رویکردهای تازه برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران

سیدعباس صالحی در نشست خبری نمایشگاه امسال که روز دوشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه برگزار شد، نمایشگاه را از جهات مختلف فرصت‌هایی برای فرهنگ و نشر توصیف کرد و گفت: در نمایشگاه امسال 2450 ناشر داخلی در 2160 غرفه آثار خود را عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه شاهد  حضور سیصد هزار عنوان کتاب داخلی و صد و شصت هزار عنوان کتاب خارجی خواهیم بود که در معرض دید جویندگان دانش و فرهنگ قرار می‌گیرند. درواقع نمایشگاه کتاب فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی  و نشر است و با ناشران و میهمان‌هایی  که از آن سوی مرزها می‌آیند نمایشگاه صرفاً دریچه‌ای برای ارتباطات نیست، بلکه روزنه‌ای برای گفتگوی بین­المللی بر مبنای کتاب است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی نمایشگاه کتاب را نوعی پاتوق برای اهالی فرهنگ توصیف کرد و گفت: قدر نمایشگاه کتاب را اهالی فرهنگ و نشر و جامعه ایرانی به خوبی می‌دانند و میلیون‌ها نفری که در این رویداد حاضر می‌شوند با خوشی‌ها و تلخی‌های آن می‌سازند و نسبت به آن همیت دارند.

وی درباره رویکردهای بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: تاکید  ویژه­ای بر وجه بین­المللی نمایشگاه کتاب و آذین نمایشگاه با پشتوانه ایرانی و اسلامی داشته‌ایم. همچنین کشور عمان به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه انتخاب شده است و در آینده به دنبال خط ارتباطی با این کشور هستیم. امسال میهمان‌های خارجی نمایشگاه افزایش بسیار جدی پیدا کرده‌اند و  حضور آنها سمبلیک نیست، بلکه با خط ارتباطی که میان نشر ایران و جهان شکل گرفته است زمینه برای تبادل دانش و مهارت‌ها پدید می‌آید.

صالحی با بیان اینکه در حوزه نشر خارجی علاوه بر افزایش تعداد حضور ناشران، تعداد کتاب‌ها  نیز رشد قابل توجهی داشته‌اند و از حدود صدهزار عنوان کتاب لاتین حدود نیمی از آنها از سال 2013 تاکنون منتشر شده‌اند، توضیح داد:  با وجود این آثار، دانشگاه‌های کشور ما به آخرین منابع روز تجهیز می‌شوند و با تلاش کمیته بین­الملل مراکزی مانند وزارت بهداشت  نیز تجهیز خواهند شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هر روز از نمایشگاه به روز استان خاصی نامگذاری شده است و استان مربوطه در آن روز به ارائه دارایی‌های خود در حوزه نشر می‌پردازد. همچنین اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران در نمایشگاه سالنی مستقلی دارد و برنامه‌های متنوع خود را ارائه می‌دهد.

 

رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین­المللی کتاب تهران، ادامه داد: امسال پنج کمیته اصلی نمایشگاه به تشکل نشر واگذار شد. در واقع ناشران داخلی، بین­المللی، کمیته علمی اهل قلم، اطلاع­رسانی و کمیته فرهنگی به اتحادیه ناشران سپرده شده است. تجربه واگذاری نمایشگاه در بخش اجرایی گام‌ مهمی است که طی شده و امیدواریم نمونه‌ای برای کارهای دولت باشد.

وی توجه به حوزه نشر دیجیتال و الکترونیک در زمینه تولید کتاب را یکی از رویکردهای برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب توصیف کرد و گفت: افق آینده نشر، ترکیب نشر الکترونیک و کاغذ را جدی می‌کند.

صالحی در پایان عنوان کرد: تکمیل تسهیلات به مراجعان یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب است. در این نمایشگاه از یکصد پیمانکار، هفتصادهزار متر سازه، هفتاد نهاد و شش هزار تلفن برای صدهزار متر خطوط مخابراتی استفاده کرده‌ایم. با تمام تلاشی که صورت گرفته طبعاً باید رضایت مراجعان افزایش پیدا کند و به نظر می‌آید چند گامی در حوزه تسهیلات به جلو آمده‌ایم.

در بخش دیگری از این نشست، امیرمسعود شهرام­نیا  قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه، ­گفت: این نمایشگاه قطعاً از نظر مخاطب از پرمخاطب‌ترین نمایشگاه‌های دنیا به شمار می‌رود و در بین اهالی نشر کشورهای مختلف شناخته شده است. این امر به دلیل تعامل‌های فرهنگی ایران با دنیا  امکان یافته و نمایشگاه به محلی  برای تعامل با بدنه نشر بین­الملل و گسترش آن، تبدیل شده است.

وی افزود: در این دوره تاکید بر بخش بین­الملل بیشتر شده است و باید تلاش بیشتری  در این عرصه صورت بگیرد  تا با برداشتن موانع برای ناشران خارجی، حضور آنها تسریع و تسهیل شود.

قائم مقام و معاون اجرایی  نمایشگاه کتاب بیست و هشتم عنوان کرد: در حال حاضر ایران برای حضور در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا از سوی دیگر کشورها دعوت می‌شود و نمایشگاه بین­المللی کتاب تهران در تقویم‌های نمایشگاهی جهان ثبت شده است.

 

شهرام­نیا یادآور شد: نمایشگاه  کتاب تهران از حیث علاقه افراد به آن قابل توجه است و میعادگاهی برای حضور همه، چه مولفان و چه اهالی نشر، است. از سوی دیگر این رویداد مهم سال از نظر اقتصادی و تعامل رودررو با مخاطبان، برای ناشران از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به ابعاد مختلف نمایشگاه کتاب، بیان کرد: یک بعد نمایشگاه جنبه فروشگاهی آن است. اگرچه انتقاداتی درباره پررنگ شدن این بخش وجود ارد اما در شرایط فعلی نشر ایران فرصتی برای گردش مالی ناشران به شمار می‌آید. بعد فرهنگی نمایشگاه نیز اهمیت بسیاری  دارد و فرصتی برای تعامل نزدیک ناشران با مخاطبان است. بعد دیگر آن برنامه‌های فرهنگی و جنبی و حاشیه‌ای به­خصوص در ابعاد آموزشی است.

شهرام­نیا گفت: در بعد نمایشگاهی سعی شده با توجه به داشتن فضای رواق شرقی و افزوده شدن پنج هزار مترمربع به نمایشگاه، برنامه‌های دیگری نیز به برنامه‌های گذشته افزوده شود. در این بخش روز استان‌ها نیز اضافه شده که در فضای نمایشگاه نشست‌هایی با حضور استان‌ها برگزار خواهد شد. بخش استقبال از اهل قلم، کارنامه نشر و نشر دیجیتال نیز که پیش از این در فضای دیگری برگزار می‌شدند به این فضا منتقل شده‌اند. امسال نشر دیجیتال به رواق شرقی اضافه شده و به فضای مستقف آمده است.

 

قائم مقام بیست و هشتمین  نمایشگاه کتاب تهران افزود:  اگر قرار باشد نمایشگاه برای چند سال آینده نیز در همین مکان برگزار شود، تلاش می‌کنیم تا به بخش مسقف آن افزوده شود.

وی در ادامه گفت: سراهای اهل قلم فرصتی برای تعامل و گفتگوی اهالی فرهنگ و صاحبان قلم و اندیشه است و با توجه به اینکه شعار امسال نمایشگاه «خواندن، گفتگو با جهان» است ضرورت ایجاد فضای گفتگو دوچندان شده است. در بخش بین­الملل نیز تالار گفتگو ایجاد شده و هر روز با عنوان یک کشور میهمان، برنامه‌های مشخصی برگزار خواهد شد که اطلاع­رسانی آن در وب سایت نمایشگاه انجام می‌شود.

شهرام‌نیا همچنین  عنوان کرد: در کنار بخش فروش نمایشگاه، در بخش بین­الملل نیز سرای اهل قلم بین­الملل وجود دارد که علاوه بر بحث فروش به بحث تبادل افکار نیز می‌پردازد. در دیگر بخش‌های نمایشگاه مانند کودک و نوجوان و آموزش نیز سالن‌هایی برای نشست‌ها در مجاورت غرفه‌های فروش وجود دارد.

وی گفت: در سراهای مختلف نمایشگاه  کتاب حدود ششصد نشست مختلف در طول نمایشگاه برپا خواهد شد.

شهرام نیا با  بیان اینکه برای اطلاع­رسانی بهتر در نمایشگاه کتاب امسال تلاش فراوانی شده است، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما تلاش برای ساماندهی مسائل ناشران بود که امسال سامانه تعامل با ناشران از آغاز تا اطلاع­رسانی و همچنین صدور کارت و دیگر مسائل به صورت مکانیزه انجام شد. در بحث بن‌های دانشجویی نیز تلاش شد تا عدالت فرهنگی در توزیع آن­ها صورت بگیرد. در واقع برخلاف سال­های گذشته که بیشتر بن‌ها به دانشجویان ساکن تهران تعلق می‌گرفت امسال با دقت و کنترل فراوان جلو هدر رفت بن‌ها گرفته شد و بن‌ها براساس حجم استان‌ها و دانشگاه‌ها سهمیه­بندی شد.

قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب درباره اطلاع­رسانی  نمایشگاه در فضای مجازی، اعلام کرد:  امکان جستجو کتاب‌های موجود در وب سایت نمایشگاه و بانک اطلاعات وجود دارد. تا سال گذشته این اطلاعات از طریق بانک اطلاعات خانه کتاب در دسترس بود اما امسال تلاش شده تا به وسیله نرم­افزار اطلاع­رسان، سامانه تلفنی و حضور فیزیکی در دسترس علاقمندان و مخاطبان قرار گیرد. در بخش کارنامه نشر نیز نمونه‌ای از کتاب‌ها براساس موضوع­بندی در دسترس است.

وی با اشاره به برنامه‌های خودجوش در نمایشگاه گفت: امسال برنامه خودجوشی علاوه بر برنامه‌های نهادها و دستگاه‌های مختلف وجود دارد که از سوی تشکل­های مردم­نهاد و گروه‌های دانشجویی برپا می‌شود. به طور مثال امسال گروهی از تصویرگران تصمیم گرفتند تا شبیه آنچه در نمایشگاه بولونیا با عنوان «دیوار تصویرگران» صورت می­گیرد، چنین فضایی در نمایشگاه  ایجاد کنند. در این دوره از نمایشگاه بیش از هفتاد نهاد مختلف شهری و ملی برای هرچه بهتر برگزار شدن  آن تلاش می‌کنند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا