ماموریت‌های سرنشین‌دار فراتر از مدار نزدیک به زمین

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، حتی قبل از اینکه اولین ماهواره جهان،اسپوتنیک-1 شوروی سابق، 60 سال پیش به مدار سیاره زمین فرستاده شود، مأموریت به مریخ موضوع بسیاری از مقالات و داستان‌های علمی‌تخیلی بوده است.
در طول نیم قرن گذشته پیشرفت‌های تکنولوژیکی منجر به فتح مریخ توسط ماهواره‌ها و کاوشگرهای سازمان‌‌های فضایی شد. در حقیقت هر سال ما به ساخت فضاپیمایی که بتواند مردم را به "سیاره سرخ" منتقل کند نزدیکتر و نزدیکتر می‌شویم.
امروزه، چندین سازمان دولتی و خصوصی با جدیت به دنبال اجرای برنامه‌هایی برای ارسال فضانوردان به سوی این سیاره هستند. در حقیقت، چندین برنامه  برای چنین مأموریت هیجان‌انگیزی وجود دارد. یکی از این برنامه‌ها توسط بنیاد الهام‌بخش مریخ که یک موسسه غیر انتفاعی است مطرح شده است. این موسسه امیدوار است تا یک زوج متاهل را به مقصد مدار مریخ ارسال کند.
این بنیاد در سال 2013 توسط دنیس تیتو تأسیس شد و پیشنهاد کرد که این پرواز در سال 2018 صورت گیرد. اما کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که چالش‌های مالی، سیستم پرتاب، سفر و زندگی، باعث می شود که جدول زمانی ارائه شده غیرممکن باشد. حتی بدون فرود در سیاره، این ماموریت تقریبا 500 روز طول می‌کشد و بازگشت مستقیم به زمین به سرعت ورودی حدود 13.9 کیلومتر بر ثانیه نیاز دارد که سرعت بسیار بالایی است.
سازمان دیگری که به نام مارس‌وان شناخته می شود، یک موسسه غیرانتفاعی هلندی است که می‌خواهد یک مستعمره در مریخ ایجاد کند. ماموریت اولیه شامل فرود چهار فضانورد در سطح مریخ با هزینه‌ای بالغ بر 6 میلیارد دلار است.
این گروه امیدوار است با راه‌اندازی یک رویداد رسانه‌ای جهانی که همه جنبه‌های ماموریت را از انتخاب فضانورد تا فعالیت‌ در سطح سیاره در برمی‌گیرد، هزینه‌های این ماموریت را تامین کند. اما موضوع مهم این است که توجه داشته باشیم که این سفر بی‌بازگشت است، اما مارس‌وان قصد دارد هر دو سال یک بار تعداد جدیدی مهاجر به مریخ ارسال کند. 
ایلان ماسک مالک شرکت اسپیس‌ایکس و تسلا، به دنبال ایجاد کلونی در مریخ و ایحاد گونه‌های چندسیاره‌ای از انسان‌ها است. در اواخر سال 2012، وی ایده‌هایی  درباره چگونگی اجرای این ماموریت ارائه کرد. وی پیشنهاد کرد مهاجران مریخی توسط یک سفینه بزرگ و قابل استفاده مجدد و با استفاده از سوخت اکسیژن مایع و متان عازم مریخ شوند.
هزینه هر مهاجر در یک گروه کوچک 10 نفری، مبلغی در حدود 500 هزار دلار خواهد بود. در نهایت، او پیش‌بینی می‌کند با این شرایط می‌توان 80 هزار مهاجر در مریخ سکونت داد. بنظر می‌رسد ایلان ماسک به طور جدی به دنبال دستیابی به این هدف است و پژوهشگران در شرکت اسپیس‌ایکس روی چند طرح مفهومی اولیه کار می‌کنند. 
ناسا نیز به دنبال راه‌یابی به مریخ است. فرستادن فضانوردان به سیاره سرخ، هدف اصلی و بلند مدت این سازمان است. 
طرح های کوتاه‌مدت شامل فرستادن انسان‌ها به ماه و دیگر اجرام نزدیک آسمانی است تا فضانوردان آمادگی لازم برای ماموریت‌های علمی و اکتشافی سرنشین‌دار به مقصد مریخ کسب کنند.

همه این تلاش‌های جاه طلبانه، بسیار گران و خطرناک است. با این وجود، به نظر می رسد که بشریت راهی برای رسیدن به مریخ و فراتر از آن پیدا خواهد کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا