جریانات اقیانوسی و باکتری های متان خوار

در کف اقیانوس ها، انبوهی از باکتری ها زندگی می کنند که از متان برای تامین انرژی خود بهره می برند. این دسته از باکتری ها که هنوز تا حدودی ناشناخته باقی مانده اند، به جذب مقداری از گاز متان و در نتیجه جلوگیری از ورود آنها به جو زمین می انجامند. گفتنی است گاز متان که حجم آن در جو به مراتب بیشتر از دی اکسید کربن است، یکی از اصلی ترین عوامل تشدید وضعیت گلخانه ای و گرمایش جهانی به شمار می رود.

اما مطالعه جدیدی که توسط گروهی از پژوهشگران به انجام رسیده نشان می دهد که جریان های گرم و شور اقیانوسی سبب می شود که تجمعات این باکتریها بر هم خورده و به این ترتیب در عملکرد آنها در جذب متان اختلال ایجاد شود.

برخی دانشمندان بر این باورند که این باکتری می تواند نقش مهمی در سلامت زمین در آینده داشته باشد. تغییرات زیست محیطی به گونه ای است که تغییرات ایجاد شده در آبهای کف اقیانوس منجمد شمالی به آزاد شدن حجم زیادی متان می انجامد. وجود این باکتری ها می تواند تا حدی جلوی ورود این متان اضافی به جو را بگیرد. به همین دلیل هر گونه اختلال در عملکرد آنها می تواند پیامدهای زیانباری برای محیط زیست به همراه داشته باشد.

این پژوهش به تازگی در نشریه Nature Geoscience منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا