نابودی سلول های سرطانی با نانوذرات چند کاره

سیناپرس: نانوذرات از توان بالقوه بالایی در شناسایی سلول های سرطانی و نیز انتقال دارو به آنها برخوردارند. با این حال، یکی از اصلی ترین موانع پیش روی استفاده از نانوذرات در مبارزه با سرطان این است که نمی توان هر دوی این دو ویژگی را با هم در آنها جای داد. به کلامی دیگر نانوذره ها یا می توانند در شناسایی سلول های سرطانی به کار روند و یا اینکه از آنها برای انتقال دارو به بخشهای مورد نظر که سلول های سرطانی در آن قرار دارند استفاده شود.

 

نانوذرات با استفاده از یکی از دو ترکیب آلی یا غیرآلی ساخته می شوند که البته هر یک از اینها ویژگی ها و امتیارات منحصر به فرد خود را دارند. برای نمونه، نانوذرات غیرآلی (برای نمونه ساخته شده از طلا) کاربردهای گسترده ای در تصویربرداری های تشخیصی دارند. همچنین نانوذرات ساخته شده از ذرات آلی نیز بیشتر با بدن سازگار بوده و شیوه ای بی خطر برای انتقال دارو در بدن هستند، اما در عین حال کاربرد آنچنان مطلوبی در تصویربرداری ندارد.

 

نانوذرات جدیدی که توسط دانشمندان طراحی شده، از نوعی ترکیب آلی رایج به نام «پورفیرین» و نیز «اسید کولیک» ساخته شده است. سپس به این ترکیب «سیستین» اضافه شد تا نانوذره درخشان کربنی (CNP) ایجاد شود. ترکیب نهایی نوعی اسید آمینه است که می تواند جلوی خالی شدن محتوای ذرات در طی حرکت در سیستم گردش خون و یا در برخورد با دیگر موانع را بگیرد.

آزمایش این نانوذره نشان داد که می تواند داروهای سرطان نظیر «دوکسوروبیسین» (که در شیمی درمانی استفاده زیادی از آن می شود) را به خوبی منتقل کند. همچنین با اعمال نور و یا پرتو لیزر ، این نانوذره مولکولهای واکنشی خود را آزاد می کند و سلول های سرطانی را نبود می سازد.

یکی از یافته های جالب در این مطالعه این بود که قرارگیری در معرض نور موجب تسریع آزادسازی داروی موجود در نانوذرات می شود و می توان از این نکته برای درمان بهتر سرطان استفاده کرد.

مشروح این پژوهش در ژورنال Nature Communication منتشر شده است.

gizmag  :منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا