آژانس فضانوردی اروپا در اندیشه احداث پایگاه در ماه

رییس جدید اسا که به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد در تلاش است تا مقدمات طراحی و ساخت پایگاه بین المللی در ماه را فراهم کند تا پس از ایستگاه فضایی بین المللی، دامنه تحقیقات فضایی دانشمندان توسعه قابل توجهی پیدا کند.

جان دریچ وورنر در جریان برگزاری یک سمپوزیوم فضایی که با حضور انبوهی از دانشمندان و کارشناسان عرصه هوا و فضا  در آلمان برگزار شد علاقه زیاد خود برای راه اندازی چنین تأسیساتی را در ماه ابراز کرد.

وی گفت: حالا به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده باشد که به فکر جایگزینی برای ایستگاه فضایی بین المللی باشیم. البته این مرکز جدید باید بین المللی باشد و این بدان معناست که مشارکت کشورهای مختلف ضروری است.

به عقیده رییس جدید آژانس فضانوردی اروپا، راه اندازی پایگاهی دائمی در ماه سنگ بنای توسعه اکتشافات بیشتر در اعماق فضا خواهد بود.

رییس جدید اسا جایگزین جن ژاکوس دوردیان می شود که دوره ریاستش بر این آژانس فضانوردی در 30 ژوئن به پایان می رسد. وورنر هم اکنون رئیس شورای اجرایی مرکز هوافضای آلمان است.

وی ضمن اشاره به ظرفیتهای ماه برای توسعه اکتشافات فضایی گفت: سمتی از ماه که از امواج رادیویی و تلوزیونی زمین در امان است مکانی بسیار مناسب جهت راه اندازی تلسکوپهای رادیویی به شمار می آید تا از آنها در محیطی که اختلال صوتی بسیار ناچیزی وجود دارد کشف ناشناخته های اعماق فضا با سهولت بیشتری صورت گیرد.