور آن برای هر فردی دشوار باشد اما این حفاران غیر مجاز به هیچ عنوان در نظر ندارند که اصولا عوارض سطحی زمین به هیچ عنوان در طول سال های متمادی ثابت نبوده و بر اساس عوامل مختلفی از قبیل باد، باران، عبور انسان و حیوانات و فرسایش در حال تغییر بوده و قطعا سطح زمین یک منطقه نمی تواند از دوران باستان تا امروز به شکل مشابه باقی مانده باشد که امروزه با تفسیر نقوش هندسی داخل آن به وجود احامالی گنج پی برد. در بیشتر مناطق کوهستانی و کوهپاینه ای و یا دشت ها و بیابان ها گاه با یک بارندگی یا وزش شدید باد، عوارض سطحی تغییر شکل داده واشکال جدید ترسیم می کنند.

فعالیت های مخرب گنج یابان متوهم در این حوزه نیز تنها منجر به تخریب مقابر باستانی می شود که فاقد آثار ارزشمند مادی از نظر قاچاقچیان بوده و در این میان تنها اطلاعات و آثار فرهنگی ارزشمند یک ملت نابود می شود.

مقابر

سرزمین ایران دارای پیشینه ای چند هزار ساله بوده و از دیرباز در آن سکونت وجود داشته است. طبیعتا در گوشه و کنار این سرزمین باستانی هزارن قبرستان تاریخی وجود دارد که بررسی و مطالعه آن ها از سوی باستان شناسان می تواند منجر به کشف اطلاعاتی جدید از دوران گذشته باشد. در نظر داشته باشید که تدفین و ایجاد آرامگاه، بازتابی مستقیم از فرهنگ و اعتقادات مردم یک منطقه محسوب می شود و اگر چه در برخی مناطق جهان شاهد وجود سنت دفن اشیا و وسایلی با فرد متوفی هستیم اما در ایران این داستان عموما به شکل دیگری است و مقابر ایران را باید به گونه ای دیگر طبقه بندی کرد.

در دوران پیش از تاریخ در برخی سایت های ایران شاهد دفن اشیا با فرد متوفی هستیم اما باید در نظر داشت که در بخش عمده ای از دوران پیش از تاریخ هنوز فلزات کشف نشده و تنها پس از عصر مس و برنز است که شاهد رواج این ماده و استفاده از آن در جوامع انسانی هستیم. عمدتا در مقابر باقی مانده از این روزگار با فرد متوفی آثار همچون سفالینه ها، ابزارهای سنگی و استخوانی و …. دفن می شده و خبری از گنجینه و طلا و جواهر نبوده و اصولا برای انسان این عصر، یک ابزار اهنی که با دشواری بسیار زیادی به دست می آمده بسیار ارزشمند تر از آثار تزئینی و … بوده و متاسفانه بسیاری از قاچاقچیان و راهزنان فرهنگی به امید یافتن گنج های تخیلی خود، اقدام به تخریب سایت ها و محوطه های پیش از تاریخی می کنند که مربوط به زمانی هستند که هنوز فلز کشف نشده است. از سوی دیگر در دوران تاریخی و روزگار باستان در ایران و به ویژه در عصر هخامنشی و ساسانی شاهد وجود تفکری هستیم که بر پایه اعتقاد به احترام به عناصر چهارگانه طبیعت یعنی آب، باد، خاک و آتش هستیم که بر این اساس جسد انسان یکی از آلوده ترین موارد بوده و در سنت و آئین های ایران باستان و مذهب  زرتشت جسد را در کوه قرار داده و پس از از بین رفتن گوشت، استخوان ها را در استودان های صخره ای قرار می دادند که با عناصر چهارگانه فوق در تماس نباشد.

بهترین مثال برای این موضوع، بررسی مقابر پادشاهان هخامنشی است که همگی در داخل صخره و در دل کوه ایجاد شده اند . در دوران اسلامی نیز بر اساس آموزه های دینی با فرد متوفی هیچ شی و وسیله اضافی دفن نمی شود و به این ترتیب شاهد هستیم که فعالیت های مخرب گنج یابان متوهم در این حوزه نیز تنها منجر به تخریب مقابر باستانی می شود که فاقد آثار ارزشمند مادی از نظر قاچاقچیان بوده و در این میان تنها اطلاعات و آثار فرهنگی ارزشمند یک ملت نابود می شود.

سنگ نگاره ها

در دنیای گنج یابان، سنگ نگاره ها نقش مهمی ایفا کرده و آن ها در تلاش هستند با شناسائی و کشف نقوش روی سنگ ها و صخره به گنج برسند. به طور کلی سنگ نگاره ها در دو گروه کلی رسمی و غیر رسمی تقسیم می شوند. سنگ نگاره های رسمی از سوی پادشاهان و یا حاکمان محلی برای ابلاغ فرامین، ایجاد یادمان و مواردی از این دست استفاده می شد. این سنگ نگاره ها عموما دارای کتیبه بوده و تصاویری روی آن ها با دقت و جزئیات زیادی نقش بسته اند.  سنگ نگاره های غیر رسمی نیز عموما به وسیله خراش دادن سنگ ها و صخره های طبیعی توسط انسان شکل می گیرند که این سنگ نگاره ها طیف وسیعی از از آثار پیش از تاریخی تا نقوش مربوط به دوران معاصر را شامل می شوند. شناسائی نقوش قدیمی در این گروه کار دشواری است و صرفا این نقوش تاریخی توسط انسان های باستانی برای تصویرسازی و گاه بر پایه اعتقادات مذهبی و ترسیم شکار شکل گرفته و نقوش جدیدتر نیز توسط چوپانان و رهگذران ایجاد شده و در سراسر تاریخ باستان شناسی در ایران و سایر نقاط جهان هیچ ارتباطی بین این نقوش و گنج های تخیلی وجود ندارد.

بر خلاف تصور گنج یابان، ساروج هیچ ارتباطی با گنج و دفینه نداشته و نشانه وجود تاسیسات آبی و سازه های مرتبط با آب است.

ساروج

بیشتر قاچاقچیان فرهنگی و مخربان آثار تاریخی در گفتگوهای خود از ساروج استفاده می کنند در صورتی که بیشتر آن ها اصولا نمی دانند ساروج چیست و چه کاربردی دارد؟ از منظر علمی ساروچ نوعی ملاط است که از ترکیب آهک،خاک رس، گیاهی به نام لوئی که نوعی نی است؛ سفیده تخم مرغ و خاکستر و ماسه ساخته شده و عموما نقش عایق را داشته و در ساخت سدها، آب بندها، حمام و  آب انبارها استفاده می شده است و اصولا تولید آن زمان بر و بوده و ارتباطی با گنج ندارد. بر خلاف تصور گنج یابان، ساروج هیچ ارتباطی با گنج و دفینه نداشته و نشانه وجود تاسیسات آبی و سازه های مرتبط با آب است.

تصاویر ارائه شده  در این گزارش از سایت ها و صفحات مرتبط با گنج یابی و معرفی نشانه های گنج برداشته شده و به خوبی می توانید در آن ها تفاسیر بی معنی مبتنی بر تخیل را شاهد باشید. برای مطالعه یادداشت پیشین این حوزه در رابطه با نقشه های گنج و آن چه در بین عوام از آن به عنوان نسخه یاد می شود، اینجا را کلیک کنید.

دکتر احسان محمدحسینی – باستان شناس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

‫26 دیدگاه ها

  1. نه حرف اونا نه حرف شما ک کامل رد کردی چیزی ک هست اثاری هست ک جدا نمیشه منکر شد حالا اینک نشان چی هست باید تفسیر بشه اینک باستان شنلسی ما افتضاح ضعیفه
    عوض اینک بیاین تفسیر کنید میگید وجود نداره خو از اون طرف با این همه تخریب روبه رو میشید شفاف سازی خوبه

  2. آقای به ظاهر باستان شناس احسان محمدحسینی شما حق داری این چرندیات و اراجیف رو که حامیان میراث برای شما دیکته کرده رو برای جلو گیری از سرقت اشیإ تاریخی توی اینترنت درج کنی چون تو کشور ما در دانشگاه ها دررشته باستانشناسی اصلا آثار و علائم وجود نداره به همین خاطره که امثال شما که خود فروخته دولت جمهوری هستید این آثار و علائم و زحمات مردم رو برای به دست آوردن اموال آبا و اجدادشون توهم میدانید شما لطف کن یه برنامه یوتیوب روی گوشی خود نصب کن و در قسمت متور جستجوی برنامه ذکر کن گنجینه های ایران ببین اصلا این اراجیف رو خودت قبول داری در ضمن کتاب تفسیر و رمز گشایی تمامی حیوانات و سنگنبشته ها تمامی سلسله ها موجوده یکم مطالعه کن تا یه کم سواد باستانی شما بالا بره .
    م جعفری زاده کارشناس آثار و علائم

  3. متنی بسیار علمی . عالی بود، نمی فهمم چرا هر کس حرفی مخالف با نظر ما می زنه با القابی مثل خودفروخته و … باهاش برخورد می کنیم. در هیچ جای دنیا بحثی به اسم نشانه گنج و … نداریم و در هیچ دانشگاهی خارج از ایران هم این موضوعات وجود نداره، این موارد رو فقط قاچاقچیان و گنجیابان تو ایران مطرح می کنند تا افراد ساده رو گول بزنند

  4. بسیار متن عالی بود خیلی ممنونم از شما. در مورد همین سازوج بنده فکر میکردم دقیقا ساروج فقط برای دفینه هست

  5. اقای مثلا باستان شناس
    شما به مردم بدبخت میگی دنبال گنج نرن که خودتون برین غارت کنین.
    من خودم شخصا از روی علائم و سنگ نگاره ها به طلا رسیدم

  6. بادرود بر یکایک دوستان ، متاسفانه این دوست دکترمون درست میگن ، و در هیچ جای جهان درس و کتابی بنام شناخت علایم گنج و دفینه نداریم. و اغلب قریب اتفاق افرادی که در پی گنج هستند ناموفق هستند ، اما لازم به ذکر هست بگم چنین علایمی وجود دارن، ودقیقا با برسی فاكتوره‍ای طبیعی محیط و پارامترهای محاسباتی بسیار دقیق میشه حتی بدون دستگاه های فلز یاب محل بارگذاری دفینه ها ، مالیات و باج و خراج حکام و پادشاهان رو مشخص کرد، این علائم 72 تا هستند و هرکدوم تفسیری در خور موقعیت ، دوره و عظمت تمدن حاکمه داشتند. این علائم و تفاسیر بنام اسرار نظامی گنجها شهرت پیدا کرده و در حقیقت محیط نگاری حرفه ای محسوب میشه. شما که ادعای داشتن مدرک کارشناسی رو دارید ، بنظرتون منطقیه که دفینه و گنجینه های عظیم که اغلب مربوط به پادشاهان و دیگر درباریان بوده، همینطور بدون قانون و حساب پنهان شده باشه؟؟؟

    1. ایول درست و منطقی
      ببین دوستان زمان قدیم بانک ک نبوده ک
      تجار اموالشان رو کجا پنهان میکردن از دست راه زنها
      دزدها
      زورگیر های محلی؟؟؟
      اینا وقتی پنهان میکردن نشانه ای علامتی برای پیداکردن ان نمیذاشتن

  7. سلام واقعا این حرف ها بدرد خودت و دوربریات خوبه که ارث بابا اجدادی ایران را غارت میکنید..علم و تخصصی که گذشتگان داشته اند بخصوص نژاد آریایی که نژاد برتر بوده با این که بدون نشانه گنج های خودشون دفن کرده باشند کاملا با حرفات تضاد دارند..یک ادم هرچقدر هم دیوانه باشه یک نشانه ای میزاره که بتونه بعد از چندین سال که اومد سراغ گنجش بتونه پیداش کنه ..آخه اینا اموالشوون برا اینکه در امان باشند از غارتگران دفنشوون میکردند تا امنیت داشته باشند..اینا اکثرشوون نشانه و نقشه علمی دارند ..طلسم هم دارند…لطف کن اقای عزیز این چرندیات را نگووو و گذشتگان را احمق فرض نکن

  8. اقای مثلا باستان شناس مردم تو قدیم فکر میکردن که مرده هاشون دوباره همون طوری زنده میشن و احتیاج به پول و غذا دارن. و برای حفظ اموال مرده و خود جنازه کل قبر رو ساروج میبستن که از ورود اب به داخل قبر جلوگیری بشه البته افراد غنی اون زمان
    یه سوال دیگه. این همه طلاهای اون زمان پس کجاست?????
    بعد از شیل رود حلیل رود کلی طلا و مجسمه و حتی جام خفاجه از زمین بیرون زد سال 1381
    بگو اینم توهمه
    همین جام خفاجه باعث شد تمدن بین النهرین به تمدن حلیل رود تغییر پیدا کنه
    مال باباته که نمیذاری مردم پیدا کنن
    من ارشد زبان ملل باستان رو دارم و استادای همین ایرانم بهم یاد دادن اسکل خان

  9. پس اینا که درمیارن از گور باباشون درمیارن هست ک درمیارن

  10. این میراث فرهنگی نیستن اینا غارتگرن حرف حقه تلخه براشون میخوان انکار کنن

  11. سلام اگر ماهم مثل دنیا به یافته مردم نگاه خوب داشتیم نامی به عنوان بد به کاوش گران نمی گذاشتیم یا فته های انهارا شناسنامه می دادیم یا می خریدیم چیزی قاچاق نمی شد زیاده خواهی این کارارو به مردم وادار می کنه موزه پر می شد این اراجیف در رابطه نفی اثار نوشته نمی شد سواد هم کامل بود

  12. اون آقایی که به اسم محسن پیام داده و می گه مردم قدیم به همراه مردگانشون اشیا دفن می کردند. این موضوع در بیشتر تمدن ها دیده می شه ولی به طور جدی در کشورهایی مثل مصر رواج داشته. هر دانشجوی تاریخ و باستان شناسی می دونه که در ایران ما در دوران پیش از تاریخ این رسم رو داشتیم که در بیشتر بازه زمانی اون انسان هنوز فلزات رو کشف نکرده بود. از دوره ماد و هخامنشی به بعد هم به دلیل مقدس بودن عناصر چهارگانه از جمله خاک، کلا جسد رو دفن نمی کردند که بخوان باهاش چیزی بگذارند و اون رو در صخره ها و استودان ها می گذاشتند. در دوره اسلامی هم که تکلیف مشخصه…. چرا دست از خرافه های مخرب برای میراث کشورمون بر نمی دارین؟

  13. جناب آقا یا سرکار خانم ابهری:سلام! من دکتر احسان محمدحسینی، نویسنده این یادداشت هستم. متاسفانه مشکل بسیار جدی جامعه ما این است که در موضوعاتی که تخصص نداریم، اظهار نظر می کنیم. ممکنه بفرمائید به جز ایالات متحده آمریکا در کدام کشور دنیا آثار باستانی و میراث فرهنگی به شخص کاشف اون داده می شود. این آثار متعلق به کل افراد جامعه هستند و حتی دستورالعمل های یونسکو، فراتر از این موضوع رفته و بسیاری از آثار باستانی را میراث کل بشریت می دوند. با یک جستجوی ساده در رابطه با قوانین میراث فرهنگی و اشیا باستانی در کشورهای مختلف، می توانید حقیقت را دریابید. در مورد قوانین ایالات متحده هم باید خدمتتون عرض کنم که اصولا تا پیش از شروع ساخته شدن کلنی های انگلستان در بیشتر بخش های آمریکای شمالی و کانادا، هیچ سکونت یکجانشینی وجود نداشته و به همین دلیل اصولا آثار باستانی (به استثنای ابزارهای سنگی) حداکثر چند سده قدمت دارند. این شرایط روا نمی شود با کشورهایی مثل ایران که دارای سابقه یکجانشینی بیش از ده هزارساله هستند، مقایسه کرد. در خبری که امروز 24 دی ماه 1398 ترجمه کردم هم شاهد هستید که بخشی از طلاهای باقی مانده از آزتک ها که در جریان عملیات ساختمانی در پایتخت مکزیک، کشف شد، در موزه ملی این کشور نگهداری می شود و به صاحب اون کارگاه ساختمانی نداده اند. البته قبول دارم که وضع قوانین و دادن پاداش به افرادی که تصادفی این آثار رو کشف می کنند و نه قاچاقچیان و تخریبگران میراث فرهنگی، می تواند موثر باشد. کاش یاد بگیریم یکدیگر رو نقد علمی و منطقی کنیم نه اینکه بدون لحظه ای اندیشیدن، یادداشت و نظرات فرد دیگری (که 15 سال در رشته باستان شناسی در ایران و خارج از ایران تحصیل کرده) را اراجیف بدانیم. منتظر شنیدن نظرات منطقی شما هستم و آمادگی پاسخ به سئوالاتتون رو در حد بضاعت علمی مختصرم، دارم. با سپاس

  14. سپاس از نویسنده محترم. بسیار عالی و درست نوشتید.

  15. متاسفانه در جامعه گروهی از افراد با استفاده از نادانی عوام مردم بحث هایی مثل گنج و دفینه رو مطرح می کنند و از یه طرف سر افراد ساده لوح کلاه می گذارند و از طرف دیگه میراث فرهنگی همه مردم ایران رو نابود می کنند. جالبه در نوشته هاشون از عباراتی مثل نژاد برتر آریایی و عبارات نژاد پرستانه هم استفاده می کنند… برای جنگ با تاریکی شمشیر نمی کشند، چراغ روشن می کنند . چراغ هم همین مطالب علمی برای عموم مردم است. ممنون

  16. درود خدمت دكتر محمد حسيني
    متاسفانه ما در مملكتي زندگي ميكنيم كه اگر مقاله يا ياداشتي كه بر پايه مستندات علمي ولي بر خلاف باور و تفكرات غلط ما باشد ما با ان مخالفت ميكنيم
    دكتر عزيز:
    اينها با شما مخالفتي ندارند بلكه دوست دارند دروغهاي شيرين را بشنوند نه راست گويي تلخ را
    استاد بزرگ:
    شما زندگي و تدريس در بهترين دانشگاهاي بزرگ خارج از ايران را رها كرديد تا به ايران بياييد و هم خدمت به ايراني وهم حافظ اثار باستاني و ملي باشيد كاري كه بر خلاف نظر خيلي از استادان و شاگردان خود كرديد.
    دكتر جان:
    ما مخالف عدم اگاهي خود هستيم و گوش به حرف درست وعلمي نميدهيم
    درصورتي كه با خواندن كتابهاي مرجع باستان شناسي صحت ياداشتهاي شما بر همه اشكار ميشود.
    سلامت شما و صحت مقاله هاي شما قابل فهم و قبول بر هر تحصيل كرده اين رشته مسجل و قابل قبول ميباشد
    پيروز و موفق

  17. متاسفانه اين توهم دفينه يابى بدل به بدآفتى براى آثار باستانى ايران شده است. امثال اين افراد هستند كه با توهم پنهان بودن گنج در دل سنگ، معدن باستانى استخراج سنگ هاى تخت جمشيد رو با ديناميت منفجر مى كنند. به عنوان كارشناس ارشد باستان شناسى از مردم ميخوام به جاى به فكر خود بودن به فكر تاريخ و آثار فرهنگى اين مملكت باشند. فكر نكنيد اين علائم و نقشه ها وجود خارجى دارند دوستان! من منكر كشف اتفاقى نيستم، اما كشف هاى اتفاقى ٩٩درصد اوقات در اثر پروژه هاى راه سازى يا لوله كشى گاز و كلا عمرانى به دست ميان، اونهم وقتى بولدوز خروارها خاك رو از يه سطح معمولى بر ميداره! اين ويدئو هايى كه ميبينيد ٩٩.٩٩ درصد دروغ و شيادى هستند! كار اين كلاهبرداران اينه كه ويدئو دروغين ميسازن، با نمايش دادن آثار جعلى كه تو كارگاهها ميسازن و فرد غير متخصص نميتونه تشخيص بده جعلى بودنشون رو! اكثرا هم بعد ويدئو مينويسن ويدئو هاى بعدى آثار بعدا منتشر ميشه..يك عده ساده دل رو كه دنبال يك شبه پولدار شدن هستند رو اينجورى به طرف خودشون ميكشن و بعد ٦ ماه بعد باز آثار جعلى رو نمايش ميدن و ميگن ‘مال همون فلان بار فلان جاست’ و اينجورى از مردم بدبخت كلاه بردارى ميكنن! گول نخوريد دوستان! يك لحظه با خودتان فكر كنيد اگر چنين چيزهايى واقعيت داشت، طرف ميومد كانال بزنه اين دانش مثلا سرى رو جار بزنه؟! يا ميومد از طريق فروش جزوه آموزش علائم يابى درآمدزايى كنه؟ يا اينكه خودش پا ميشد ميرفت دنبال اينكار تا دفينه ها رو به جيب بزنه؟ اون كسى كه مياد از تمدن جيرفت در حوزه هليل روز كه نگارشش رو هم بلد نيست حرف ميزنه، خودش جواب خودشو داد! مگه اونها از طريق نمادشناسى دروغين كشف شدن؟! نه! بعد اون آثار رو بايد مفت مفت دونه چند هزار تومن ميفروختن به واسطه هاى اعراب خليج فارس؟ مياين اينجا از نژاد آريايى ميگيد و تمدن ايران بعد كارتون شده تخريب آثار تمدنى و تاريخى ايران؟ يه حرف هم يه عده ياد گرفتن كه ما نبريم كه خود ميراث بدزده؟ خجالت نميكشيد؟ درد هرجا ممكنه باشه كه تو ميراث هم بوده اما همين چند ماه پيش چندتاشون دستگير شدن! من هم در ميراث نيستم، اما من و امثال من باستان شناس با عشق به اين خاك ميايم اين درس رو ميخونيم و بررسى ميريم و كاوش ميكنيم تا از آثار اين مملكت محافظت بشه! بعد ميايد اينجا به خاطر توجيه تلاشتون براى دزدى و تخريب محوطه ها ميگيد ما نبريم كه ميراث بدزده؟ اين موزه ها رو پس كدوم آثار پر ميكنن؟ اگه دزديد بگيد دزد هستم يا تلاش دارم ميكنم دزد باشم! ديگه توجيه خنده دار نكنيد!

  18. خداوکیلی من نمیدونم چرا اینهمه کارشناسای درس خونده ما همه چیز رو رد میکنن ومیگن اصلا وجود نداره.اقای کارشناس قلابی ببخشید اما متاسفانه بخاطر وجود همین شماست که جویندگان گنج کشور رو غارت کردن .جویندگان گنج با پیگیری وتفسیر همین علایم به گنج های فراوانی رسیدن.در همان زمانی که شما در حال گرفتن عکس هوایی وتفسیر زمین های اطراف برای مدت طولانی بودیید.مشکل اداره میراث فرهنگی کشور وجود همین کارشناسایی مثل شماست که فقط میگید باید کار علمی صورت بگیره. اون جوینده ای که دیپلم نداره ودرحال حاضر با تفسیر همین علایم ده ها قبر با اشیای گرانبهای طلاومفرغ رو در اورده بنظر تون کار علمی وعکس هوایی گرفته .متاسفانه کشور ما تا زمانی که با کارشناسای مثل شما داره از اثار خودش محافظت میکنه،شاهد این خواهیم بود که از هر هزار اثر تاریخی یکی ثبت میراث میشه و۹۹۹تای دیگه به تاراج میره.با امید درست شدن عقل شما کارشناسای عزیز وشاید هم قلابی؟!

  19. باسلام
    هیچوقت نمیشه درمورد ایینها ورسوم تمدنهای باستان نظر قطعی داد‌.وگفت که تدفینهای ما به قبل از تاریخ برمی گردند.پس قبور کشف شده ی اشکانی چی میشن .بعدازهخامنشیان که سلوکی ها اومدن فرهنگ یونانیزه شد.وتدفینها هم شکل بخصوصی به خود گرفت.ودردوران اشکانی واوایل ساسانی هم ما تدفینهایی به شکلهای گوناگون همراه با لوازم واشیاء.بسته به مرتبه اجتماعی واقتصادی فرد متوفی را داشتیم.که هرازگاه درجای جای ایران کشفهایی صورت میگیره که وبعضا بعضی هاشون هم بازتاب خبری به عموم میشه.ودرمورد دیگر موارد دفینه ها هم باید گفت که نمیشه ردش کرد ووجود دارند.ومیشه گفت که اکثرشون تخلیه تاریخی شدن یا درعصر حاضر تخلیه شدن.که نمونه اش میشه به گنجینه غارکلماکره.که دردنیا منحصربه فرد هست چه ازنظر تعداد وچه ازنظر ظرافت وهنر باستانی.که به دوره ایلام نو برمی گردد اشاره کرد.ویا گنجینه رامهرمز.ویاگنجینه زیویه.ویا حسنلوو…..پس دفینه وجود داره .وهفته ای نیست که یکیش توسط پلیس کشف نشه.البته ازصدتا یکیش کشف میشه و۹۹تاش متاسفانه ازکشور خارج میشه.وسرازموزه های غربی.ویا عربی درمیارن.پس نگین نیست.
    واین یک درده.این یک دردیه واسه ایندگان ایران.وشناسنامه فرهنگی ایران.به جای گفتن این حرفها شما که دکترای باستان از دانشگاه داری باید پی گیر باشید.
    باید میراث فرهنگی به فکر باشه وجای حرف زدن عمل کنه.
    این اشیا مال همه ملت ایران ومال همه ی اینده گان ایران هستن.
    جای این حرفها برین اون کتیبه هایی که تو کوه وبیابون رها شدن.رو حفظ کنید .تاتخریب نشن.یه سرپناه یه محافظی واسشون ایجاد کنید تامردم روشون یادگاری حک نکنن.
    والا اگه این کشورهای عربی این اثار روداشتن.برابر بافروش نفتشون از توریست وبه نمایش گذاشتن این اثار درامد زایی میکردن وهم فرهنگ وتمدنشون رو جهانی میکردن.
    پس ازماست که برماست.
    روی کهن ترین اثار وتمدن زندگی میکنیم واهمیتی که نمیدیم هیچ تخریبشون هم میکنیم.
    لطفا نظرا ت من رومنتشر کنین تا به گوش رییس میراث فرهنگی برسه

  20. اتفاقا برخلاف ادعای شما اطراف روستای پدری ما حفاریهای زیادی صورت گرفته و اکثرا به گنج رسیدن واما مردم محلی حق همچین کاری ندارن

  21. درود ب همگی . بعنوان دانشجوی باستانشناسی و کسی که خیلی از علایم رو مورد بحث و کاوش قرار داده باید بگم حق با جناب دکتر هست من خودم علایم شناسی وجوغن شناسی رو از یهودیت فرا گرفتم ولی جز تدفین چیزی نیافتم و با نظر دکتر موافقم در ضمن من با دانشجویان باستانشناسی استرالیا و کالج سلطنتی انگلیس در ارتباطم انچنان سواد بالایی هم ندارن در مورد اثار و علایم کوه باید بگم ک در مورد کوچ و مهاجرت بزرگ هم بخونید سپاس

  22. کنار روستای ما یه رود فصلی هست ک گاهی خشک میشه چوپان ها و مردم محلی گاهی دنبال اشیا یا سنگ های با ارزش راه می افتند، از اهالی یکی50سکه دیده، گاهی سنگ هایی آب از دل کوه ها و دره ها میاره ک ارزشش از طلا بیشتره، هیچ قاطعیتی توی رد کردن این گنج ها نیست، چون همه ملت دیده یا شنیده ایم که کسی گنج دیده، و آقایان باستان شناس، شما رو از روی دلسوزی برا فرهنگ غنی درک و سپاس میکنم، ولی شما بگین آیا مردمی که با هزاران مشکل معیشتی زندگی میکنن میتونن از خیر این اشیا یا گنج ها بگذرن که آثار و قبر ها رو تخریب نکنن؟ شما از آمریکا و فرهنگ غرب میگین ولی ما توی محیط دیگه ای زندگی میکنیم که نیاز هامون بیشتر آگاهی و شعورمون زبانه کشیده،، در ضمن من مورد دیدم که طرف گنج دیده با خود میراث فرهنگی و پلیس همکاری میکنه تا اون طلاها رو آب کنن و ب قیمت کمتری طلای آب شده رو از طریق کمک های همی میراث فرهنگی به فروش میرسونن و اونا هم سود خودشون میبرن، اینجا ایرانه، ادعا زیاده ولی عمل کم، ملت اگه دزده میراث فرهنگی شادزده

  23. با سلام، آقای دکتر خوب نیست اینجوری همه چیز و در مورد گنج و دفینه و مقبره های باستانی و انکار کنین کشور ما اتفاقا جزو اولین کشورهایی هست که آثار باستانی وفور و همچنین گنج ها و مقبره های زیادی تو دل آثارهای باستانی اش داره سالی نیست که از شهر ما اردبیل و مشگین شهر چند گروه قاچاقچیان گنج های باستانی همراه با چند قلم گنج نفیس پس از پیدا کردنشون دستگیر نشده باشن اتفاقا تو همین رسانه ی ملی هم گنج هایی رو که توقیف شدن و نشان میده تو که میگی تو ایران نیست لابد اینا از کشورهای دیگه حفاری کردن و پیدا کردن و برای فروش به اینجا آوردن که دستگیر شدن😂😂 من نمیدونم با اینکه این همه سواد دارین چطور ب خودتون اجازه میدین اینجوری مردم و کودن فرض کنین، واقعا تاسف داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا